ПОЗОРИШНА КРИТИКА - ПУБЛИКА КАО РАЊЕНИ ВОЈНИК: "Супротно", Бориса Никитина

Драгана Бошковић

31. 01. 2022. у 12:31

ПЕТ кловнова, који покушавају да сачине неофашистичку представу, са идејом о рањеном војнику, који мора да верује у добре вести о свом преживљавању је класичан "смех под вешалама".

ПОЗОРИШНА КРИТИКА - ПУБЛИКА КАО РАЊЕНИ ВОЈНИК: Супротно, Бориса Никитина

Новости

Помињање публике у улози тог војника, на самом почетку представе "Супротно" ("Наспротје ствари", превод Тања Петрич, Уршка Дали) уводи, ако не физички рањену, а оно рањиву неофашизмом либералног капитализма публику у две илузије - да ће бити жестоко, и да ће се театралност борити са стварним животом.

И заиста, Словенско младинско гледалишче је, у Битеф театру одиграло посвећен, апсолутни театар, сиров, суров, огољен, аутентичан, ритуалан у авангардном смислу. Трактат о слободи у сценској форми, што је порука говора о неофашизму, био би негледљив и заморан, да редитељ Борис Никитин (драматург Горан Ињац) није нашао тачан кључ да некадашњу скаредност Жаријевог Краља Ибија преточи у политички кич присутног неофашизма, привлачан и замаман, као сваки кич што је.

Кловнови, хорор који хода (костим и маска Вања Дјуран, Леа Братушек), што је више пута употребљено у филму и литератури (С. Кинг, на пример) - Примож Безјак, Јања Мајзељ, Иван Петернељ, Блаж Шеф, Стане Томазин - своје авангардизоване (не заиста и авангардне) сподобе су обликовали као данас често виђене мултимедијалне забављаче, спретне, али недовољно, да би им то био и животни позив.

Тако, извесна лаж провејава њиховим наступом, он је раштимован, као у лошем сну. Али је зато њихова интерпретација иманентног зла неофашизма изврсна, претећа и, повремено, емотивна. То чини да им публика поверује и да буде увучена у емпатију, неспојиву са фашизмом, што резултира освешћењем, враћањем у своју егзистенцију, засићеном репресијом у сваком сегменту модерног неоколонијализма.

Борис Никитин представу "Супротно" смешта на сцену неког морбидног бенда, музика је њен важан део (редитељ и Јан Крмељ). Све је стварно, али је, у исто време, све и "фејк", тако да је намера Бориса Никитина, захваљујући и прецизној интерпретацији, видљива - порозне су границе истине и лажи, оригиналног и учитаног, живота и смрти.

И све то у сатири, иронизовано до оног смеха под вешалама. Ко кога ствара, кловнови представу о неофашизму, или илузија њих дефинише, питање је до краја двосатног перформанса, у коме све време видимо светлећи натпис, да се фашизам не налази ту. А где то?...

Оно што Никитинова представа постиже, да се смех кроз страх изнесе из сале, по завршетку, говори да је то у нама самима, и то је наша казна, а гротеска, произашла из вољног пристанка да емпатијом учествујемо у диспуту, посебна је покора. У представи "Супротност", фашизам, игром замене теза и истицањем његове антропоморфности има, нажалост, људско лице. Уз кловновски искривљен, претећи осмех... У свакој шали има и мало шале, каже се.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ОТКРИВЕНО КАКО СУ РУСИ УШЛИ У КУПЈАНСК: Украјинци бесни - То је кршење закона и правила ратовања, ратни злочин!

ОТКРИВЕНО КАКО СУ РУСИ УШЛИ У КУПЈАНСК: Украјинци бесни - То је кршење закона и правила ратовања, ратни злочин!

КИЈЕВ је саопштио да су се руски војници, прерушени у украјинске униформе, борили да уђу у град Купјанск на првим линијама фронта на северу Украјине.

15. 11. 2024. у 18:40

Коментари (0)

НОВАК ЂОКОВИЋ НИЈЕ НАЈБОЉИ СВИХ ВРЕМЕНА! Стефанос Циципас забио нож у леђа Србину, ево и како (ВИДЕО)