СВИ ТУНЕЛИ ПОД БУДНИМ ОКОМ: Одељење за надзор "Путева Србије" дежура 24 сата дневно
ТРЕНУТАК непажње и погрешна реакција у саобраћају могу изазвати драматичне последице, али посебно велики ризик доноси вожња у тунелима. Прошле године у тунелским цевима на ауто-путевима Србије, убележено је чак 3.428 инцидената, на срећу, без иједног страдалог путника. То је резултат доброг рада и обучености, као и квалитетних техничких система за мониторинг и управљање саобраћајем на државним друмовима ЈП "Путеви Србије".

Фото Д. Миловановић
Одељење за надзор и управљање саобраћајем је организовано кроз регионалне, оперативно-управљачке и тунелске центре, са сталним дежурством од 24 сата дневно, седам дана у недељи. Непрекидно праћење и уочавање свих ванредних догађаја и евентуалних отказа на инсталираној опреми и алармирање, утичу на безбедност учесника у саобраћају. Њихов посао је да обезбеде безбедно и стабилно одвијање вожње правовременим реакцијама.
Према речима Ивана Терзића, помоћника извршног директора Сектора за управљачко- информационе системе у саобраћају овог јавног предузећа, мрежа ауто-путева у великој мери покривена системима за видео-надзор и системима за мерење брзине од петље до петље и откривање разних врста инцидената.
- Тунел је ограничена средина и ванредни догађаји могу имати драматично веће последице него на отвореној деоници. У тунелима на ауто-путевима у Србији, којих има укупно 17, у протеклој години евидентирали смо 3.428 инцидената - каже Терзић.
- Оно што је добар паказатељ и плод доброг рада, припремљености и обучености нашег особља, као и квалитетних техничких система који су инсталирани у тунелима, да нисмо имали страдале.
Ни у прошлој години, нити 2023. У том броју ванредних догађаја у тунелима учествују они који су најопаснији. То су они који возе у супротном смеру на ауто-путу и кроз тунеле, који могу да изазову драматичне последице. Имали смо 152 саобраћајне незгоде, 25 пожара у тунелима и многе потенцијалне инцидентне ситуације... То су заустављање возила, непромишљено кретање и пешака и бициклиста кроз тунеле. Ипак, до сада смо имали добар одзив техничких система и особља и службе за хитне интервенције и на сву срећу нисмо имали страдале.
Ипак, он истиче да оваква статистика опомиње да све службе морају да раде на унапређењу и едукацији корисника пута и особља које ради на одржавању ауто-пута и тунела.
- Радимо и на унапређењу процедура по којима поступамо, сарађујемо са службама за хитне интервенције како бисмо побошљали оперативне планове поступања у ванредним догађајима - истиче Терзић.
- Јаку сарадњу имамо са управом саобраћајне полиције, са хитном медицинском помоћи. Сваке године имамо симулације и вежбе поступања у ванредним догађајима, али морамо да будемо још свеснији опасности и буднији.

Фото Д. Миловановић
У Србији су, како каже, тренутно оперативна два регионална центра за надзор и управљање саобраћајем и четири оперативна управљачка центра. У овим центрима ради око 100 запослених различитих профила, људи који су прошли специјалистичке обуке да би сваки догађај био на време уочен, да се реагује правовремено и на прави начин, како би се последице свеле на најмању могућу меру.
- Ништа не препуштамо случају, наши запослени се усавршавају у области у којој раде и имају сертификате за рад са техничким системима за пружање прве помоћи, за заштиту од пожара... - наглашава Терзић.
- Када дође до ванредног догађаја наше колеге путем система у тунелима уочавају тај догађај и спроводе управљачку акцију. То управљање инцидентом је важно и од великог утицаја на последице које ће настати. Порука корисницима путева је да у тунелу нису сами, да неко стално прати настанак проблема и реагује.
Апелује на кориснике пута да воде рачуна, да не користе мобилне телефоне јер је то један од најчешћих узрока незгода, да поштују ограничења брзине и правила кретања кроз тунел.
Едукативне кампање
ВОЖЊА кроз тунел у нормалним условима не би требало да буде проблематична, али услед страха и недовољне едукације корисника може доћи до непромишљених реакција и изазивања опасне ситуације. Едукативне кампање "Безбедно кроз тунел" и "У тунелу нисмо сами" су корак више ка информисаности и едукацији свих учесника у саобраћају, а све у циљу повећања безбедности у саобраћају - закључио је Терзић.

ВЕЛИКА ПРОМЕНА У ШКОЛАМА У СРБИЈИ: Од данас ништа неће бити исто, односи се на родитеље
РОДИТЕЉИ школараца у Србији од данас добијају аутоматска звучна обавештења када наставник у електронски дневник упише изостанак детета са часа или нову оцену. Мада су деца годинама налазила начине да не кажу родитељима баш сва дешавања у школи, то сада више неће бити могуће.
17. 04. 2025. у 11:29

МАКРОН ПОСЛЕ РУСКОГ НАПАДА: Хитно нам је потребан мир
РУСКИ ракетни напад на град Суми на северу Украјине наглашава хитну потребу за наметањем примирја Русији, изјавио је данас председник Француске Емануел Макрон.
13. 04. 2025. у 15:34

"КОМПЛИТЛИ ФРИ ОФ ЧАРЏ": Да ли сте чули како Путин прича енглески? (ВИДЕО)
РУСКИ председник Владимир Путин имао је у фебруару телефонски разговор с америчким председником Доналдом Трампом о окончању рата у Украјини, а иако тада није саопштено којим су језиком причала двојица државника вероватно се свако користио својим матерњим и ослонио на преводиоце.
17. 04. 2025. у 15:25
Коментари (0)