ЗА ВОЛАНОМ КАМИОНА И СА 18 ГОДИНА: Смањује се старосна граница за Ц и Д категорију
ПРЕМА предложеним изменама Закона о безбедности саобраћаја на путевима, о ком ће се ускоро изјашњавати и посланици, возачку дозволу за камионе (категорије Ц и ЦЕ) моћи ће да добије и особа са навршених 18 година, а за аутобусе (категорије Д1 и Д1Е) са 21. Предуслов је да има сертификат о стручној компетентности.
- Спустили смо границу за добијање возачке дозволе за Ц и Д и тиме значајно изашли у сусрет српској привреди како би ублажили недостатак професионалних возача - објашњава за "Новости" Мирко Коковић, помоћник директора Агенције за безбедност саобраћаја. - Груба процена је да у Србији недостаје око 10.000 професионалних возача. Након полагања за Б категорију, возач може полагати и за Ц категорију, када стиче и Ц1. Њему се уписује Б категорија у возачку дозволу, а за Ц добија потврду да је положио. Међутим, Ц категорија ће му се уписати у дозволу, односно возач ће моћи да управља камионом тек када добије сертификат за професионалног возача, за који обуку организује Агенција за безбедност саобраћаја. Обука траје 140 часова, од чега је 20 часова практичне обуке.
Пробна возачка дозвола и даље остаје у Закону, али се она не односи на Ц категорију. И убудуће ће се издавати ономе ко први пут положи возачки испит за управљање возилима категорија А1, А2, А, Б1 и Б. Коковић наводи да за возаче са пробним дозволама остају сва досадашња ограничења, од ограничења брзине, до забране управљања возилом између 23 и шест часова ујутро, или вожње кола чија снага мотора прелази 80 кW, осим под надзором члана породице, који има важећу дозволу најмање пет година.
- Код младих који возе путничке аутомобиле најчешћи узрок незгода је доказивање. Они који возе аутобус или камион нису склони доказивању, пролазе озбиљну обуку да би добили сертификат и зато мислимо да не представљају опасност у саобраћају због својих година - каже Коковић, и додаје да је ово решење у складу и са европском праксом.
Директор Пословног удружења "Србијатранспорт" Горан Алексић процењује да Србији недостаје око 15.000 професионалних возача.
- Проблем је почео да се увећава од 2009. године, када је подигнута старосна граница на 21, односно 24 године за Ц и Д категорију - објашњава Алексић. - У међувремену, војска је престала да буде "извор" професионалних возача, порасле су привредна активност и потребе за превозом робе и људи, а демографска слика се погоршала. Млади до 24. године већ одаберу професију и мало ко се тек тада одлучи да крене на обуку за вожњу аутобуса. Сада се враћамо на решења од пре 15 година, када сам и ја, са непуних 19 година, имао дозволу за Ц категорију. Као што полицајци са завршеном средњом школом могу са 18 година да изађу на улицу са пиштољем, тако и неко ко прође квалитетне обуке може да седне за волан камиона.
Према мишљењу нашег саговорника, млађи возачи су чак пажљивији од пензионера, који данас често попуњавају мањак радне снаге, јер млади не возе рутински, пажљивији су, опрезнији, одговорнији. Иначе, више од трећине професионалних возача данас су старији од 50 година.
Алексић додаје и да су све европске земље спустиле старосну границу, а у некима постоји захтев да се она додатно снизи на 17 година. Новим решењем Србија ће се изједначити са нпр. Немачком и Словенијом. Он примећује да су и до сада за волан камиона седали осамнаестогодишњаци са завршеном средњом саобраћајном школом, па је једина разлика што се сада та могућност пружа и онима који су прошли обуку за професионалну компетенцију и добили сертификат.
- Било би добро када би држава субвенционисала обуке за професионалне возаче старе до 30 година, јер је то у интересу целе привреде и државе. Плате у том сектору су доста добре, па возачи ГСП нпр. имају око 100.000, а у Пожеги се тренутно траже возачи камиона, с платама 250.000 до 300.000 динара - наглашава Алексић.
