ИНТЕРВЈУ СЛАВИША ЛАКИЋЕВИЋ, начелник Управе саобраћајне полиције МУПНИ НАЈСТРОЖЕ КАЗНЕ НЕЋЕ ПОМОЋИ БЕЗ САВЕСТИ ЉУДИ
У ДРУГОЈ половини октобра, нажалост, значајно је погоршано стање безбедности саобраћаја на територији Србије. У овом периоду догодило се неколико саобраћајних незгода, које су оправдано узнемириле јавност. Од почетка ове године, па до 29. октобра догодило се нешто више од 27.000 незгода у којима су погинула 403 учесника у саобраћају, док је око 15.000 повређено.
Фото Д. Миловановић
Овако у разговору за "Новости" начелник Управе саобраћајне полиције (УСП) МУП Србије Славиша Лакићевић објашњава ситуацију када је реч о безбедности саобраћаја и додаје да је у поређењу са претходном годином, забележен нешто већи број удеса, али и да је 25 особа мање погинуло, а 600 мање повређено.
У Сремској Митровици је 17. октобра дошло до превртања аутобуса када су три радника погинула, а више од 50 је повређено. Девет дана касније у Београду је страдала трочлана породица, а у среду се преврнуо комби код Новог Сада и једно дете је погинуло, а осморо их је тешко и лакше повређено.
- У име МУП Србије и своје лично породицама погинулих изражавам најдубље саучешће. И поред свих трагедија које су се десиле у октобру, постоје реални изгледи да у овој години буде забележен најмањи број погинулих у саобраћајним незгодама од када се у нашој земљи обрађују статистички подаци о удесима.
У последње време забележене су незгоде у којима учествују аутобуси и друга возила са већим бројем путника. Који су узроци?
- Нажалост, незгода која се догодила 17. октобра у Сремској Митровици еклатантан је пример какве могу бити последице саобраћајних незгода са учешћем аутобуса и она није узнемирила само јавност, већ и све нас који смо у систему безбедности саобраћаја. Када је реч о аутобусима, на годишњем нивоу они учествују у око 1.500 саобраћајних незгода, што је око четири одсто од укупног броја. Наше анализе показују да већину незгода са учешћем аутобуса изазивају други учесници у саобраћају, док возачи аутобуса изазивају око трећину тих незгода. На основу изнетих података може се стећи утисак да њихово учешће у саобраћају не представља већи безбедносни изазов, али последице незгода са њиховим учешћем су готово увек најтеже, зато су прописани строжи услови за њихово учешће.
Колико је деце настрадало од јануара 2025. до данас?
- Од почетка године у саобраћајним незгодама погинуло је осморо деце и сва су живот изгубила као путници у возилу. Нажалост, и истраживања Агенције за безбедност саобраћаја показују да децу на прописан начин превози тек око 60 одсто возача, пре свега родитеља. Оно што није за похвалу је и чињеница да је из године у годину број прекршаја непрописног превожења деце у све већем порасту. Апелујем на родитеље да без обзира на то да ли се ради о путовању од неколико стотина метара или на одмор од више стотина километара, без изузетка децу превозе на законом прописан начин, како бисмо унапредили безбедност.
Који су најчешћи узроци саобраћајних незгода у овој години?
- Готово свака друга саобраћајна незгода са погинулим или тешко повређеним лицима је последица пребрзе вожње. Брзина је највећи проблем безбедности саобраћаја и код нас и широм света и као таква, метафорично је означена као убица број један на путевима. Један од апсолутних приоритета саобраћајне полиције што се тиче контроле јесте откривање прекршаја прекорачења брзине и у ту сврху користе се сви расположиви ресурси - од ручних радара, пресретача, камера за аутоматску детекцију до мерења средње брзине.
Брзина се из године у годину показала као главни узрок тешких саобраћајних несрећа. Упркос томе наши грађани и даље "не скидају ногу са папучице за гас"?
