ЗАШТО ЈЕ ТЕЛЕКОМ ПРОДАО АНТЕНСКЕ СТУБОВЕ: "Једини пословно рационалан и исправан потез"
КРАЈЕМ новембра у јавности се појавила информација да "Телеком Србија" припрема продају већине најзначајнијих телекомуникационих антенских стубова и пратеће опреме. Исто је потврдио и генерални директор компаније, Владимир Лучић, који је тада рекао да је продаја стубова без телекомуникационе инфраструктуре "светски тренд".
![ЗАШТО ЈЕ ТЕЛЕКОМ ПРОДАО АНТЕНСКЕ СТУБОВЕ: Једини пословно рационалан и исправан потез ЗАШТО ЈЕ ТЕЛЕКОМ ПРОДАО АНТЕНСКЕ СТУБОВЕ: Једини пословно рационалан и исправан потез](/data/images/2023-12-09/431657_telekomsrbijakorpmediatoolkit201721_fmob.jpg)
Фото промо
- Тренд је кренуо у Европи, јер ‘Телекомови’ оператери добијају више бенефита: значајна средства за даљу трансформацију компаније и бољег партнера за даљу изградњу. Нама грађевина није кор бизнис. И садашње стубове су нама друге фирме радиле, а спољне фирме их одржавају - рекао је Лучић у гостовању у Јутарњем програму РТС-а крајем новембра.
Након продаје стубова, Телеком Србија имаће однос “нето дуг/ЕБИТДА” од свега 1.7x и представљаће ниско задужену компанију, међу најмање задуженима у индустрији на светском нивоу. Рецимо, највиши има Целлнеx и он износи 7.3x.
Телеком ће тако добити још већи кредитни капацитет да инвестира у развој тржишта, у кориснике и услуге, уместо да фокус буде на улагањима у инфраструктуру, која не представља срж онога од чега оператори стварају највећи профит и корисничко задовољство.
- Да је то тако потврђују примери две велике успешне међународне компаније: Водафон је продајом стубова смањио задуженост са 2.9x на 1.7x, а Т-Мобил са 4.0x на 2.9x, што значи да је овај оператер пре продаје стубова био задуженији него наш Телеком, а после продаје остао је више задужен него што ће бити српска компанија - додају.
Телеком нема ни најмању радну јединицу која се бави стубовима. Тај посао је увек био “аутсорсован”.
Како се кретало тржиште антенских стубова у Европи?
Развој тржишта антенских стубова на нашем континенту креће 2018. године када се појављују специјализоване компаније које преузимају пасивну инфаструктуру оператера и примећује се снажан раст вредности и броја трансакција.
- Рекордна година је била 2021, а онда је у 2022. кренуо лагани пад - притом, више је смањена количина трансакција него њихова вредност. То значи две ствари: да су антенски стубови на тржишту у великом броју од 2018. продати, остало их је значајно мање, а за те преостале и даље може да се добије значајна цена; ипак, с обзиром на то да пада и цена, нема простора за даље чекање, оператери који сада не крену у продају имаће за годину дана неповољније тржишне услове - наводе из српског гиганта и додају:
- Телеком Србија се зато одлучио на једини пословно рационалан и исправан потез - да уради оно што су пре њега урадили други играчи на тржишту, а док још може да се добије најбоља цена. Тим путем су претходних година кренуле многе најуспешније и највеће компаније у Европи: од поменутих Водафон и Т-Мобил, преко Дојче Телеком, Телефоника и Телија, до А1.
Што се тиче региона, своје торњеве у Словенији, Хрватској и Бугарској продала је Јунајтед Група, такође са образложењем да се растерећује задужености како би створила повољније услове за раст".
У исто време су се на тржишту појавиле “торањ компаније”, које се баве оперативним руковођењем пасивном бежичном мрежном инфраструктуром, као што су стубови, и изградњом нове по потреби. То су уједно најбрже растуће компаније у процесу издвајања инфраструктуре од оператера.
- Уз то, дељењем капацитета торњева већем броју закупаца смањује се укупан трошак за мобилне оператере, побољшава се покривеност сигнала и смањују се потрошачке цене - наводе из Телекома.
Одговорности “торањ компанија” обично укључују:
- Оне поседују пасивну инфраструктуру на локацији и изнајмљују простор на њој оператерима за смештај њихове активне опреме - базне станице, “оутдоор” кабинети и системи напајања повезани са базним станицама, што остаје у власништву оператера - појашњавају из компаније.
Прецизно: укупан број локација са опремом за телекомуникације на нивоу Телеком Србија Групе износи преко 5.000, од чега су свега 1.826 сопствени стубови.
![СЕРГЕЈ ТРИФУНОВИЋ О ПРОДАЈИ СББ-А: Добра је фора да се на крају продаш фирми с којом си водио рат СЕРГЕЈ ТРИФУНОВИЋ О ПРОДАЈИ СББ-А: Добра је фора да се на крају продаш фирми с којом си водио рат](/data/images/2020-11-25/41908_sergejtrifunovic0420022020_kf.jpg?time=1739359130)
СЕРГЕЈ ТРИФУНОВИЋ О ПРОДАЈИ СББ-А: Добра је фора да се на крају продаш фирми с којом си водио рат
ГЛУМАЦ и бивши председник Покрета слободних грађана Сергеј Трифуновић коментарисао је продају бизниса Драгана Шолака у Србији.
12. 02. 2025. у 12:02
![ОТКРИВЕН УЗРОК СМРТИ СРПСКЕ ПЕВАЧИЦЕ: Преминула у колима Хитне помоћи ОТКРИВЕН УЗРОК СМРТИ СРПСКЕ ПЕВАЧИЦЕ: Преминула у колима Хитне помоћи](/data/images/2025-02-12/572152_jasna-bosnjakovic-nikad-nije-kasno_kf.jpg?time=1739372786)
ОТКРИВЕН УЗРОК СМРТИ СРПСКЕ ПЕВАЧИЦЕ: Преминула у колима Хитне помоћи
ЈАСНА Бошњаковић, певачица и некадашња учесница шоуа „Никад није касно“, преминула је изненада у 48. години, на путу ка болници.
12. 02. 2025. у 16:05
![3 МИЛИОНА СЛЕПАЦА У ХРВАТСКОЈ: Томпсон - то није будала! Наши хероји су давно починили масакр, а чији смо ми? 3 МИЛИОНА СЛЕПАЦА У ХРВАТСКОЈ: Томпсон - то није будала! Наши хероји су давно починили масакр, а чији смо ми?](/data/images/2025-02-11/571873_vedrana-rudan-zoran-milanovic-marko-perkovic-tompson-foto-yt-printscreen-profimedia-ata-images-2_kf.jpg?time=1739290351)
3 МИЛИОНА СЛЕПАЦА У ХРВАТСКОЈ: "Томпсон - то није будала! Наши 'хероји' су давно починили масакр, а чији смо ми?"
"ЧИЈИ смо ми? Питајте Загребачку банку, Привредну банку, питајте Хрватску народну банку... Питајте све оне који нам се свакодневно церекају са свих портала и реците, имате Хрватску."
11. 02. 2025. у 17:12
Коментари (0)