МИ "СЕЉАЧКИ ПИЛОТИ" ХРАНИЛИ СМО ЦЕО ЈАТ! Мирослав Исаковић, "Отац" наше привредне авијације, о "орању" небеских њива

Драган Вујичић

22. 01. 2024. у 07:00

МИРОСЛАВУ Мики Исаковићу (92) отац, деда и прадеда су били свештеници, а он и његова три сина - Младен, Ненад и Велимир, су пилоти. И један унук, син Ненадов, пилот је у Дубаију.

МИ СЕЉАЧКИ ПИЛОТИ ХРАНИЛИ СМО ЦЕО ЈАТ! Мирослав Исаковић, Отац наше привредне авијације, о орању небеских њива

FOTO: Privatna arhiva

Има Мика још седам унука и толико праунука а унука му је једна, али вредна - Сара Исаковић, пливачка олимпијска вицешампионка на 200 метара слободно из Пекинга. Међутим, Исаковић је у овој чувеној породици из Шаторње Доње (стриц му је чувени писац Антоније Исаковић) вероватно највећи шампион.

FOTO: Privatna arhiva


Он је човек који је авионом "узорао" највише небеских њива од бивше СФРЈ преко Египта, Туниса, Либије, Судана, Алжира... за својих 17 година летења у Привредној авијацији. Такође, као главни инспектор Опште авијације СФРЈ (15 година) "набио је" још хиљаде сати лета у контроли, а за сате у једрилици добио је Златни летачки знак са дијамантима још 1957. године.
Због руских пилота, који су ослобађали Београд, определио се
за ову професију

На почетку разговора, Исаковић показује сачуван текст из "Новости" из 1972. када је, вели, "последњи пут био код нас" поводом победе југословенских рели пилота на европском такмичењу. Додаје да је и тада била велика част да те угосте најтиражније новине.
- Право да кажем, први авион сам видео на Сајму 1938. са пет година на аеро-митингу, а први пут сам осетио моћ небеских машина када су нас Немци бомбардовали 1941. Бомба је пала на 10 метара од наше куће у Улици војводе Бране - прича пилот о најранијим сећањима. - На Ускрс 1944. савезници су долетели са јатима авиона из правца Звездаре и бомбардовали, а само је мој отац Велимир, свештеник на Новом гробљу, сахранио три и по хиљаде Београђана након тога. Онда су нас савезници бомбардовали још четири пута, те су Звездарци крили децу на гробљима по капелама јер се није знало шта је горе - бомбе одозго или шрапнели из немачких ПВО топова.

Треба тако или никако

ПИЛОТ Исаковић имао је задатак да прими у флоту нове "Утвине" пољопривредне авионе. Радило се о 25 летелица.
- Имао сам два отказа мотора на 30 сати лета и једно принудно спуштање које сам једва преживео - сведочи пилот. Конструкторима, генијалним људима из "Утве", Брани Николићу и Драгославу Димићу, казао сам да авион не ваља и није за службу. Била је гужва, свађа, али у тадашњој држави нико се није усудио да протежира нешто што не ваља и да ризикује животе људи.

За потпуну фасцинацију авионима, Мика "криви" ипак руске пилоте који су током ослобађања Београда летели улицама Рузвелтовом и Димитрија Туцовића "бришући" на пар десетина метара над земљом, да би се онда дизали и тукли немачке бункере.

После ослобођења, постао је скојевац иако му је отац био свештеник. Живорад Ковачевић, потоњи градоначелник Београда, Исаковићу је био комшија и друг и он га је увео у партију, а на аеродром "Лисичији јарак" је отишао сам.

FOTO: Privatna arhiva


- Могао је да буде пилот ко је хтео. Летело се прво на једрилици, а потом на моторном авиону. За школовање је била потребна само књижица из школе или индекс да си добар ђак - објашњава Мирослав. - На првом разговору за упис у секцију казао сам да сам свештенички син и да су ми "небески послови блиски", што је само насмејало комисију.
Успон наше Привредне авијације подудара се са Микиним партијским задатком да замени стару флоту привредних авиона и обезбеди нове пилоте.
- У ЈАТ-ову привредну авијацију дошао сам 1961 - сећа се. - Требало је да останем две године, али нас је "кренуо посао" те смо постали вероватно најпрофитабилнији део ЈАТ-а.
Са 24 нова привредна авиона, ЈАТ је ускоро сејао, ђубрио и радио антикоровску заштиту на свим већим пољопривредним комбинатима СФРЈ, од Словеније, преко Беља, Вуковара, ПКБ... Сећа се наш саговорник да су га звали "шеф сељачких пилота", а исти ти летачи зарађивали су озбиљне суме захваљујући премијама за сложене задатке.

