МЕЂУПОЛНЕ У ЛЕКЦИЈУ УПИСАО ЗАКОН: Различити углови гледања на дефиниције у новом уџбенику за биологију за осми разред основне школе

Љ. БЕГЕНИШИЋ

16. 03. 2021. у 10:00

УЏБЕНИК из биологије за осми разред, који ће од септембра бити коришћен у настави, својим садржајем доприноси остваривању принципа и циљева образовања и васпитања прописаних законом. Сви примери и слике адекватни су узрасту деце и у складу са основним текстом.

МЕЂУПОЛНЕ У ЛЕКЦИЈУ УПИСАО ЗАКОН: Различити углови гледања на дефиниције у новом уџбенику за биологију за осми разред основне школе

Илустрација/ Фото И. Маринковић

Јавност овим уџбеницима прилази без критичког мишљења, а ми морамо поштовати чланове Закона о основама образовања и васпитања који дефинишу циљеве и исходе образовања.

У Заводу за унапређивање образовања и васпитања, који одобрава рукописе школских књига, овако појашњавају како је и зашто одобрен уџбеник из биологије за осмаке у ком се у лекцији "Полни и родни идентитет", између осталог, наводи и да "временом свако од нас развија свој осећај припадности мушком или женском роду", чиме се практично сугерише осмацима да сами могу одређивати род и пол.

У уџбенику који је изазвао запрепашћење наставника и родитеља који су га прелистали, наведено је и да постоје особе мушког и женског пола, али и међуполне особе. У њему се тврди и да је оваквих особа више него риђокосих. Родно набрајање употпуњава се трансродним и родно неутралним особама, а потцртава се и да "друштво намеће да род и пол морају да се подударају".

НИСМО ИЗМИСЛИЛИ РАЗЛИКЕ

ПОВОДОМ писања "Новости" о новом уџбенику реаговао је и Предраг Аздејковић, у име Геј-лезбијског инфо-центра, који је навео да су уџбеници засновани на научним чињеницама и да у наведеним примерима ништа није нетачно, а камоли противуставно и противзаконито, као што то тврди Миша Ђурковић из Института за европске студије. Према мишљењу Аздејковића, нема говора о "увреди и грубом наметању туђег погледа на свет":

- Хомосексуалне, бисексуалне, трансродне, транссексуалне, међуполне, односно интерсекс особе - постоје. То што ми нисмо о њима учили у школи не значи да не постоје и да су измишљене у периоду од када смо ми завршили школовање до данас.

Уџбеник је издала издавачка кућа "Клет" у којој кажу да су "нападнути", овога пута на плану садржаја уџбеника "Биологија 8".

- Потребно је погледати званични Програм наставе и учења, којим Министарство просвете прописује садржаје уџбеника као и исходе које сваки ученик треба да достигне. Овај акт разрађује и начин на који се ти исходи остварују. Дакле, сви уџбеници на тржишту морају садржати наведено да би од државе добили лиценцу за употребу у школи - наводи ауторско-уреднички тим ове куће, који чине др Горан Корићанац, др Ана Ђорђевић, мр Весна Албијанић и уредник Крста Поповски.

Они одбијају оптужбу да промовишу хомосексуалност и уводе појам интерсексуалности:

- Ниједна од ових оптужби не стоји, у потпуности смо одговорили на захтеве Програма наставе и учења.

Иста материја у уџбенику за биологију за осми разред, аутора Ане Пауновић, Маје Срдић и Тамаре Бајчете, у издању Завода за издавање уџбеника, представљена је такође сходно обавезним смерницама Министарства, али, чини се, са више научне пажње и разумевања.

- Аутори уџбеника руководе се научно прихваћеним ставовима и чињеницама, и притом су обавезни да поштују све програмске захтеве - објашњава Бајчета. - У писању уџбеника и обликовању садржаја лекције у којој се, између осталог, говори и о полном и родном идентитету, руководили смо се идејом да је потребно навести само елементарне појмове и дефиниције. Биле смо врло опрезне приликом увођења нових појмова, јер ни наставници, а ни ученици до сада нису имали прилике да се с њима упознају у уџбеницима.

Наша саговорница оцењује да је пре увођења оваквих тема у програм било неопходно спровести дубљу анализу у којој би учествовала стручна јавност. Неопходно је, како истиче, учешће психолога, педагога и социолога. На тај начин би се избегло да се поједини ставови аутора доведу у питање.

ДЕФИНИЦИЈЕ ЗА ЂАКЕ

ДА се програмски захтеви Министарства просвете морају поштовати, кажу нам и у Заводу за издавање уџбеника. У њиховом уџбенику из биологије за осми разред, у лекцији под називом "Биолошки смисао адолесценције" ђацима је објашњено да је пол скуп морфолошких, анатомских и физиолошких особина, а родни идентитет је начин на који се појединац идентификује са родним категоријама.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ТО ЈЕ ИСТИНА Илон Маск хитно реаговао на објаву Виктора Орбана о УСАИД-у (ВИДЕО)

"ТО ЈЕ ИСТИНА" Илон Маск хитно реаговао на објаву Виктора Орбана о УСАИД-у (ВИДЕО)

МАЂАРСКИ премијер Виктор Орбан назвао је на друштвеној мрежи Икс организацију УСАИД чудовиштем створеним да сломи, сруши и нагриза слободу и независност нација, након чега је милијардер Илон Маск на то одговорио "истина".

23. 02. 2025. у 15:10

СУТРА ЋЕ БИТИ ОБЈАВЉЕНО: Највећи удар на Русију од почетка рата

СУТРА ЋЕ БИТИ ОБЈАВЉЕНО: Највећи удар на Русију од почетка рата

БРИТАНСКИ министар спољних послова Дејвид Лами изјавио је данас да ће у понедељак објавити листу мера у оквиру новог, великог пакета санкција Русији, пренели су данас британски медији.

23. 02. 2025. у 10:05

КИНЕЗ СЕ ЗАМОНАШИО НА СВЕТОЈ ГОРИ Добио име Амфилогије и поручује: Никада нисам био срећнији, осим можда као дете

КИНЕЗ СЕ ЗАМОНАШИО НА СВЕТОЈ ГОРИ Добио име Амфилогије и поручује: "Никада нисам био срећнији, осим можда као дете"

ЖИВОТНЕ приче које се крију иза монаха на Светој Гори представила је грчка телевизија "Скај" у емисији "ПримеТиме". Пред камерама су се нашли један Кинез који је постао монах, један студент из Солуна који је одмах након дипломе изабрао монаштво, монах који живи у самоћи последње 24 године.

23. 02. 2025. у 11:28

Коментари (0)

ХУМАНОСТ ПОД РЕФЛЕКТОРИМА – НОВИ КУЛТУРНИ САДРЖАЈУ У ПРОСТОРУ ФОНДАЦИЈЕ MOZZART