ПОПУСТИ УГЛАВНОМ САМО У РЕКЛАМИ: Упозорење за купце - не наседајте на преваре
ЛЕТЊЕ снижење цена робе је почело, а то значи да потрошачи треба да буду опрезнији, јер у овом периоду расту и злоупотребе трговаца. Излози су излепљени плакатима на којима се углавном рекламирају попусти од 30 до 50 одсто, а неки нуде и 70 процената. Ипак, у реалности је мало правих појефтињења, а много маркетиншких трикова.

Фото К. Михајловић
У Националној организацији потрошача Србије (НОПС) кажу да се грађани углавном жале на погрешно обрачунат проценат снижења, да нема довољне робе на оглашеном попусту, да је цена на рафу нижа него на каси...
- Када трговци огласе снижење до 50 процената, потрошачи очекују да се то односи на већину производа, али када уђу у радњу увере се да су попусти углавном много нижи - каже за "Новости" Марко Драгић из НОПС-а. - Према закону, уколико је највећи проценат снижења, на пример 50 одсто, онда најмање једна петина производа мора да буде обухваћена тим попустом. Ако је понуђена роба у занемарљивој количини или са циљем да се потрошач наводи на куповину друге врсте производа, онда је то прекршај. Међутим, проблем је што нико не може да утврди да ли трговци поштују овај пропис.
Када је у питању истицање цена, он указује да је у продавницама одеће много више намерних или случајних грешака него у радњама које продаје робу широке потрошње.
- Потрошачи се често жале да је цена на рафу нижа од оне коју им наплате на каси - наводи Драгић. - Затим, често су нетачно обрачуната снижења. Трговац напише да је неки производ појефтинио 20 процената, а из наведена старе цене, када се израчуна види се да је заправо 15 одсто. Међутим, потрошаче привуче тај проценат и ретко ко посумња и проверава да ли је рачуница добра.
На листи прекршаја је и пракса трговаца која је већ свим купцима добро позната - да поскупе производе од 20 до 30 одсто у периоду пре сезонског снижења, да би, када оно званично почне огласили да је роба за толико процената појефтинила, а заправо се вратила на почетну цену. Те злоупотребе продаваца могу да уоче само они купци који редовно прате цене, али већина потрошача их не примећује. Трговци су "унапредили" и ову праксу, па се више и не труде да прво поскупе производ. Сада једноставно лажно наведу да је претходна редовна цена била виша, то прецратају, а онда прикажу и лажни попуст и цену која је наводно снижена.
Када потрошачи уоче било коју злоупотребу, то могу да пријаве тржишној инспекцији или организацијама за заштиту потрошача. Међутим, није познато да је неки трговац одговорао због тих прекршаја. Зато је савет купцима да буду опрезни како би избегли преваре трговаца. Из НОПС-а упозоравају потрошаче и да не купују импулсивно, већ да добро размисле да ли им је нешто заиста потребно или купују само зато што је на попусту.
- Често се деси да због снижења потрошачи прекомерно купују, па тек када дођу кући схвате да им многи производи нису потребни - каже наш саговорник. - Онда желе да одустану од куповине, односно да врате неки производ и да добију повраћај новца. Међутим, према Закону о заштити потрошача није могућ одустанак од куповине када сте пазарали у физичкој продавници, а да ли ће вам трговац изаћи у сусрет и то омоугућити, зависи искључиво од пословне политике сваке компаније. У сваком случају, већина дозвољава замену производа, иако ни то нису у обавези по закону, уколио се купац само предомислио, а не постоји неки проблем са робом, несаобразност. Другачија ситуација је у случају куповине путем интернета, ту потрошачи имају могућност да у року од 14 дана одустану од куповине без образложења.
Нуде капуте и џемпере
МНОГИ трговци користе ова снижења да се реше робе из претходне сезоне. Ту праксу ових дана можемо да видимо и у радњама неких познатих брендова, где су на попусту џемпери и капути. Међутим, како истиче Марко Драгић из НОПС-а, понуђена роба на сезонском снижењу сада треба да буде из колекције за пролеће и лето, а не из зимске.
Већина трговаца је огласила летње снижење, а они који још нису имају рок до уторка да то ураде. С друге стране, велики број њих нуди акцијску продају, и потрошачи треба да знају да ту постоји разлика. Сезонско снижење се оглашава два пута годишње и траје најдуже до 60 дана. Зимско почиње између 25. децембра и 10. јанура, а летње мора да стартује од 1. до 15. јула. Законом о трговини раздвојене су врсте продајних подстицаја. Постоји јасна разлика између сезонског снижења, распродаје и акцијске продаје. За све ове врсте подстицаја, осим за акције које трају до три дана, продавац је обавезан да истакне стару и нову цену. Распродаја може да се организује само у случајевима када трговац затвара неки малопродајни објекат, престаје са радом или продајом одређене робе, а то не може да учини онај који редовно послује. Акцијске продаје не могу да трају дуже од 31 дана на одређени производ.

ФРАНЦУСКИ ДОКУМЕНТ: Русија ће напасти Балкан за три до пет година, Европи прети велики рат
ФРАНЦУСКЕ власти сматрају да је 2030. године могућ велики сукоб у Европи, а у који би била увучена Француска и њени савезници, наводи се у „Стратешком националном прегледу“ те земље за 2025. годину.
15. 07. 2025. у 11:22

"ЗАШТО НЕ УДАРИШ НА МОСКВУ?!" Детаљи разговора Трампа и Зеленског, на Русију ће падати ракете које Срби памте по злу?
АМЕРИЧКИ председник Доналд Трамп разматра могућност да Украјини пошаље крстареће ракете Томахавк, преноси Вашингтон пост позивајући се на извор упознат са разговорима у Белој кући. Наведене ракете се још увек не налазе на званичном списку, али би могле бити укључене у каснијим пакетима помоћи.
15. 07. 2025. у 09:36

Научници ајкулама спустили мртву краву на 1.629 метара дубине - нису могли да верују шта су рибе урадиле (ВИДЕО)
"ТО ПОКАЗУЈЕ стратегију преживљавања код врста које се не хране усамљено."
14. 07. 2025. у 13:06
Коментари (0)