"ДА СЕ ПОШТОВАО СТАРИ ПЛАН, МОСТА ДАНАС НЕ БИ ТУ НИ БИЛО": Стручњак испричао целу историју Савског моста

Новости онлине

26. 11. 2024. у 14:45

АНА Шуман, архитекта и урбаниста, Зоран Вукадиновић, саобраћајни инжењер, и Браца Ференчек, архитекта и урбаниста, говорили су о градњи новог Савског моста. Да ли грађани знају или не знају историју Савског моста? Да ли људи заиста знају колико је он безбедан или није и шта се заиста планира са њим?

ДА СЕ ПОШТОВАО СТАРИ ПЛАН, МОСТА ДАНАС НЕ БИ ТУ НИ БИЛО: Стручњак испричао целу историју Савског моста

Стари савски мост, Фото Н. Фифић

- Врло радо ћу рећи једну дужу причу о мостовима на Сави, то је један занимљива и континуална и осцилаторна прича, али је треба знати како не бисмо гризли на све стране. Ова историја је дуга најмање сто година, први план Алена Шамблона 1912. године и једино је Железнички мост спајао стране, ниједан други мост није био планиран. Али, после великог рата 1921/23, први генерални урбанистички план Београда, наша управа града формирале су нови план, те се појављује Мост краља Александра, данашњи Бранков мост. 1939. године, Коваљевски и Обрадовић су направили свежији план, исти у суштини, и Београд на води, како се и тада причало. То је 1939. година, није било никаквих мостова, само Бранков и Железнички - прича Браца Ференчек и додаје:

-  1942. немачка власт користи Железнички мост, а овај им је фалио за друмски транспорт и они су га донели и то је део историчара. Дакле, ратне године тај мост проводи у овом облику, дочекује га ослобођење и прича о његовом спасавању, учитељ Зарић и неки људи још су спасли мост. Немојмо измишљати верзије које некоме одговарају, радо смо користили тај мост, ишли смо на плажу, једина веза са Земуном је била ова. Колеге су објасниле, врло пластично, садашње планско стање ситуације јесте оно што важи и данас. Врло је занимљиво рађање идеја, није никоме одједно синула идеја за мост и тунел, за те ствари су потребне деценије и дугорочни континуитет.

Ослобођење моста

- Тај мост је 1983. био искључен од урбаниста, Бранко Пешић је хтео да га сруши, он није коришћен, али имам податке, немам коначну одлуку. Дакле, Дирекција за мостове и Урбанистички завод су имале документа да у Београду на Сави не смемо имати мостове који имају стубове у реци и тако је настала Газела, као и Бранков мост и тада су то били најдужи мостови без стубова, прво Бранков, па Газела, а Бранков мост је светски рекордер.

Безбедност Савског моста

- Конструкција јесте дотрајала, јер се нисмо бавили просторним планом и предвидели смо плански могућност да се изгради нови мост и прошири регулациони профил, јер је овај незадовољавајући. План регулације просто логично треба да се настави и јако је значајно ово комплетно планско решење. Свако планско решење које се реализује помаже растерећењу саобраћаја. Да би проточност постојала, мора да буде у континуитету. У свим планским документима се имплементирају и бициклистичке стазе. Овај мост је опстао до сада, зато што није релизовано претходно планско решење, а да је реализвано, не би он данас био ту -  каже Ана Шуман.

Уз изградњу моста, у плану је и тунел

- Тунел иде од Економског факултета, и излази у Деспота Стефана и наставља се према Панчевачком мосту и та деоница представља спој Новог Београда и Панчева, и на тај начин ће се те саобраћајнице спајати, тачније, остварује се растерећење градске зоне. Могу се урадити неке симулације, али не могу сада конкретно да кажем каква ће бити фреквенција саобраћаја, а моја процена је да 10 до 15 одсто процената ће се смањити у граду, што је доста. Сличан профил ће бити и у тунелу, у току је израда документацију за израду тунела, који ће имати 4 саобраћајне траке, и самим тим ће бити много лакше, тунел и саобраћајнице морају да прате исти профил - рекао је Зоран Вукадиновић.

Бициклистичке и пешачке стазе

- Поменула бих, оно што је јако значајно у свим планским документима, јесу бициклистичке стазе. Између Газеле и Бранковог моста је планирана још једна саобраћајница, друга траса је била планирана. Он јесте био предвиђен за уклањање деценијама. Кроз урбанизам, када се свему приступи, направи се паралела када се прави нова конструкција по питању, економског дела, безбедности и свих фактора. Потребно је да мост буде леп, функционалан и постоји пројектна документација како ће изгледати. По плану пројекта, мост би требало да буде готов 2026. године, надам се да ће тако и бити јер све је урађено по плану - додала је Шуман.

Велико растерећење за Београд

- Безбедност је ствар за стручњаке, мост и када би остао овде, морао би да прође озбиљне анализе како конструкције, тако и шипова. Битно је споменути да бициклистички и пешачки саобраћај који је у експанзији, треба да се споји једна обала са другом, јер знамо како се град развија, тако да тај вид комуникације мора да се оствари и да град иде у правцу одрживог функционисања и растерећујемо друмски и јавни саобраћај, и тиме одлазе сва оптерећења са којим се Београд бори - Вукадиновић.

(Информер)

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ТРАМП ЗАПАЛИО СВЕТ ИЗЈАВОМ: Не могу да искључим могућност употребе војне силе!

ТРАМП ЗАПАЛИО СВЕТ ИЗЈАВОМ: Не могу да искључим могућност употребе војне силе!

НОВОИЗАБРАНИ председник САД Доналд Трамп изјавио је данас да не може да искључи могућност употребе војне силе или економске принуде, укључујући повећање царина, када је у питању преузимање контроле над Гренландом и Панамским каналом.

07. 01. 2025. у 18:50

ОСВЕТА МАЂАРСКОЈ ЗБОГ ПОДРШКЕ ДОНАЛДУ ТРАМПУ Сијарто оштро о санкцијама САД-а Орбановом шефу кабинета

"ОСВЕТА МАЂАРСКОЈ ЗБОГ ПОДРШКЕ ДОНАЛДУ ТРАМПУ" Сијарто оштро о санкцијама САД-а Орбановом шефу кабинета

МИНИСТАР спољних послова Мађарске Петер Сијарто данас је критиковао одлуку Вашингтона да уведе санкције шефу кабинета мађарског премијера Виктора Орбана, Анталу Рогану, због сумње да је умешан у корупцију у Мађарској.

07. 01. 2025. у 18:12

Коментари (0)

ТУГА! Преминуо легендарни фудбалер Црвене звезде