ПОЗОРИШНА КРИТИКА: Крпеж и трпеж

Драгана Бошковић

20. 02. 2023. у 12:30

ДРАМАТИЗАЦИЈА Вање Ејдус помало скрајнутог Андри­ћевог романа о Рајки Радаковић, у читању редитељ­ке Ђурђе Тешић и надахнутој игри глумаца Народног позоришта Републике Српске из Бања Луке је анам­незу помрачења ума због тврдичлука одане кћери банкротираног сарајевског газде показала као колек­тивни црни ритуал, у коме свако има удела у кривици.

ПОЗОРИШНА КРИТИКА: Крпеж и трпеж

Новости

"Нема невиних", као што је писао Андрић у "Проклетој авлији".

Ејдус је одолела потпуном превођењу изврсне лите­ратуре нашег нобеловца у драмску форму, којој се и сам писац опирао. Уводећи колективног Наратора, ауторке, писац и редитељ су постигле како сценску ле­поту оригиналног текста, тако и аутентичност појаве саме Рајке Радаковић (изврсна Слађана Зрнић), која као да природно израња из опсесивности сарајевског и београдског (полу)света... Зачудност овој интим­ној причи додаје и сама сцена, двоструко уоквирена (Драгана Пурковић Мацан), али и жива музика, која сонгу даје аутентичност и радњу удаљава од ситног реализма.

Актанцијалне групе, које редитељка одређује да носе причу (суграђани, радници, рођаци, београдски ве­тропири и бацачи магле...) служе да радњу ефикасно ритуализују и дају јој значај епског приповедања, не­како митског. У тој концепцији је потпуно оправдано да Рајка, у црном дугом капуту (костим Ивана Ристић), са вечитом актен-ташном у руци и у мушким ципе­лама, своје тренутке нежности из младости, према мајци и ујаку и закаснелом, погрешном блеску стра­сти према београдском преваранту у овој представи користи као "гориво" за уврежено, традиционално не­поверење према људима, од којих очекује само зло и пљачку.

У бањалучкој "Госпођици", како је Вања Ејдус анали­зира и Ђурђа Тешић тумачи, над друштвеним одба­цивањем старе шкртице преовлађује анамнеза поср­нућа њеног ума, као нека плесно музичка партитура, која има гвоздене, вековне законе. Тај женеовски ритуал зла донекле оправдава наративност читаве представе, даје мотиве, чињенице, а драмски је боје тачно постављени и протумачени ликови изузетних Наташе Иванчевић (Мајка), Бојана Колопића (Дајџа Владо), Данило Керкез (Рафо)...

Злосрећна Рајка Радаковић, у клопци первертиране страсти за чувањем и стицањем, у магновењу сећања на читав свој неостварени живот, по Андрићу заувек остаје у београд­ском егзилу, у Стишкој (данас Голсвордијевој) улици, број 14, а ова представа је истинито ста­вља у ширу слику, у центар неу­розе, која плаши својом актуел­ношћу у савременом свету трке за стицањем и надмоћи над недужним жртвама.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ШТА ЈЕ АТАЦМС КОЈИМ ЋЕ УКРАЈИНА УДАРИТИ НА РУСИЈУ? Америчка ракета има домет 300 км, користи се за гађање ових циљева

ШТА ЈЕ АТАЦМС КОЈИМ ЋЕ УКРАЈИНА УДАРИТИ НА РУСИЈУ? Америчка ракета има домет 300 км, користи се за гађање ових циљева

АДМИНИСТРАЦИЈА америчког председника Џозефа Бајдена укинула је данас ограничења која су досад Украјини блокирала употребу америчког оружја за нападе дубоко на руску територију.

17. 11. 2024. у 19:48

Коментари (0)

ЧАК СУ И АЛБАНЦИ ОСТАЛИ ЗАПАЊЕНИ: Ово је фудбалска репрезентација Украјине урадила пред меч у Тирани