ОД БУБАЊА НЕМА ЗНАЊА: Црногорски ученици на дну табеле ПИСА тестирања
ЦРНОГОРСКИ ђаци из године у годину остварују лоше резултате на ПИСA тестирању и међу 81 земаља које учствују налазе се на дну листе.

Фото: М. Анђела
Неки од главних узрока лоших резултата су мањак мотивисаности ученика, недовољно практичног знања и учење напамет, наводи се у анализи Завода за школство.
Начин на који црногорски ђаци уче није у складу са захтевима са ПИСА тестом, они нису мотивисани да покажу што знају, а уз све то образовни систем у Црној Гори не подржава захтеве који се постављају ПИСА тестом. То су закључци анализе коју је потписао самостални саветник у Одсеку за истраживање и развој образовног система Завода за школство Црне Горе Зоран Лаловић.
Како се наводи у анализи, ПИСА не препознаје предмете као што су биологија, физика, хемија и слчно, већ интегрисано знање природних наука. Лаловић примећује и да начин како ученици уче, није у складу са захтевима ПИСА теста, те да у већини учионица, највећи део времена ученици проводе слушајући предавања наставника, а код куће обично уче уз помоћ уџбеника, и то најчешће дословно. Ову тезу, наводи се у анализи, потврдили су и резултати ПИСА тестирања.
-Чињеница је да више од 50 одсто (и чак и до 60 одсто) ученика, у три последња испитивања на ПИСА тесту, нису достигли елементарни ниво који захтева разумевање експлицитно датих информација и њихову примену у једноставним и очигледним ситуацијама, те да само незнатан проценат ученика (1,6 одсто), успе да достигне нивое 4 и 5 који захтевају креативност, критичку анализу и евалуацију. То јасно указује да је настава усмерена пре свега на преношење и репродукцију знања, одсносно да нема утицаја на развој когнитивних способности - наводи се у документу.
ЦРВЕНИ АЛАРМ ЗА ОБРАЗОВАЊЕ
ПИСА тестирање из 2022. године остаће упамћено по томе што су црногорски ученици остварили горе резултате него икад пре. Из ресорног министарства то су оценили као црвени аларм за црногорско образовање.
Црногорски петнаестогодишњаци су у сегменту научна писменост на 62. месту, читалачка на 56, а математичка на 54. месту.
Истраживање ЗУНСА-а и Завода за школство показало је да из уџбеника највећи број ученика учи дословно (63.6 одсто), чита лекције и понавља све што је написано.
-Значајно мање ученика из уџбеника учи са разумевањем (27.9 одсто) тако што подвлачи и издваја најважније делове лекције, а најмање ученика, тек 7.9 одсто, учи онако како се очекује – одговара на питања, решава задатке и прави властити преглед лекције. Дословно учење је доминанатан облик учења без обзира на предмет, а посебно је забрињавајуће да постоји повезаност између дословног учења и бољег успеха ученика - навео је Лаловић у анализи.
Када је у питању хипотеза да ученици нису мотивисани да покажу шта знају и могу на ПИСА тесту, аутор анализе је објашњава тиме да школа интенционално не изграђује код ученика жељу за знањем, одговорност, упорност и сл, а могло би се рећи да делује и супротно.
Да је мањак мотивисаности један од главних узрока лоших резултата на ПИСА тестрањима, један је од коментара које су школе доставиле Испитном центру. Немотивисаност, према њиховој оцени, произилази из тога што се тест не ради за оцену.

ТРАМП ОТКРИО КОЛИКО ЉУДИ НЕДЕЉНО ГИНЕ У УКРАЈИНИ: "Путин убија много украјинских војника"
ПРЕДСЕДНИК Сједињених Америчких Држава Доналд Трамп изјавио је данас да је незадовољан понашањем руског председника Владимира Путина и навео да разматра нове санкције против Русије.
08. 07. 2025. у 20:36

СКАНДАЛ! ПЛЕНКОВИЋ О УСТАШКОМ КОНЦЕРТУ ТОМПСОНА: "Поносни смо, једино он може да окупи пола милиона"
ПРЕМИЈЕР Хрватске Андреј Пленковић одржао је конференцију за медије након седнице Председништва Хрватске демократске заједнице (ХДЗ). Главна тема била је концерт Марка Перковића Томпсона на Хиподрому и усташка иконографија која се тамо могла видети, али и чути.
07. 07. 2025. у 18:33

БОСАНАЦ ОПТУЖЕН ЗА ПРЕВАРУ: "Подвалио ми је"
ИСТИЧЕ да је имао великих проблема због тога.
11. 07. 2025. у 11:38
Коментари (0)