- Када је реч о брзини, желим да нагласим један податак који на прави начин осликава проблем који тренутно имамо са ставовима грађана о значају поштовања саобраћајних прописа. Само у претходна три дана припадници УСП, који контролишу саобраћај пресретачима, открили су чак 12 прекршаја већих прекорачења брзине који су законом прописани као тежи, укључујући пет прекршаја насилничке вожње. Питамо се како је могуће да у наведеним околностима један возач дозволи себи да се на путу Кикинда-Зрењанин, где је ограничење брзине 80 км на час, креће брзином од чак 205,7 километара. Или да се свега два дана након што је трочлана породица изгубила живот у Београду, у малтене исто време, око један час иза поноћи, возач на Чукарици креће брзином од 155,8 километара на час и то у стању тешке алкохолисаности, са 1,26 промила алкохола у организму.
Како се "обрачунати" са тако бахатим учесницима у саобраћају?
- Ово су чињенице које показују да ни репресија по себи није довољна, јер, подсетићу да важећи Закон о безбедности саобраћаја на путевима прописује веома строге санкције за овакво понашање. Поред репресије, потребан је далеко већи рад на унапређењу свести и ставова великог броја наших грађана, а подаци показују да на годишњем нивоу саобраћајна полиција открије чак милион и по прекршаја, од чега су трећина прекршаји прекорачења брзине.
Поред брзине, шта још може да утиче на веће последице саобраћајних несрећа?
- Још је један прекршај, који не утиче на настанак незгода, али у великој мери утиче на тежину последица саобраћајних незгода - некоришћење сигурносног појаса. И поред свих мера у контроли саобраћаја и написаних казни, поред континуираних кампања којима нашим грађанима покушавамо да објаснимо зашто је важно да користе сигурносни појас и колико појас повећава шансу да преживе саобраћајну незгоду, проценти коришћења појаса и даље су мали, пре свега на задњем седишту где га користи мање од 20 одсто путника. Као последицу имамо више од 100 погинулих возача и путника на годишњем нивоу који су страдали управо јер нису користили појас. Ово је можда највећи разлог зашто у погледу безбедности саобраћаја заостајемо за земљама Западне Европе где су проценти коришћења појаса на предњим седиштима преко 95, а на задњем седишту преко 90 одсто. За овај прекршај извесно ће бити пооштрена казнена политика новим Законом о безбедности саобраћаја на путевима.
Када је реч о жртвама, која категорија учесника у саобраћају је посебно угрожена?
- Возачи путничких возила су убедљиво најугроженији, будући да чине више од трећине погинулих. Поред њих, једна од угроженијих група су пешаци који чине око 20 одсто свих погинулих учесника у саобраћају. Посебно бих нагласио да су у овом периоду године због краће обданице и слабије видљивости пешаци посебно угрожени. Од почетка октобра у саобраћајним незгодама погинуло је 10 пешака и из тог разлога бих апеловао на возаче да повећају опрезност и смање брзину кретања, пре свега у зонама пешачких прелаза. С друге стране, искористио бих прилику и да апелујем на пешаке да предузму мере како би били видљивији другим учесницима у саобраћају, а тиме и безбеднији.Оно што је заиста забрињавајуће је чињеница да је више од четвртине пешака ове године страдало на површинама где би њихова безбедност требало да буде загарантована, као што су пешачки прелази, пешачке зоне или аутобуска стајалишта. Из наведених разлога припадници саобраћајне полиције у овом периоду године континуирано спроводе мере појачане контроле брзине у зонама пешачких прелаза.
Да ли би измена Закона о саобраћају побољшала ситуацију и смањила број прекршаја у саобраћају?
- Основни разлог зашто уопште радимо на новом Закону о безбедности саобраћаја на путевима је тежња да се стање значајно унапреди. Важећи закон је донет 2009. године и до сада је претрпео 18 измена. Иако је у великој мери важећи закон испунио своју сврху и допринео да се стање безбедности на нашим путевима значајно унапреди, да би се направио додатан искорак, неопходно је да се донесе нови закон. Свакако један од разлога за доношење потпуно новог закона је и потреба да се наше законодавство усклади са оним у Европској унији.
