НАПЛАЋИВАЛИ ВАТРОГАСЦИМА И ХИТНОЈ ПОМОЋИ: На Каменарима више нема трајеката пријатеља Мила Ђукановића, од 2004. зарадили милионе

В.В.

23. 02. 2023. у 20:45

У ТЕСНАЦУ Вериге од јутрос нема више трајеката "Поморског саобраћаја“, а у организацији "Морског добра“ и даље бесплатно превоз између Каменара и Лепетана организују једним пловилом. Радници траже трајно решавање њиховог статуса.

НАПЛАЋИВАЛИ ВАТРОГАСЦИМА И ХИТНОЈ ПОМОЋИ: На Каменарима више нема трајеката пријатеља Мила Ђукановића, од 2004. зарадили милионе

фОТО: В.В.

Најужи део залива Боке, Вериге, између Каменара са херцегновске и Лепетана са тиватске стране, савладан је први пут далеке 1898. године када је цатара (два чамца спојена платформом од дасака)  превозила кочије, потом аутомобиле. Посао су започели мештани Каменара  Шпиро Милошевић и Шпиро Секуловић, а око 1920. преузела браћа Аранзуло, новим и снажнијим бродовима. Након изградње јадранске магистрале интензитет саобраћаја је појачан а трајектни превоз  унапређен.

Југословенска ратна морнарица је 1967. уступила један брод херцегновском Комуналном предузећу и он је прилагођен превозу возила и путника преко залива. Након овог првог трајекта „Каменари“  откупљена су још два војна брода – „Лепетане“ и „Пераст“ а 1981. изграђен је  по наруџбини знатно већи трајект  „Игало“  па потом „Грбаљ“ и „Теодо“.

Успешно и профитабилно херцегновско предзеће једно је од првих приватизованих у Црној Гори, а у Боки су људи од тада указивали да је та приватизација била на штету јавног интереса. Предузеће је продато пријатељима председника Црне Горе Мила Ђукановића, браћи Дејану и Душану Бану и Жељку Михаиловићу. Од тада, од 2004. године предузеће је остваривало милионске профите, а однос према заједници најбоље илуструје податак да су наплаћивали карте  и возилима хитне помоћи, па и тиватским ватрогасцима кад су кренули у помоћ колегама из Херцег Новог у време кад су  у овом граду буктали летњи пожари.

Покушај синдикалног организовања запослених „кажњен“ је тако што је већина синдикалаца добила отказе. Бан је отпуштао, а суд оцењивао да су такви откази били незаконити и враћао раднике на посао.

.

Фото: Сајт Поморског саобраћаја, прва цатара

Јутрос у Каменарима нема трајеката „Поморског саобраћаја“. Свих шест испловило је и сада су усидрени у некадашњем бродоградилишту у Бијелој.

Откуд овакав епилог?  Влада Црне Горе је на седници 9. фебруара ставила ван снаге закључак из 2019. године којим је компанији „Поморски саобраћај“ омогућено да анексима продужава уговор са Морским добром о закупу пристаништа у Каменарима и Лепетанима који је истекао пре четири године.На основу одлуке Одбора директора „Морског добра“ од 17. фебруара, раскинут је уговор са „Поморским саобраћајем“  а фреквентну линију Каменари – Лепетане, којом се значајно скраћује пут око залива, од тада одржава ово јавно предузеће. За сада једним трајектом мањег капацитета. Има и гужве и чекања, али мештаи се не буне претерано. Превоз је бесплатан, најављена је набавка нових пловних објеката а свима је било стало да овај уносан посао доноси приходе општинама и држави.

Из „Поморског саобраћаја“ тражили су од Привредног суда да им се омогући привремено обављање превоза трајектима на релацији Каменари – Лепетане. Посао око кога се ломе копља изузетно је уносан, али је могуће и да има ограничен век трајања. Одавно се као могућност помиње изградња моста не Веригама. Или подводног тунела. Или заобилазнице.

Једна недавна анкета показала је да мештани тешко уместо прелепог погледа на залив из Верига могу да замисле велики мост који би како кажу ма колико леп био „наружио“ „невесту Јадрана“. Стручњаци указују и на проблеме, рецимо висину моста и немогућност проласка крузера.  И други предлози имају и предности и мана, а „браниоци“ трајектног превоза као најснажнији аргумент наводе  да је управо то први, најнепосреднији сусрет са једним од најлепших залива света. Какав ће бити расплет показаће  време. До тада ваља имати стрпљења а надлежни ваљда испуне обећано: купе или изнајме ускоро нове трајекте, ангажују запослене у Поморском саобраћају који траже трајно решење ситуације у којој су се невољно нашли.

Из управе „Поморског саобраћаја“ информисали су да ће запослени, без обзира што предузеће не обавља превоз, бити на платном списку још шест месеци.  У току је и конкурс за пријем запослених у „Морско добро“ које сада обавља превоз на линији Каменари – Лепетане. Радници без сумње јесу заинтересовани за посао али су од „Морског добра“ тражили ситематизацију радних места, број извршилаца који им је потребан, уговор како би знали  која су њихова  права и обавезе и колике  зараде.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ИЛОН МАСК ПОДЕЛИО СНИМАК ИСТИНЕ: НАТО је бомбардовао Београд како би распарчао Србију (ВИДЕО)

ИЛОН МАСК ПОДЕЛИО СНИМАК ИСТИНЕ: "НАТО је бомбардовао Београд како би распарчао Србију" (ВИДЕО)

МИЛИЈАРДЕР Илон Маск, власник Тесле, "Спејс Икса", друштвене платформе Икс, поделио је на свом профилу говор у којем Џефри Сакс прича о нелегалном бомбардовању Србије од стране НАТО-а.

12. 11. 2024. у 15:47

Коментари (0)

ТАЈНА КВАЛИТЕТА КАФЕ: Бенефити од зрна до шољице