СМЕШТАЈ НИЈЕ ИСТИ КАО НА СЛИЦИ, А ПЛАЖА ЈЕ ДАЛЕКО? Ево на које се ствари најчешће жале путници и како да их решите
ЗАШТО у случају болести и отказивања путовања од агенције не може да се добије повраћај целокупног износа аранжмана, и има ли начина да се то реши, да ли је путник оштећен ако првог дана на пут крене тек касно увече, која су његова права ако није добио квалитет смештаја који је уплатио... Ово су нека од најчешћих питања и ствари на које се ове сезоне жале путници који летују преко агенција, некада оправдано, а некада не. Упућују приговоре и ако је апартман удаљен од плаже 300 метара, а било им је речено да је 100 метара, као и због квалитета аутобуса, климе, неки се жале да им је хладно, други да им је топло.
У сваком случају, веома је важно да грађани пре потписивања уговора детаљно прочитају тај документ, јер је агенција дужна да испуни све што је у њему написано.
Како указује Александар Сеничић, директор Националне асоцијације туристичких агенција Србије (ЈУТА), путници неке ствари не разумеју и мисле да агенција хоће да их превари.
- Међу најчешћим жалбама је и зашто не могу да откажу путовање ако су болесни и да добију повраћај уплаћеног новца - каже за "Новости" Сеничић. - Према законским прописима и општим условима путовања, уколико путник откаже путовање услед болести, агенција има право да задржи тзв. стварне, односно учињене трошкове. Велики део новца је већ плаћен унапред хотелијеру и превознику, а агенције могу да врате само онај износ који њој рефундирају хотелијери. Авио-превозници никада не рефундирају авио-карте већ је могуће повратити само аеродромске таксе.
Он истиче да путници могу да уплате полису осигурања од отказа путовања, и да се тако заштите. То је свуда у свету уобичајено, али, како додаје, код нас то није пракса, јер грађани не желе да издвајају новац за тај трошак.
- То кошта један до два одсто од цене аранжмана - прецизира Сеничић. - Тиме је омогућено да се у случају болести оде директно код осигуравача који ће да рефундира целокупан износ.
Често се дешава да путници стигну на одредиште и утврде да то није смештај који су платили, или нису задовољни квалитетом собе. А ових дана се једна породица пожалила адвокатима ЈУТА да им је обећано да ће њихов апартман бити на првом спрату, а смештени су у приземље. Како Сеничић објашњава, уговором се прецизира врста собе, а може да буде предвиђено и на ком спрату ће бити.
- Подразумевани квалитет собе је сходно категоризацији хотела - каже наш саговорник. - Слике у каталогу не смеју много да одступају од стварног стања. Наравно да сви хотели објављују најбоље фотографије, оне су углавном направљене када је хотел изграђен, а он на пример ради већ десет година. Али ако постоји објективан проблем, нечистоће, нефунционалности, неки недостатак, то се решава на лицу места. Свака агенција има свог представника на терену и њему треба одмах уложити жалбу. Те грешке се брзо исправљају, најчешће се добије заменска соба. Уколико то није могуће, може да се понуди и промена хотела или могућност доплате на лицу места за неки квалитетнији смештај.
Они који мисле да нису решили проблем до краја, када се врате, у року од 15 дана треба да упуте жалбу агенцији, а она је дужна да одговори у року од осам дана. Веома је важно, како додаје, да су путници претходно први приговор поднели на лицу места.
- Агенција то може да реши тако што ће понудити део новца да врати или попуст за наредну годину, различите су могућности - наводи Сеничић. - Ако нису задовољни одговором могу да се обрате туристичкој инспекцији, али она контролише само законитост пословања агенције и нема могућност да утврђује и налаже исплату надокнаде путницима због претрпљење штете или неадекватно пружене услуге, већ за то мора да се иде у судски поступак.
Уколико је агенција чланица ЈУТА, како додаје, могу да се обрате њиховој арбитражи и покрену поступак. Ту се утврђују чињенице и доноси одлука о евентуалној накнади материјалне штете, што није редак случај. Он истиче да арбитража брзо и добро функционише и обавезује агенцију да испуни њихове одлуке. Исти је поступак остваривања права путника и уколико је уговором предвиђен смештај на првом спрату, а путник је добио собу у приземљу.
НОСИТИ И ФОТОКОПИЈУ ПАСОША
СВАКОМЕ може да се деси да га на путовању опљачкају, украду новац и пасош. Неки путници, који су се нашли у овој ситуацији су од туристичке агенције тражили да им надокнади те трошкове, али организатор не сноси никакву одогворност за то. Путници своја права могу да остваре у редовном поступку и по прописима земље у којој се штета догодила. Потребно је да се обрате представнику агенције, затим да полицији пријаве крађу новца, а конзуларном представништву Србије треба да пријаве крађу путне исправе. Адвокти ЈУТА саветују да путници увек пред пут фотокопирају и овере ту фото-копију пасоша. У случају крађе или губитка путних исправа поступак пред конзуларним представништвом је много једноставнији.
Грађани сматрају да су оштећни и да их је агенција преварила, јер су изгубили дан у ситуацији када првог дана аранжмана на пут крећу на пример у 22.00 сата.
- Када је у питању чартер лет, ту би сви волели да полете ујутру, а када се враћају да крену увече, а наравно да то зависи од циклуса летова и да то агенција не може да им обезбеди - истиче Сеничић. - Често негодују и због времена уласка у собу, јер када стигну у шест ујутру онда не могу да уђу. Најчешће је улазак од 14.00 сати, а излазак у 10.00. Соба треба да се припреми и очисти и зато је тако. Људи не разумеју да агенција не покушава да их превари, јер ако су ушли у собу усред ноћи када су стигли, та соба их је чекала од 14.00 сати, била је празна.
Први и последњи дан из програма путовања не подразумевају боравак у хотелу или месту опредељења, већ само означавају календарски дан почетка и завршетка путовања, тако да агенција не сноси одговорност због вечерњег, ноћног или раног јутарњег лета, уласка у собу у касним вечерњим часовима, напуштања хотела у раним јутарњим часовима и слично.
АЛАРМАНТНО! "ПРИПРЕМИТЕ ЗАЛИХЕ ЗА 72 САТА": Европа пред катастрофом, a ове земље у опасности
У ИЗВЕШТАЈУ о цивилној и војној спремности Европе, који је објављен у среду, наводи се како би становници Европске уније требало да прикупе залихе неопходних потрепштина у случају избијања рата или неке друге велике опасности, пише "Њузвик".
04. 11. 2024. у 16:15
ПУТИНУ У ПОМОЋ СТИЖЕ НАЈЕЛИТНИЈА ВОЈСКА: Шта је "Олујни корпус", једна од најмоћнијих специјалних јединица на свету
СЕВЕРНОКОРЕЈСКА појачања долазе усред назнака да се Русија бори с попуњавањем својих снага.
30. 10. 2024. у 12:37
КРИЛИ ЉУБАВ: Бане Мојићевић ПРИЗНАО за везу са Миленом Ћеранић
ПЕВАЧ Бане Мојићевић изненадио признањем.
04. 11. 2024. у 13:02
Коментари (0)