БЕОГРАДСКИ ТУНЕЛИ: Подземни свет испод српске престонице
БЕОГРАД је град који има богату и бурну историју, која се огледа у његовој архитектури, култури и духу. Међутим, оно што многи не знају је да Београд има и свој подземни свет, који се састоји од различитих тунела који повезују разне делове града и служе за разне намене.

Фото: А. Саханић
Неки од тих тунела су део београдског железничког чвора, који је настао у другој половини 20. века као модеран систем за превоз путника и робе. Други су део историјског наслеђа, који сведоче о разним епохама и догађајима који су обележили Београд.
Железнички тунели су део београдског железничког чвора, који је изграђен у периоду од 1976. до 1987. године, са циљем да се унапреди и модернизује железнички саобраћај у Београду и околини. Ови тунели повезују главну железничку станицу Прокоп са осталим пругама које воде ка западу, северу и југу града. Укупна дужина ових тунела је око 14 км, а неки од њих имају и подземне станице, као што је станица Вуков споменик, која је изграђена 1995. године.
Неки од најпознатијих железничких тунела су:
- Врачарски тунел, који повезује станицу Карађорђев парк са станицом Панчевачки мост, и има дужину од око 3.500 метара. Овај тунел има и станицу Вуков споменик, која је једна од најфреквентнијих у граду.
- Дедињски тунел, који повезује станицу Прокоп са станицом Раковица, и има дужину од око 3.000 метара. Овај тунел пролази испод Дедиња, једног од најелитнијих делова Београда.
- Стадионски тунел, који повезује станицу Прокоп са станицом Вуков споменик, и има дужину од око 550 метара. Овај тунел пролази тачно испод стадиона Партизан, једног од највећих спортских објеката у Београду.
- Сењачки тунел, који повезује станицу Прокоп са станицом Топчидер, и има дужину од око 200 метара. Овај тунел пролази испод Улице кнеза Милоша, једне од најважнијих саобраћајница у граду.

Фото: А. Саханић
- Кнежевачки тунел, који повезује станицу Раковица са ранжирном станицом Макиш, и има дужину од око 2.000 метара. Овај тунел пролази испод Видиковца, једног од највећих насеља у Београду. Овај тунел се не користи за путнички саобраћај, већ само за превоз робе.
Железнички тунели су важан део инфраструктуре Београда, који омогућавају брз и ефикасан превоз људи и робе, али и представљају прави подземни град, који крије многе занимљивости и тајне.
Историјиски тунели
Историјски тунели су део културног и историјског наслеђа Београда, који сведоче о разним епохама и догађајима који су утицали на судбину града. Неки од ових тунела су настали као део војне и одбрамбене стратегије, док су други служили за комуникацију и транспорт.
Неки од ових тунела су отворени за јавност, док су други затворени или заборављени. Неки од најпознатијих историјских тунела су:
- Теразијски тунел, који повезује Теразије са Савским тргом, и има дужину од око 400 метара. Овај тунел је изграђен 1896. године, као део пројекта регулације Теразијске терасе, и представља најстарији саобраћајни тунел у Београду. Овај тунел је данас отворен за саобраћај, и представља најближу везу између центра града и Бранковог моста.
- Калемегдански тунел, који повезује Доњи град са Горњим градом на Калемегдану, и има дужину од око 200 метара. Овај тунел је изграђен 1934. године, као део пројекта уређења тврђаве, и служио је за пролазак возила и пешака. Овај тунел је данас затворен за саобраћај, али је отворен за посетиоце, који могу да виде разне изложбе и инсталације.
- Карађорђев парк тунел, који повезује Карађорђев парк са Улицом кнеза Милоша, и има дужину од око 100 метара.
- Косанчићев венац тунел, који повезује Косанчићев венац са Савском улицом, и има дужину од око 300 метара. Овај тунел је изграђен 1961. године, као део пројекта изградње новог моста преко Саве, и служио је за пролазак возила и пешака. Овај тунел је данас затворен за саобраћај, али је отворен за посетиоце, који могу да виде разне мурала и графите.
Историјски тунели су важан део културног и историјског идентитета Београда, који откривају разне приче и легенде о граду, али и представљају прилику за очување и валоризацију културног наслеђа.
Београдски тунели су део подземног света који се налази испод српске престонице, и који има различите функције и значења. Неки од тих тунела су део савременог система железничког саобраћаја, који омогућава брз и ефикасан превоз путника и робе. Други су део историјског и културног наслеђа, који сведоче о разним епохама и догађајима који су утицали на судбину града. Београдски тунели су део душе и идентитета Београда, који заслужују пажњу и поштовање.

Фото: град Београд

МОНСТРУОЗНО! Овај хоће да влада Србијом! Жене му криве кад их неко силује или пребије!
ВУК Нектаријевић, студент блокадер са Машинског факултета у Београду, који је тобож бициклом ишао у Стразбур, има у најмању руку проблематичне ставове.
20. 04. 2025. у 14:35

МАКРОН ПОСЛЕ РУСКОГ НАПАДА: Хитно нам је потребан мир
РУСКИ ракетни напад на град Суми на северу Украјине наглашава хитну потребу за наметањем примирја Русији, изјавио је данас председник Француске Емануел Макрон.
13. 04. 2025. у 15:34

ОТВОРЕН ХРИСТОВ ГРОБ Ево шта су нашли: "Колена су ми клецала, нисам то очекивао - вековима је био затворен" (ВИДЕО)
"АПСОЛУТНО сам задивљен. "
19. 04. 2025. у 08:39
Коментари (0)