МОДЕРНИ ВОЗОВИ ЗА БРЗУ ПРУГУ: Од кога ћемо купити композиције које ће саобраћати између Београда и Новог Сада знаће се следеће године

З. Р.

08. 08. 2020. у 12:00

БЕОГРАД и Нови Сад би до краја следеће године требало да постану много ближи.

МОДЕРНИ ВОЗОВИ ЗА БРЗУ ПРУГУ: Од кога ћемо купити композиције које ће саобраћати између Београда и Новог Сада знаће се следеће године

Зоран Петовић

Када буде завршена изградња деонице брзе пруге Београд - Будимпешта, према најавама надлежних до Српске Атине стизаћемо за само 27 минута. Србија још нема возове који ће тутњати 200 на сат новим колосеком, али се припрема за набавку композиција. Не зна се још од кога ћемо купити возове, али знамо какви нам требају.

У Министарству грађевинарства и саобраћаја истичу да возови који ће саобраћати брзом пругом морају да буду по свим европским прописима и стандардима, без обзира на то ко је произвођач и како ће се набавити.

- Изградња брзе пруге од Беорада до Новог Сада, а ускоро и од Новог Сада до Суботице и границе са Мађарском, ради се према прописима и стандардима ЕУ, а пруга ће бити изграђена за возове који ће се кретати брзинама до 200 километара на час - истичу у ресорном министарству. - Још није одлучено који ће возови ићи брзом пругом.

О томе се још разговара и потребно је да буду усаглашене перформансе возова са перформансама брзе пруге. Фонд путничких возова који саобраћа нашим пругама је претходних година већ обновљен и модернизован набавком 48 нових електромоторних и дизелмоторних возова, али овде је реч о возовима за пругу велике брзине, каква до сада није постојала у Србији.

Фото М. Поповић

Кинеска верзија воза за велике брзине


Професор Саобраћајног факултета у Београду Бранислав Бошковић каже да су претходних година српске железнице обновиле возни парк, али да су те гарнитуре погодне за међуградски и регионални саобраћај, који подразумева више стајања.

- Возове који нам сада требају производе Французи, Швајцарци, Руси и Немци - објашњава Бошковић. - Наравно, и Кинези су незаобилазни, а они већ праве композиције које јуре до 400 километара на час. Има много сегмената који ће утицати на избор компаније од које ћемо купити возила. Јер, осим техничких параметара, зависи и порекло продавца, а и политика је сегмент који није занемарљив. На деоници од Новог Сада до Београда возови ће ићи од 140 до 200 на сат. То је потпуно рационална одлука, јер због близине објеката и конфигурације терена би на појединим деловима било прескупо подизање брзине до 200 километара на час.

Бошковић напомиње да је траса између Новог Сада и Београда захтевнија него деоница од Српске Атине ка Суботици, јер је део који је тек у плану за изградњу једноставнији, пошто пруга пролази кроз равницу.

- Вијадукт и тунел у Чортановцима су били прави изазов за грађевинце на првих 110 километара брзе пруге кроз Србију - сматра професор. - На потезу ка граници са Мађарском, најобимнији посао ће бити реконструкција чвора Врбас.

Прве две деонице, од Београда до Старе Пазове и од Старе Пазове до Новог Сада, требало би да буду завршене до краја 2021. године. Први део од станице Београд Центар до Старе Пазове, гради кинески конзорцијум China Railway International и China Communications Construction Company. Вредност уговора је 350,1 милион долара, а финансирање је обезбеђено из кредита кинеске Ексим банке.

Зоран Петовић


Радови на реконструкцији и модернизацији отворене пруге Стара Пазова - Нови Сад у дужини од 36,2 километра почели су у марту 2018. године. Ову деоницу гради компанија руских државних железница. Уговор вредан 943 милиона евра за изградњу треће деонице потписан је са кинеским конзорцијумом China Railway International и China Communications Construction Сompany, док је уговор о финансирању потписан са кинеском Ексим банком. Било је планирано да радови почну у марту 2020. године, али још нису стартовали.

Половином јула почела је и реконструкција мађарске деонице брзе пруге Будимпешта - Београд.

НОВЕ СТАНИЦЕ

НА овој прузи неће бити пружних прелаза. Биће уређене железничке станице Нови Београд, Батајница, Стара Пазова и Нова Пазова, а предвиђена је и изградња нове станичне зграде Земун. Стајалиште Тошин бунар биће измештено на нову локацију, а изграђена два нова - Алтина и Камендин.

Бранко Рајичевић


УГОВОР ЗА ШИНЕ ДО НИША

БРЗА пруга кроз Србију требало би да стигне све до Ниша. Председник Александар Вучић је изјавио да ће у наредна три месеца бити потписан уговор о изградњи, а да ће се већ 2023. железницом од престонице до Ниша стизати за сат и двадесет минута. Ова траса је дуга око 250 километара, а возовима је тренутно потребно чак пет сати да је пређу.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ДА ЛИ ЈЕ МОГЛО ГОРЕ? Ево зашто је пред репрезентацијом Србије немогућа мисија у квалификацијама за Светско првенство?

ДА ЛИ ЈЕ МОГЛО ГОРЕ? Ево зашто је пред репрезентацијом Србије "немогућа мисија" у квалификацијама за Светско првенство?

Фудбалска репрезентација Србије играће у групи К са Енглеском, Албанијом, Летонијом и Андором у оквиру квалификација за Светско првенство 2026. али је селекција "горди албиона" нешто што ће представљати највећи проблем изабраницима Драгана Стојковића Пиксија. Не само због квалитета, већ и због нечег другог.

14. 12. 2024. у 13:16

Коментари (18)

СИТУАЦИЈА ЈЕ ДРАМАТИЧНА, НАЈВАЖНИЈЕ ДА СЕ НЕ ПРЕТВОРИ У ПОТПУНО ТРАГИЧНУ Застрашујуће упозорење Марије Захарове