ПОЗОРИШНА КРИТИКА: Крпеж и трпеж

Драгана Бошковић

20. 02. 2023. у 12:30

ДРАМАТИЗАЦИЈА Вање Ејдус помало скрајнутог Андри­ћевог романа о Рајки Радаковић, у читању редитељ­ке Ђурђе Тешић и надахнутој игри глумаца Народног позоришта Републике Српске из Бања Луке је анам­незу помрачења ума због тврдичлука одане кћери банкротираног сарајевског газде показала као колек­тивни црни ритуал, у коме свако има удела у кривици.

ПОЗОРИШНА КРИТИКА: Крпеж и трпеж

Новости

"Нема невиних", као што је писао Андрић у "Проклетој авлији".

Ејдус је одолела потпуном превођењу изврсне лите­ратуре нашег нобеловца у драмску форму, којој се и сам писац опирао. Уводећи колективног Наратора, ауторке, писац и редитељ су постигле како сценску ле­поту оригиналног текста, тако и аутентичност појаве саме Рајке Радаковић (изврсна Слађана Зрнић), која као да природно израња из опсесивности сарајевског и београдског (полу)света... Зачудност овој интим­ној причи додаје и сама сцена, двоструко уоквирена (Драгана Пурковић Мацан), али и жива музика, која сонгу даје аутентичност и радњу удаљава од ситног реализма.

Актанцијалне групе, које редитељка одређује да носе причу (суграђани, радници, рођаци, београдски ве­тропири и бацачи магле...) служе да радњу ефикасно ритуализују и дају јој значај епског приповедања, не­како митског. У тој концепцији је потпуно оправдано да Рајка, у црном дугом капуту (костим Ивана Ристић), са вечитом актен-ташном у руци и у мушким ципе­лама, своје тренутке нежности из младости, према мајци и ујаку и закаснелом, погрешном блеску стра­сти према београдском преваранту у овој представи користи као "гориво" за уврежено, традиционално не­поверење према људима, од којих очекује само зло и пљачку.

У бањалучкој "Госпођици", како је Вања Ејдус анали­зира и Ђурђа Тешић тумачи, над друштвеним одба­цивањем старе шкртице преовлађује анамнеза поср­нућа њеног ума, као нека плесно музичка партитура, која има гвоздене, вековне законе. Тај женеовски ритуал зла донекле оправдава наративност читаве представе, даје мотиве, чињенице, а драмски је боје тачно постављени и протумачени ликови изузетних Наташе Иванчевић (Мајка), Бојана Колопића (Дајџа Владо), Данило Керкез (Рафо)...

Злосрећна Рајка Радаковић, у клопци первертиране страсти за чувањем и стицањем, у магновењу сећања на читав свој неостварени живот, по Андрићу заувек остаје у београд­ском егзилу, у Стишкој (данас Голсвордијевој) улици, број 14, а ова представа је истинито ста­вља у ширу слику, у центар неу­розе, која плаши својом актуел­ношћу у савременом свету трке за стицањем и надмоћи над недужним жртвама.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
„КАО ДА НИКАДА НИСУ ПОСТОЈАЛЕ“ Немачки новинар у репортажи за Билд о руским бомбама - Ово није могло да се замисли...

„КАО ДА НИКАДА НИСУ ПОСТОЈАЛЕ“ Немачки новинар у репортажи за "Билд" о руским бомбама - "Ово није могло да се замисли..."

НА ЗАПАДУ нису могли да верују да постоји тако масивна бомба као што је ФАБ-3000 коју су руске снаге недавно употребиле у Украјини, оцењује немачки новинар Јулијан Репке у репортажи за „Билд“.

22. 06. 2024. у 19:05

О ОВОМЕ СЕ НЕ ПРИЧА: Рођак Луке Модрића био мајор у Крајини - Јово сведочио у Хагу против Готовине (ФОТО)

О ОВОМЕ СЕ НЕ ПРИЧА: Рођак Луке Модрића био мајор у Крајини - Јово сведочио у Хагу против Готовине (ФОТО)

ФУДБАЛЕРЕ Хрватске неколико секунди делило је од осмине финала Европског првенства које се ове године одржава у Немачкој, али се онда све распало у осмом минуту надокнаде.

25. 06. 2024. у 20:15

Коментари (0)

ДВА ПРОРОЧАНСТВА КОЈА СУ ЈОЈ ОБЕЛЕЖИЛА ЖИВОТ: Оба су се остварила, а када се сети једног увек се расплаче