ТАМНА СТРАНА ЉУДСКЕ ПРИРОДЕ: Паралелно са ретроспективом у МСУ, цртежи Владимира Величковића (1935-2019) у галерији "Рима"
ЦРТЕЖ је имао темељну улогу у свим трансформацијама кроз које је пролазио модел слике Владимира Величковића (1935-2019), сматрају у Галерији "Рима", па је тако логична "паралела" великој ретроспективи отвореној у Музеју савремене уметности на Ушћу, управо изложба цртежа српског и француског академика, која ће бити отворена вечерас од 19 часова, у њиховом београдском простору, у Париској улици.
Цртачком опусу овог аутора Галерија "Рима", у последњој деценији, посветила је и шестотомну монографију "Величковић - цртежи 1955-2019", покренуту за његовог живота. За изложбу, пету по реду коју ова галерија посвећује великом уметнику и његовим делима, изабрани су радови настали у веома значајном периоду његовог стваралаштва, између 1959. и 1971. године (укључујући и један цртеж с почетка осамдесетих година). Неки од њих први пут ће бити јавно представљени.
Тако ће бити заступљени радови из периода када је наступао са групом Медиала, на прелазу између шесте и седме деценије 20. века, који су обележени призорима кошмара и унутрашњих траума, представама болесних и убијених, мрачним и мемљивим амбијентима.
На њима се запажа интересовање за људску и животињску анатомију, као и тражење узора у делима великих мајстора из музејске прошлости. Ту су и цртежи из времена када је боравио у Мајсторској радионици Крста Хегедушића у Загребу.
Међу репрезентативним радовима који ће моћи да се виде у "Рими" су "Железничар" (1959) и "Утопљеник" (1962), пандани истоименим сликама, затим "Распорени цвет" и "Фигура", излагани на Бијеналу у Сао Паулу 1963, као и "Слепи миш" са Париског бијенала 1965.
- Подстакнут стипендијом са Париског бијенала, Величковић од 1966. године живи у Паризу где се чвршће интегрише у тамошња уметничка збивања - подсећа у каталогу Невена Мартиновић, историчарка уметности и кустоскиња "Риме", анализирајући преломну деценију у раду уметника.
Рани тумачи Величковићевог дела проналазили су извориште његове иконографије у специфичном избору историјских узора - од Дирера до Гоје, Ел Грека до "плавог" Пикаса, као и у његовим детињим сећањима на потресне призоре из Другог светског рата, примећује Мартиновићева.
- Не напуштајући свест о томе да су сећања на призоре из детињства морала оставити трага у њему, макар као прва спознаја о постојању застрашујуће стране људске егзистенције и природе, Величковић је у својим сликама с почетка шездесетих година успео да превазиђе наратив унутрашњих демона и кошмарних сценографија и да свој поглед окрене друштвеној реалности тренутка у коме ствара... Кроз грозничави рад једнако у цртежу и слици, Величковић је током седме деценије пронашао тај аутентични модел слике којим је заслужио позицију и признање међу представницима савремених тенденција у европском сликарству - каже кустоскиња "Риме".
Импозантан опус
ФОКУС ове изложбе одсноси се на шездесете године 20. века као преломне, из којих ће у наредним декадама израсти импозантни опус и међународна каријера:
- Талентом и опсесивном посвећеношћу, строгом радном етиком и великим амбицијама, Величковић је већ у овој деценији створио дело чија је вредност препозната и потврђена наградама на најзначајнијим смотрама на београдској и југословенској ликовној сцени - истичу у "Рими".
ИЛОН МАСК ПОДЕЛИО СНИМАК ИСТИНЕ: "НАТО је бомбардовао Београд како би распарчао Србију" (ВИДЕО)
МИЛИЈАРДЕР Илон Маск, власник Тесле, "Спејс Икса", друштвене платформе Икс, поделио је на свом профилу говор у којем Џефри Сакс прича о нелегалном бомбардовању Србије од стране НАТО-а.
12. 11. 2024. у 15:47
"ГЛАВНА ТЕМА ЈЕ ДА ЛИ ЋЕ МОСКВА БИТИ ГАЂАНА" Велико упозорење Вучића: Свет се креће по ивици амбиса!
ПРЕДСЕДНИК Србије Александар Вучић обратио се јавности после говора на Самиту КОП29 у Азербејџану.
12. 11. 2024. у 12:33
КО ЈЕ ЈАЧИ - НАТО ИЛИ РУСИЈА? Истраживање открива ко има моћнију војску: "Две стране имају паритет само у једном погледу"
ПИТАЊЕ које занима многе добило одговор.
11. 11. 2024. у 22:35
Коментари (0)