И МОРЕ ДИЖЕ ЦЕНЕ: Због бродског транспорта производи би догодине могли да поскупе за 1,5 одсто
ЦЕНЕ би наредне године могле да порасту и због - бродског превоза. Конференција Уједињених нација за трговину и развој (UNCTAD) недавно је упозорила да би ова компонента ценовнике могла да "ојача" за 1,5 одсто. И српски рафови су, између осталог, на удару и скупог транспорта, али домаћи стручњаци верују да би притисак наредне године, ипак, могао да попусти.
Корона је пореметила ланце снадбевања. Превоз робе морским рутама поскупео је чак седам пута.
- Анализа UNCTAD показује да ће тренутни пораст цена теретних контејнера, ако се одржи, подићи ниво глобалних увозних цена за 11 одсто, а ниво потрошачких цена за 1,5 одсто од сада до 2023. - наводи се у недавној анализи. - Када је реч о категоријама производа, највиши раст цена би забележили електроника, намештај и одећа, од најмање 10 посто на глобалном нивоу. Контејнерски превоз те робе учествује са 17 процената у укупном обиму трговине морским путем.
Бојан Станић, помоћник директора Сектора за стратешке анализе Привредне коморе Србије објашњава да више фактора утиче на инфлацију. Поскупљују енергенти, мања је понуда од тражње, а утицај имају и монетарне политике централних банака.
- Због повећане тражње и транспортни капацитети компанија су ограничени - каже Станић. - Последица тога је недостатак прекоокеанских контејнера. Преко 80 одсто робе иде морским путем. На цену производа утицали су скупљи енергенти. Сваки производ на тржишту, и онај који се извози и онај који се увози, у себи има укалкулисан и трошак енергената. Поскупели су и гас, и нафта и индустријски метали. Последице се виде и код нас. Последњи, октобарски подаци, показују да је инфлација 6,6 одсто. Извештаји међународних финансијских институција говоре да је већа инфлација привремена, кратког даха. Требало би следеће године да се спусти. Постоје механизми који могу да се покрену, попут виших каматних стопа. Они, међутим, носе двоструки ризик. Могу да успоре привредну активност.
ЗАГУШЕЊЕ
КРАЈЕМ октобра, више од 600 контејнерских бродова било је блокирано изван лука широм света. То је двоструко више од нивоа на почетку године, навео је швајцарски логистички гигант "Коне Нагел". Ова компанија је крајем прошлог месеца предвидела да ће загушење трајати најмање до фебруара.
Препоручујемо
БРНАБИЋ О ЗАМРЗАВАЊУ ЦЕНА: Желимо да основне цене намирница држимо предвидивим
02. 12. 2021. у 17:26
ДНЕВНИК СТЕПИНЦА ЗАГРЕБ КРИЈЕ ДЕЦЕНИЈАМА: Интервју - Проф. др Предраг Илић, аутор тротомне студије о злочинима у НДХ
О НЕКАДАШЊЕМ загребачком надбискупу Алојзију Степинцу (Брезарић, 1898 - Крашић, 1960) и његовој улози у Независној Држави Хрватској током Другог светског рата, објављен је у Републици Хрватској огроман број историографских и хагиографских књига, зборника радова, фељтона, чланака, али не и његов дневник у пет књига, који је водио од 30. маја 1934. до 13. фебруара 1945. године.
15. 12. 2024. у 13:55
ДА ЛИ ЈЕ МОГЛО ГОРЕ? Ево зашто је пред репрезентацијом Србије "немогућа мисија" у квалификацијама за Светско првенство?
Фудбалска репрезентација Србије играће у групи К са Енглеском, Албанијом, Летонијом и Андором у оквиру квалификација за Светско првенство 2026. али је селекција "горди албиона" нешто што ће представљати највећи проблем изабраницима Драгана Стојковића Пиксија. Не само због квалитета, већ и због нечег другог.
14. 12. 2024. у 13:16
БИЛА САМ ТРУДНА, А ОН ЈЕ БИО ГРУБ: Камера забележила Нолетову и Јецину свађу - снимак изненадио све
НОВАК и Јелена Ђоковић у емотивној вези су од 18. године, што значи да су пола живота провели заједно. Важе за један од најскладнијих парова, али и код њих се дешавају несугласице.
15. 12. 2024. у 12:00
Коментари (0)