Пријавио сина

- КАО инспектор летења, осамдесетих, случајно сам у ваздуху видео авион који запрашује, а када сам се приближио видех сина Младена са плавим качкетићем у кабини и још ми маше. Чим сам слетео написао сам му пријаву, што лети без кациге, а пет пилота смо изгубили због те глупости. После су ме у Инспекторату звали "демагог", а никад то нисам био.

Од четири "своја" ваздушна инцидента, Исаковић онај изнад Београда препричава са највише страсти. Прскали су комарце и на његовом авиону је пукла заковница са резервоара са ДДТ и кренула по њему у отвореној кабини.
- Да сам избацио над Топчидером, ко зна шта би било са народом. Овако сам свих 600 литара пустио преко себе правећи притом вратоломије у ваздуху да ДДТ исцури што брже. Људи на улици су се крстили, мислили су да је пилот полудео, а када сам слетео на Сурчин, скинули су ме голог, туширали пола сата, па тек онда одвели у болницу. Имао сам шест промила ДДТ у крви.

Не зна пилот из Шаторње Доње колико пута је запрашивао Београд, али објашњава да су то најсложенији летови. У авион не улазе они са мање од 1.000 сати налета, а унапред је испланирано где који авион може да слети услед техничког отказа.

Руси питали за Берлин

ИСАКОВИЋ се сећа руских војника полегалих у његовој Гробљанској улици после напорних борби 16. октобра 1944.

- Ти млади момци, неки чак боси, које смо ми сиротиња обували, начисто су ме опчинили. Како је мој отац у мантији ишао пут гробља на сахране, они би устајали, љубили руке и тражили благослов. И питали би: "Где је Берлин, у ком правцу"?

Највећи новац седамдесетих и осамдесетих година зарађивао се у Африци. Тада је ескадрила привредних пилота СФРЈ била најугледнија у свету, а никакав им проблем није био прелет Медитерана на само 500 метара висине. "Најексклузивнији" посао у каријери овог пилота било је засејавање оазе у либијској пустињи. Посао је наручио Моамер Гадафи, а оаза је била намењена његовом оцу да последње дане живота проведе на 1.000 хектара пашњака са хиљаду расутих оваца.

FOTO: Privatna arhiva


- Бугари су ископали бунаре и навукли земљу, а ми смо из ваздуха засејали нашим "земунским" семеном траве и ђубрили и заливали из ваздуха. За месец дана, пустиња са све вештачким брдима је озеленела. Било је то ремек-дело пустињске архитектуре.
Жао је Мики што данас имамо само шест авиона у Вршцу, а имали смо у флоти и 42. Криви тракторску индустрију "Џон Дир" и "Волво" који су ушли на тржиште СФРЈ у тренутку када су се републике осамостаљивале и могле да "послују" без контроле. Један такав трактор кошта приближно као авион, али је зато провизија била "масна".
- Када трактор уђе, погази од 10 до 15 одсто усева, а авион не. На велику жалост, и на факултету је угашен предмет Ваздухопловно третирање усева, тако да студенти појма немају колико је овај начин бољи - објашњава Исаковић.

Летео је до сада на 49 типова авиона. Учио је друге да лете и у Русији и у Америци. Школовао је Мишу Броза, Титовог сина, за пилота када је овај имао 16. година. Оженио се падобранком Добрилом са којом је изродио децу.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ЕКСКЛУЗИВНО: Ово су писма Милеве и Ајнштајна које је Србија купила на аукцији (ФОТО)

ЕКСКЛУЗИВНО: Ово су писма Милеве и Ајнштајна које је Србија купила на аукцији (ФОТО)

МИНИСТАРСТВО културе је, припремајући се за обележавање 150 година од рођења српске научнице Милеве Ајнштајн, на аукцији аукцијске куће Кристи у Лондону купило вредну документарну грађу коју чини серија од 43 потписана аутограмска писма Алберта Ајнштајна упућена Милеви Марић, са 10 аутограмских писама које је потписала Милева, упућених Ајнштајну.

12. 12. 2024. у 13:43

Коментари (0)

АЛТА Банци награда за најбрже растућу банку у Србији