СЛАБА ОЦЕНА ЗА БЕЗБЕДНОСТ АУТО-СЕДИШТА: На наше тржиште стижу дечје фотеље за вожњу са свих континената, многе сумњивог квалитета

М. СПАСЕНОВ

28. 04. 2024. у 15:51

КУПОВИНА ауто-седишта за децу је права наука, која често потпуно слуђује родитеље.

СЛАБА ОЦЕНА ЗА БЕЗБЕДНОСТ АУТО-СЕДИШТА: На наше тржиште стижу дечје фотеље за вожњу са свих континената, многе сумњивог квалитета

Foto: Shutterstock

Закон прецизира да ова сигурносна седала за превоз најмлађих путника морају да имају одређене серификате који гарантују безбедност, али с обзиром на то да их издају сами произвођачи питање је колико су поуздани и колико им се може веровати. Посебно што бројни модели седишта на нашем тржишту нису добила прелазне оцене на тесту највеће асоцијације произвођача аутомобила у Европи - немачког АДАК-а, чији су критеријуми знатно строжи и по питању безбедности, али и комфора и токсичности материјала од којих су седишта направљена.

На наше тржиште сигурносна седишта за мале путнике долазе са свих крајева света. "Правилником о подели моторних и прикључних возила и техничким условима за возила у саобраћају на путевима", који је ступио на снагу 2012, ауто-седишта за децу морају да испуњавају стандарде Директива Економске комисије Уједињених нација за Европу ЕЦЕ Р44. Морају, такође, бити постављена на начин како то препоручују произвођач седишта и возила.

Фото: ГУ Пожаревац

Да би доказали да су дечија ауто-седишта произведена у складу са овим правилима, за њихово тестирање одговорни су сами произвођачи. Према директиви ЕЦЕ Р 44, путничка седала за најмлађе тестирају са у условима најчешћих судара у којима путници страдају.

- Безбедност деце свима нам је најважнија и та седишта су обавезна искључиво због њихове сигурности - каже Маја Б, мајка шестомесечног Николе из Београда. - Коштају од 7.000 до 107.000 динара, али ни висока цена није гарант да ћете изабрати најбоља седишта за своје дете. Проблем је што ни у радњама не можете да добијете прецизне информације о томе колико су сигурна, колико су удобна за дете. То сам увидела када сам проверавала да ли одређени модели седишта имају препоруку немачког АДАК, који имају најобухватније тестове. Многа седишта нису ни била на њиховим тестирањима, а неки су у њиховим проверама безбедности добили веома лоше оцене. То ме је и збунило и уплашило.

Обратите пажњу на рок трајања

МНОГИ родитељи мисле да ауто-седишта имају неограничен рок трајања, па због беспарице купују половна. Ауто-седишта имају ограничен рок трајања и произвођачи то наглашавају у упутству. Тај рок је ту с разлогом, јер временом пластика и појасеви пропадају и врло је вероватно да седиште неће одиграти своју улогу у судару. Стручњаци саветују да ако се одлучите да купите или позајмите ауто-седиште, нека то буде од људи којима верујете, али обавезно проверите датум производње.

Њена провера по подацима АДАК, показала је да добар део ауто-седишта који се нуди у српским радњама по стандардима ове немачке асоцијације није довољно безбедан. Многа седишта нису боље прошла ни у оцењивању комфора деце, а поједина су била сумњива и по питању токсичности материјала од којих су направљена.

Професор Милан Вујанић са Саобраћајног факултета у Београду каже за "Новости" да је најважније да деца у аутомобилима буду смештена у тим седиштима.

- Сигурност деце је увођењем обавезних ауто-седишта знатно побољшана, без обзира на њихове недостатке - каже Вујанић. - Њихов квалитет се сигурно мери ценом, а ту би држава могла нешто да уради. Када би се одрекла ПДВ, многим родитељима би и скупљи, односно квалитетнији модели били приступачни. Јер, не можемо сви да возимо скупе аутомобиле и дечја седишта многи купују само зато пшто морају и бирају најјефтиније. Ми радимо на нашем прототипу седишта која сада тестирамо да бисмо повећали безбедност најмлађих путника.

Фото: Shutterstock

 

ЕУ мења стандарде од септембра

ЕВРОПСКА унија донела је одлуку да од 1. септембра ове године у продаји могу да се нађу само ауто-седишта i-Size дечјих седишта, односно одобрених према регулативи Р129. То не значи да родитељи који су купили седишта одобрена по стандарду Р44 неће смети да их користе после 1. септембра 2024. Напротив, и та седишта ће бити дозвољена за употребу током свог века трајања, што је отприлике десет година по безбедносним препорукама многих земаља. Седишта по стандардима Р129 фокусира се на висини детета, док се Р44 базира на тежину.

По новој регулативи, деца морају да буду окренута уназад до најмање 15 месеци старости и висине најмање 75 центиметара, док по садашњим прописима дете може да буде окренуто према напред од 9 килограма. Седишта Р129 се додатно тестирају и на бочни удар, док је Р44 проверен само у фронтални. Тестирање судара са новим моделом се ради са 32 сензора, а Р44 са само четири сензора. Све то је утицало и да нова седишта буду скупља од оних који су прављена по старој регулативи.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ТЕРОР СЕ СМУЧИО И ИЗРАЕЛЦИМА Шок на америчкој Си-Ен-Ен: Приказани логори за Палестинце смештене у војним базама у пустињи

ТЕРОР СЕ СМУЧИО И ИЗРАЕЛЦИМА Шок на америчкој Си-Ен-Ен: Приказани логори за Палестинце смештене у војним базама у пустињи

ПРАВО из "ведрог медијског неба" на Си-Ен-Ен је у петак емитован подужи ТВ прилог о злоставању палестинских затвореника у Војној бази Сде Теиман у пустињи Негев, а потврђено је и да се друге две израелске касарне базе Анатот и Офер на окупираној Западној обали користе за тамничење Палестинаца.

12. 05. 2024. у 20:51

Коментари (0)

УГРОЗИЛИ НОВАКУ ЖИВОТ?! Скандал у Риму, ово је Ђоковић доживео после ударца флашом у главу!