ПРЕ НАС ЗНАЈУ ШТА НАМ ТРЕБА: Како се тргује информацијама које олако остављамо на интернету

ЈЕДНА од највећих драгоцености су лични подаци које остављамо не само у институцијама, већ и на интернет платформама. Тим подацима се тргује и зато нам све учесталије стижу рекламе роба и услуга које би, по процени алгоритама, односносно вештачке интелигенције, могле да нас занимају.

ПРЕ НАС ЗНАЈУ ШТА НАМ ТРЕБА: Како се тргује информацијама које олако остављамо на интернету

Фото Shutterstock

- Са развојем савремених технологија и дигитализације, коришћењем вештачке интелигенције у свим сферама, све више се обрађују и подаци о личности - каже Милан Мариновић, повереник за заштиту тих података.

Наиме, личне информације које смо оставили, рецимо преко друштвених мрежа, користе оглашивачи. Колико су оне баснословно вредне најбоље показује чињеница да су власници платформи најбогатији људи на свету.

- Што више података оставимо, почевши од имена, адресе, пола, година живота, тога шта купујемо, где и чиме путујемо, какву храну, одећу или филмове волимо - вештачка интелигенција нас боље профилише и креће бомбардовање рекламама за одређене робе и услуге. Када у иностранству пролазите поред фабрике чије сте производе некад гледали на интернету, готово моментално ће вам се појавити понуда тог произвођача. Једном сам одсео само једну ноћ у хотелу у Пловдиву, после чега су ми две године стизале рекламе и понуде за тај хотел - објашњава Мариновић.

Фото Shutterstock

 

Према речима ИТ стручњака Петра Васића, оно чиме се тргује нису подаци Петра Васића као особе, већ тзв. кластери информација.

- То значи да платформе оглашивачима нуде ИП адресе оних који имају одређена интересовања, профиле, навике. С једне стране, то доводи до квалитетнијих огласних блокова, јер вас не бомбардују оним што вас не интересује, а са друге, упадате у коло из ког је данас тешко изаћи. Људи у принципу никад не читају политику приватности када се прикључују некој мрежи, па самим тим не знају ни на шта пристају. Опет, ако не пристану, они су искључени. Нпр. ретко ко зна да су све фотографије објављене на "инстаграму" власништво "инстаграма", а не корисника - каже Васић.

FOTO: Privatna arhiva

Петар Васић

Такође примећује да временом вештачка интелигенција толико података добија о нама да може да предвиди наше понашање чак и пре него што сами постанемо свесни тога. То се зове "предикатибилни маркетинг". Пре него што знамо да нам нешто треба, алгоритам нам то понуди.

- Појединац по том питању ништа не може да учини, осим да изађе из игре, па да буде на потпуној друштвеној маргини, или да покуша да искористи алгоритам тако што ће од њега узимати што корисније информације - додаје Васић.

РИЗИЧНИ НЕПОЗНАТИ САЈТОВИ

Велики "играчи" попут Мете, Гоогла или X-a, како каже адвокат Милош Петрик, неће вулгарно злоупотребити наше податке. Али, се треба чувати малих и непознатих сајтова, сумњивих мејлова и позива. Велика је вероватноћа да иза њих стоје преваранти, спремни и да искористе наше личне податке.

Међутим, да ли појединац може да се искључи и буде на маргини ако знамо да мора да отвори рачун у банци, да би примио плату, или уколико има "паметан" телефон, па макар и не користио друштвене мреже, пита се Милош Петрик, адвокат и аутор књиге "Електрични организам".

- Морате да оставите своје податке ако желите да отворите "припејд" налог за телефон. Не можете да будете анонимни корисник телефонског броја. Када одете у банку, такође инсистирају да рачуне плаћате преко апликације, а не готовински, и добијате платну картицу. Сваки "паметни" телефон бележи вашу локацију, па Google зна да ли сте ушли у риболовачку радњу или у књижару. Њих не интересујете ви као ви, већ ваша интересовања и потребе. Ми, у ствари, сами учествујемо у трговини сопственом приватношћу и тешко да из тога можемо да се искључимо - констатује Петрик.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ВЕЛИКА ПРОМЕНА У ШКОЛАМА У СРБИЈИ: Од данас ништа неће бити исто, односи се на родитеље

ВЕЛИКА ПРОМЕНА У ШКОЛАМА У СРБИЈИ: Од данас ништа неће бити исто, односи се на родитеље

РОДИТЕЉИ школараца у Србији од данас добијају аутоматска звучна обавештења када наставник у електронски дневник упише изостанак детета са часа или нову оцену. Мада су деца годинама налазила начине да не кажу родитељима баш сва дешавања у школи, то сада више неће бити могуће.

17. 04. 2025. у 11:29

Коментари (0)

ЧУВАЈМО ПРИРОДУ: Наслеђе за будуће генерације