ПРОМЕНА СИГНАЛИЗАЦИЈЕ НА ПРУГАМА
Једна од значајних новина јесте и мењање сигнализације на пругама. За регулисање саобраћаја на прелазу пута преко железничке пруге у истом нивоу додата је лантерна жуте боје, односно употребљаваће се семафори са светлима црвене и жуте боје. Црвено светло, каже Коковић, значиће забрањен пролаз, жут - забрањен пролаз, осим у случају када се возило не може безбедно зауставити испред знака и трепћуће жуто светло - обавезу кретања уз повећану опрезност због евентуалног наиласка воза, јер семафор којим се најављује приближавање воза није исправан или се не користи. Семафори ће бити замењени у року од три године од дана ступања на снагу закона. Од 2018. године у саобраћајним незгодама на пружним прелазима погинуло је 33 људи, њих 40 је тешко повређено и 112 лакше.
Осим ових измена, Закон о безбедности саобраћаја предлаже и одузимање возила због тежих прекршаја учињених два пута у последње две године, до окончања судског поступка, о чему су "Новости" већ писале. Списак тежих прекршаја је подужи, па ће се возила одузимати због: вожње под дејством алкохола са више од 1,2 промила; одбијања алкотеста или дрогатеста; прекорачења брзине за више од 80 км/х ван насеља, више од 70 км/х у насељу, више од 60 км/х у зони школе или зони "30" и више од 50 км/х у зони успореног саобраћаја; превоза детета млађег од 12 година на месту возача или у пртљажнику, на инструмент табли, задњој полици, спољним деловима возила и сл; проласка кроз најмање два црвена светла на семафору у размаку краћем од 10 минута; претицања колоне возила преко пуне линије; вожње без положене иједне возачке категорије, током забране управљања возилом, након одузимања возачке дозволе због накупљених казнених поена, за време привременог искључења из саобраћаја, ноћу на неосветљеном путу без иједног укљученог светла на возилу; због претицања или обилажења возила које се зауставило ради пропуштања пешака на зебри; претицања колоне под пратњом и непропуштања возила под пратњом.
Само у прошлој години због вожње без возачке дозволе или под дејством алкохола или дроге десило се 45 саобраћајних незгода у којима је било погинулих и 629 у којима је било повређених.
ОЛДТАЈМЕРИ И ТРОТИНЕТИ
ИЗМЕЊЕНИМ законом биће регулисан и увоз олдтајмера и вожња тротинета. Возачи електричних тротинета користиће коловоз тамо где нема бициклистичких и пешачко-бициклистичких стаза. Предлог је и да се избаци контрола техничке исправности возила због уградње куке, затамњивања стакала и уградње рамова на тракторе.
- Прекорачење брзине разлог је за сваку трећу саобраћајну незгоду у којој имамо страдале - каже Мирко Коковић. - Више од 100 особа годишње страда због некоришћења појаса. Велики је број саобраћајних незгода проузрокованих и коришћењем мобилних телефона. Такође, 10 - 13 деце годишње су жртве због некоришћења безбедносних седишта за малишане. Од почетка године до 7. августа имали смо 266 погинулих у саобраћајним незгодама, што је за 50 мање него у истом периоду прошле године. Такође, за 12 одсто је мање повређених. Добар податак је и тај да је до почетка августа за 38 одсто мање погинулих старости 15 - 30 година. Значајно је и смањење броја страдалих у путничким аутомобилима - са 136 на 117. Ипак, ове године страдало је више бициклиста него лане - 24 наспрам 22.
РАТ У УКРАЈИНИ: Украјинци уништени у Курску; Руси заузели важно место у ДНР
РАТ у Украјини - 1001. дан.
20. 11. 2024. у 07:11 >> 12:23
"СПРЕМИТЕ СЕ ЗА ТРЕЋИ СВЕТСКИ РАТ!" Немачка упозорила грађане, издат документ на 1.000 страна
ГРАЂАНИ Немачке упозорени су да се припреме за могући трећи светски рат са Русијом, након што је руски председник Владимир Путин још једном запретио нуклеарним нападом.
20. 11. 2024. у 11:55
ТЕШКА СУДБИНА СТАРЦА ИЗ БиХ: Борио се са сиромаштвом, деци саградио кућу - они га истерали, а син хтео да га убије
ШЕМСУ Ибрахимовића (89) из Босне задесила је горка судбина под старе дане. Увек је био најбољи радник, трудио се да издржава породицу, а најмање је мислио на себе... Он кроз сузе каже да није ни слутио да ће му се живот овако окренути.
20. 11. 2024. у 10:55
Коментари (6)