ВОЗИЛА СВЕ СКУПЉА, НОВА СЕ ЧЕКАЈУ 8 МЕСЕЦИ: Нови удар на ауто-индустрију због сукоба на истоку Европе
ВОЗИЛА су све скупља, а купци на нови аутомобил у Србији чекају и по осам месеци, уз неизвесност да ли ће и тада стићи и колико ће их, на крају, платити.
Поједини увозници на нашем тржишту не гарантују ни рок испоруке, нити цену потрошачу који је платио капару за четвороточкаша из салона. Срећом, мали број је таквих, већина се труди да послује фер и професионално.
Проблеми са глобалног тржишта, неизбежно се одражавају и на наше домаће. Стручњаци процењују да ће се такав тренд на светском нивоу наставити најмање до краја године. Ово је резултат новог удара на ауто-индустрију и проблема насталих због сукоба у Украјини. Очекује се раст потражње за половним аутомобилима, али се поставља питање колико ће купаца моћи да их приушти. На глобалном нивоу овај сектор се две године суочавао са недостатком чипова и других елемената који су смањили производњу, успорили испоруке и довели до скока цена и нових и половиних возила. Због сукоба на истоку Европе, ситуација се додатно компликује, јер су недоступне изузетно важне сировине за израду аутомобила.
Петар Живковић из Асоцијације аутомобилских новинара Србије указује да поједини увозници у нашој земљи успевају да неке моделе нових возила испоруче и у року од месец или два.
- Невероватно је да има фирми које не гарантују ни када ће испоручити аутомобил, нити његову цену, а још је невероватније да има купаца који на то пристају - указује Живковић.
- Цене су толико отишле горе, да смо ми претраживањем званичних ценовника успели да нађемо само три, четири основна модела која коштају мање од 14.000 евра. У Србији су и даље дизел возила много траженија од бензинаца.
БЕЗ ПОПУСТА НА САЈМУ
САЈАМ аутомобила у Београду, као што је и најављено, ове године ће се одржати од 12. до 15. маја. Председник Српске асоцијације увозника возила и делова Милан Белин истиче да овога пута неће бити распродајних лагера.
- Представиће се нове технологије, хибридна и електрична возила - наводи Белин.
- То је за нас будућност, а за читаву Европу увелико садашњост и ми не можемо да будемо ван тога.
Он истиче да сада проблем представља и поправка аутомобила, јер се испорука неких обичних делова чека и по два до три месеца. Председник Српске асоцијације увозника возила и делова, Милан Белин, наводи да је у прва три месеца ове године продат, готово, исти број аутомобила у нашој земљи као и лане у истом периоду. Читав сектор ауто-индустрије је, како наводи, погођен. Поскупљење енергената и репроматеријала и недоступност битних компоненти утичу на производњу возила.
- Врло је неизвесна ситуација по питању понуде аутомобила, а то ће потрајати, најмање, до краја године - наводи Белин.
- Произвођачи коригују цене на месечном нивоу због поскупљења свих инпута, енергената, струје, нафте, као и челика, алуминијума, који имају значајан удео у производњи аутомобила.
С обзиром на већу потражњу, а мању понуду, расте и цена четвроточкаша. Исто важи, како наводи, и за нова и за половна возила.
- Нова возила се сада дуже чекају, раније је било око четири месеца, сада се то пролонгира, на шест и осам, са неизвесношћу да ли ће бити и тада - прецизира Белин.
* * * * * * * * *
Светски аналитичари сматрају да ће се алтернативне залихе компоненти за возила тешко наћи
КАДА ПАДНЕ ПОТРАЖЊА И ЦЕНЕ НЕОПХОДНИХ ДЕЛОВА ЋЕ ПАСТИ
УКРАЈИНА је један од најзначајнијих произвођача неона, племенитог гаса који је потребан за израду чипова, а у тој земљи се израђују и критично битне електро-компоненте и каблови за аутомобиле. Русија, са уделом од 38 одсто у глобалној производњи паладијума, неопходног за катализаторе, други је најважнији снабдевач после Јужне Африке.
"Дојче веле" пише да је Руска Федерација трећи по величини произвођач никла, који је потребан за израду литијум-јонских батерија за електрична возила. Цене ова два метала су драматично скочиле. Никл је са 20.000 до 25.000 долара по тони, поскупео на више од 100.000 долара након што је почео сукоб у Украјини. Његова цена је од тада поново пала, аналитичари очекују да ће до средине године бити око 34.000 долара. Русија је, како наводи Асошијетед прес, и велики произвођач алуминијума и сировог гвожђа које се користи за прављење челика. У међувремену, за само неколико недеља цене те легуре су порасле са 900 долара по тони на 1.500 долара.
Ова америчка новинска агенција преноси оцену аналитичара да проналажење алтернативних залиха може бити готово немогуће. Како наводе, Марк Фултроп сматра да ће доступност нових возила у Северној Америци и Европи остати веома ограничена, а цене високе, све до 2023. године.
- Интензивираће се тражња за половним аутомобилима, који ће задржати цене на високом нивоу, што ће, такође, бити недоступно за многа домаћинства - сматра Фултроп. - На крају, вискока инфлација, за храну, гориво, кирију и остале потрепштине, онемогућиће велики број обичних купаца да приуште ново или половно возило. Потражња би тада опала, а тако на крају и цене.
Препоручујемо
ИЛОН МАСК ПОДЕЛИО СНИМАК ИСТИНЕ: "НАТО је бомбардовао Београд како би распарчао Србију" (ВИДЕО)
МИЛИЈАРДЕР Илон Маск, власник Тесле, "Спејс Икса", друштвене платформе Икс, поделио је на свом профилу говор у којем Џефри Сакс прича о нелегалном бомбардовању Србије од стране НАТО-а.
12. 11. 2024. у 15:47
"ГЛАВНА ТЕМА ЈЕ ДА ЛИ ЋЕ МОСКВА БИТИ ГАЂАНА" Велико упозорење Вучића: Свет се креће по ивици амбиса!
ПРЕДСЕДНИК Србије Александар Вучић обратио се јавности после говора на Самиту КОП29 у Азербејџану.
12. 11. 2024. у 12:33
КО ЈЕ ЈАЧИ - НАТО ИЛИ РУСИЈА? Истраживање открива ко има моћнију војску: "Две стране имају паритет само у једном погледу"
ПИТАЊЕ које занима многе добило одговор.
11. 11. 2024. у 22:35
Коментари (0)