РИЗИКУЈУ ЗБОГ ЛОШЕГ СЛУХА И ВИДА: Од укупног броја погинулих на нашим улицама, чак четвртину чине старији од 65 година
НА улицама у Србији у прошлој години страдало је 128 особа старијих од 65 година, што је четвртина укупног броја погинулих у нашој земљи.
Тешке телесне повреде задобило је чак 511 сениора или 17,3 одсто, док је са лаким прошло 1.162 времешних суграђана или нешто више од осам процената.
Према речима Александра Раденковића, из Управе саобраћајне полиције Министарства унутрашњих послова, половина свих сениора који су изгубили живот на улици били су пешаци, док је 36,7 одсто њих седело за воланом.
- Међу путницима страдалим у возилу забележено је 16 особа старијих од 65 година - каже Раденковић.
- С друге стране, највећи број оних ове старосне доби повређено је на месту возача, готово половина, док је 28,7 одсто било у својству пешака, а скоро 23 процента су путници у возилу.
ХОЛАНДИЈА НА ВРХУ ЛИСТЕ
НАЈВЕЋИ број погинулих сениора у европским земљама забележен је у Пољској - 547, Румунији 421, али је процентуално у односу на укупан број страдалих највише их је било у Холандији. Више од 100 имала је Мађарска, Аустрија и Шпанија.
Наш саговорник наглашава да број погинулих особа старијих од 65 година опада сразмерно смањењу укупног броја погинулих. У 2020. години, број сениора који су изгубили живот био је мањи за 21 одсто у односу на 2015, а за нешто више од 15 процената у односу на 2010. годину. Највећа разлика је у поређењу са 2000. када их је било за чак 46 одсто мање него данас.
- У 2020. у саобраћајним незгодама погинуло је 128 особа старијих од 65, што је ову старосну групу чинило најугроженијом - сматра Раденковић.
Све више возача у седмој деценији
АМЕРИЧКА Национална управа за безбедност саобраћаја на ауто-путевима објавила је извештај у коме се наводи да је број возача старијих од 65 година од 2003. године порастао за 20 одсто. Слична је ситуација, тврде стручњаци и код нас. Они напомињу да су старији возачи у већој опасности од задобијања тежих повреда или чак смртног исхода у удесима. У поређењу са млађим, они који имају 75 или више година имају много веће шансе да буду озбиљно повређени. Они су најчешће и кривци у удесима на раскрсницама.
- После ове старосне доби, најугроженији су они од 56 до 65 лета и њих је међу погинулима било готово 19 процената. Особе старости од 36 до 45 година страдале су у 15 одсто случајева. Када је реч о тешко повређеним особама у саобраћајним незгодама, најугроженији су опет били старији од 65 и они су на око 17 одсто од укупног броја тешко повређених.
Статистика показује да са старијом крштеницом расте списак повређених и страдалих у саобраћају. Велики проблем са овом популацијом је тај што им са годинама попушта пажња, слабије чују, споро се крећу, лоше оријентишу, немају добар вид, а врло често ништа од тога не желе да признају. Данас се врло често на нашим улицама могу видети возачи који су дубоко загазили у осму, па чак и девету деценију живота.
Када податке поредимо са Европом, наша земља не предњачи по погинулим и повређеним особама у односу на остале државе, али није ни у много бољој ситуацији од осталих.
- Управи саобраћајне полиције достављени су одговори 13 земаља, чланица РОУДПОЛ-а, Мреже саобраћајних полиција Европе, из којих произилази да особе старије од 65 година у већини земаља чине око четвртину од укупног броја погинулих особа - објашњава наш саговорник.
- Сениори су током прошле године били најугроженији у Холандији, где је половина свих страдалих била из ове старосне групе, док су најбезбеднији у Шпанији са 14,7 одсто. У већини земаља, као и код нас, живот губе као пешаци и возачи путничких возила.
У Агенцији за безбедност саобраћаја указују да је изузетно важна едукација о опадању психофизичких способности приликом старења и повећаном ризику учествовања у саобраћају, као и едукација старих о одржавању физичке и менталне кондиције. Важно је да сениори имају и конкретна упутства од својих лекара с обзиром на здравствено стање и врсту лекова које узимају.
- Старији суграђани морају да буду обазриви и да обрате пажњу на своје психофизичке способности. Ако пију одређене лекове, требало би да избегавају током лета, рецимо, најтоплији део дана и време када је интензитет саобраћаја највећи. Важно је да се информишу како могу да побољшају своју уочљивост, на пример, у време смањене видљивости. Уколико возе бицикл важно је да користе светла у ноћним условима, постављање разних рефлектујућих елемената на бочним, предњем и задњем делу двоточкаша или ношење светле одеће, нарочито оне са ретро-рефлектујућим елементима - објашњавају у Агенцији.
У централним градским зонама, где је већа концентрација старијих у саобраћају, у близини паркова, медицинских и геронтолошких центара и других установа где се окупљају старије особе, неопходно је унапредити услове за безбедност пешака и бициклиста.
- Има још много детаља који би саобраћај у граду учинили безбеднијим не само за старије него и за све друге учеснике. Тако се, например, семафори могу додатно да се опреме тастерима за најаву пешака и звучним сигналима који одобравају када је дозвољен прелаз - наводе у Агенцији.
АЛАРМАНТНО! "ПРИПРЕМИТЕ ЗАЛИХЕ ЗА 72 САТА": Европа пред катастрофом, a ове земље у опасности
У ИЗВЕШТАЈУ о цивилној и војној спремности Европе, који је објављен у среду, наводи се како би становници Европске уније требало да прикупе залихе неопходних потрепштина у случају избијања рата или неке друге велике опасности, пише "Њузвик".
04. 11. 2024. у 16:15
ПУТИНУ У ПОМОЋ СТИЖЕ НАЈЕЛИТНИЈА ВОЈСКА: Шта је "Олујни корпус", једна од најмоћнијих специјалних јединица на свету
СЕВЕРНОКОРЕЈСКА појачања долазе усред назнака да се Русија бори с попуњавањем својих снага.
30. 10. 2024. у 12:37
РУС КОМЕ СЕ КЛАЊА ЦЕЛА СЕВЕРНА КОРЕЈА: Да није било њега Ким не би владао - дао руку за Великог вођу (ФОТО)
СКРОМНИ руски сељак из Сибира променио је историју Северне Кореје. Династија Ким Јакову Новиченку највише дугује што је данас на власти.
05. 11. 2024. у 09:14
Коментари (0)