ПОЛОВЊАЦИ СТИЖУ И "ПРЕКО БАРЕ": Ступио на снагу акт који омогућава увоз коришћених кола из Америке

Е. Божић Талијан

01. 10. 2024. у 18:00

УВОЗ половњака из Америке у Србију могућ је од јуче ступањем на снагу Правилника о испитивању возила.

ПОЛОВЊАЦИ СТИЖУ И ПРЕКО БАРЕ: Ступио на снагу акт који омогућава увоз коришћених кола из Америке

Фото: Н. Карлић

Овај акт се, засада, односи на путничка и лака теретна возила и бави се њиховом хомологацијом, односно утврђивањем да ли су половни аутомобил и његови делови у складу са нашим прописима који су проистекли из европске регулативе. Почетак примене овог правилника, као и претходна измена члана 249 Закона о безбедности саобраћаја створили су услове за увоз половњака са највећег тржишта аутомобила на свету, што се дуго најављивало. Аналитичари сматрају да би ова мера на нашем тржишту могла да произведе ефекат у категорији луксузнијих возила, јер је њихова цена и до три пута нижа у Америци него у Европи.

У Асоцијацији аутомобилских новинара Србије сматрају да је омогућавање увоза коришћених аутомобила из САД позитиван корак државе и Агенције за безбедност саобраћаја и поздрављају сваку одлуку која ослобађа тржиште било каквих стега.

- Примена правилника у пракси значи да ће разлике које постоје на возилима која су направљена за америчко тржиште морати да се уподобе са прописима који важе код нас и у ЕУ - објашњава за "Новости" генерални секретар овог удружења Петар Живковић. - На пример, приказ брзине код њих је у миљама, а треба да буде у километрима, или удаљеност жмигаваца, и тако даље. Важно је да ће та возила морати да буду усклађена са нашим прописима која се тичу безбедности и заштите животне средине. То ће све проверавати Центар за моторна возила Ауто-мото савеза Србије и лабораторија Машинског факултета у Београду који су добили овлашћење Агенције за безбедност саобраћаја.

Он наводи и да у САД нема стандарда "евро 3, 4, 5, 6, 7" и указује да ће се ту усклађивање обављати вероватно у односу на то колико грама ЦО2 испушта возило по пређеном километру.

ТРОСТРУКО ЈЕФТИНИЈЕ У САД

ПОЛОВНО возило средње категорије СУВ теренац једног познатог бренда из 2017. године у САД кошта око 11.000 долара, а на плацевима у ЕУ око 22.000 евра - каже Петар Живковић. - Луксузнији аутомобил познатог произвођача из 2020. године у Америци је око 23.000 долара, а у Европи је његова цена већа од 40.000 евра. Увоз половњака из САД на нашем тржишту требало би да се одрази на категорију скупљих возила. Очекујем да ће се основати фирме које ће се тиме бавити, али то може бити масовније тек за шест месеци или за годину дана.

Он наводи да ће бити и увоза возила старијих од 30 година која спадају у категорију олдтајмера. У САД је то, како истиче, буквално багатела. На пример, возило њиховог познатог произвођача с краја педесетих година, кошта око 5.000 долара, а у Европи је његова цена 15.000 евра.

- Међутим, Америка има много строже прописе него ЕУ, и ту не би требало да буде проблема - каже Живковић. - Америчко тржиште има најзахтевније и најразмаженије купце и сва возила морају да буду на врхунском нивоу израде. Они имају строге прописе за произвођаче.

Још се не зна, како додаје, колико ће коштати провера коју ће радити Центар за моторна возила АМСС и лабораторија Машинског факултета, као ни какав ће бити ценовник за преправке на возилу да би се прилагодило нашим прописима. Он наводи да је познато да се цена уверења да возило може да се региструје, које издаје Агенција, неће мењати, а то је 3.000 динара уз административну таксу. Наш саговорник указује да су цене и нових и половних возила знатно ниже у односу на европске, али и да су велики трошкови транспорта.

- Има два начина транспорта из Америке - контејнерски који је знатно поскупео због геополитичке ситуације и тзв. потпалубни транспорт који је јефтинији, али и мање безбедан - објашњава Живковић. - Јефтинија возила ће тешко наћи купце. Аутомобили који тамо коштају око 1.000 до 2.000 долара, у Европи су 3.000 до 4.000 евра, па се њихов увоз не исплати. Али, анализа коју смо урадили упоређивањем истог модела и годишта, показала је да што је возило луксузније и скупље, већа је разлика у цени половног, односно оно је знатно јефтиније у Америци, чак и до три пута.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ШОК САЗНАЊА НА СУЂЕЊУ: Запослени у Рибникару нису пружили помоћ деци након што их је Коста упуцао?

ШОК САЗНАЊА НА СУЂЕЊУ: Запослени у "Рибникару" нису пружили помоћ деци након што их је Коста упуцао?

ИЗ СНИМАКА се види да су теткица, којој још не знамо име, разредна Драгана Томић и домар Раде Симић, након што је Коста пуцао, а пре доласка наставника географије Зорана Нишевића и полиције, били на вратима учионице историје у којој је било "VII/2" и нико од њих није ушао унутра и пружио помоћ деци.

30. 09. 2024. у 14:56

МЛАДИЋИ РОЂЕНИ ОВЕ ГОДИНЕ ЋЕ ПРВИ У ВОЈСКУ: Генерал Мојсиловић открио све детаље о служењу војног рока

МЛАДИЋИ РОЂЕНИ ОВЕ ГОДИНЕ ЋЕ ПРВИ У ВОЈСКУ: Генерал Мојсиловић открио све детаље о служењу војног рока

НАЧЕЛНИК Генералштаба Војске Србије генерал Милан Мојсиловић рекао је у емисији "Таковска 10" да Србија касни са увођењем обавезне војне обавезе. Суштина је да се изгради одбрамбени капацитет Србије, сваки дан и сваку годину коју чекамо, губимо генерације младих војника, рекао је генерал Мојсиловић. У једној класи рачунамо до 20.000 војника-регрута, на годишњем нивоу, два и по месеца по пет хиљада њих у једној класи, односно циклусу, рекао је Мојсиловић уз напомену да ће прво бити регрутовани млађи војници, почев од 2006. годишта.

25. 09. 2024. у 22:01

Коментари (0)

НОВА ПРИЛИКА ЗА МЛАДЕ У НИС-У: Пета сезона програма „NIS ENERGY”