Које ће новине бити предложене у новом Закону о саобраћају?
- Што се тиче новог закона, основна замисао је да се створе далеко бољи услови за заштиту рањивих категорија учесника у саобраћају, у првом реду деце, младих, пешака и бициклиста.Поред тога, извесно је да ће нови закон донети значајно пооштравање казнене политике према учиниоцима најтежих прекршаја. Иако је у последњих неколико година било више измена у том смеру, од повећавања новчаних казни, смањења дозвољене количине алкохолисаности, увођење мере привременог одузимања возила, нажалост те измене нису дале очекиване ефекте. Јасно је да један значајан број прописаних новчаних казни не постиже сврху да одврати учеснике у саобраћају од чињења прекршаја, тако да заиста постоји потреба да се за прекршаје који највише утичу на настанак незгода и тежину последица пропишу далеко оштрије санкције.
Шта ће УСП предузети у наредном периоду како би се смањио број саобраћајних незгода?
- Ми ћемо дати све од себе, пре свега у контроли саобраћаја, како би се зауставио овај неповољни тренд и унапредило стање безбедности саобраћаја. У наредном периоду очекује нас велики број слава и корпоративних прослава, па ће акценат у контроли бити да се из саобраћаја искључе возачи који угрожавају себе и друге управљајући возилом под дејством алкохола и психоактивних супстанци. Поред тога, предузимаћемо и превентивне мере које ће пре свега бити усмерене на подизање свести о значају коришћења зимске опреме и адекватној припреми возила за зимске услове вожње, али и ка очувању безбедности пешака.
Шта поручујете учесницима у саобраћају?
- Ово је заиста специфичан тренутак чију важност су препознали грађани, о чему нам сведоче реакције на минуле трагедије на путевима. Моја порука свим грађанима је да покажу неопходан степен одговорности и да поштовањем прописа дају директан допринос како бисмо унапредили стање безбедности саобраћаја на нашим путевима, јер је то заједнички интерес.
Захвални грађанима на предлозима
КАДА очекујете да нови Закон о саобраћају буде усвојен?
- Надам се да ћемо нацрт новог закона имати до краја ове године, а искористио бих прилику да још једном позовем грађане да нам своје предлоге и сугестије достављају на мејл адресу zobs.predlozi@mup.gov.rs. До сада је стигло више од 800 предлога и захвалио бих се свим грађанима, који на овај начин показују друштвену одговорност и дају допринос да нам стање безбедности саобраћаја буде повољније.
Препоручујемо
УМРЛА МЕЈРЕМА ИЗ НОВОГ ПАЗАРА: Мајка после 40 година пронашла сина - цела Србија плакала након њиховог сусрета (ВИДЕО)
17. 11. 2025. у 10:42 >> 12:10
"ТИ СИ КРЕТЕН!" Жестока свађа у студију Хит твита, Бабић ударио на Антонијевића
ЖЕСТОКА свађа избила је вечерас у студију телевизије "Пинк" у емисији Хит Твит где гостују председница Народне Скупштине Србије Ана Брнабић, правник Милан Антонијевић и бизнисмен Бранко Бабић.
16. 11. 2025. у 21:55
ЗЕЛЕНСКИ АЛАРМИРАО ЕВРОПУ: Русија ће покренути велику агресију на континент, позната и година
УКРАЈИНСКИ председник Володимир Зеленски тврди да Русија планира да покрене велику агресију на европском континенту 2029. или 2030. године, наводећи да на то указује повећана руска производња оружја.
13. 11. 2025. у 10:54
ЗВУЦИ СЕКСА У БРИТАНСКОМ ПАРЛАМЕНТУ: После скандала - ухапшена два мушкарца
ДВОЈИЦА мушкарца ухапшена су, па пуштена на слободу уз кауцију, након што је мобилни телефон постављен у Доњем дому британског парламента како би пуштао "сексуалне звукове" током посланичких питања британском премијеру Киру Стармеру.
16. 11. 2025. у 20:32
Коментари (0)