ФАНТОМ У БИБЛИОТЕЦИ: Пред читаоцима наставак капиталне студије "Битка за прошлост"
ПОРЕД свега осталог, у књизи "Битка за прошлост" сам довео у питање тврђење Енвера Казаза, професора књижевности на Универзитету у Сарајеву, да је бошњачки националистички дискурс о Иви Андрићу потекао из српске књижевне критике.

Фото Танјуг
Уместо да бошњачки националисти тврде да је Андрић мрзео ислам и Бошњаке, Казаз каже да то у ствари заступају "великосрпске" интерпретације дела Иве Андрића и да овај бошњачки дискурс то само понавља: бошњачка националистичка читања Иве Андрића, која тврде да је Андрић мрзео Бошњаке, само "овјеравају великосрпске интерпретације засноване на тобожњој хисторијској кривици Бошњака" (Kазаз, 2012: 323). Казаз такође позива постструктуралистичку интерпретацију да "деконструира постојећи интерпретацијски контекст (наиме, онај идеолошки, тј. доминантно великосрпски, који и јест наметнуо став о Андрићевој литератури као исламомрзитељском и противбошњачком тексту)" (исто: 325). У књизи "Субверзивне поетике", у којој је елаборирао ову тезу, Казаз није понудио ниједан пример те наводне великосрпске критике Иве Андрића, али се четири године касније вратио овој теми у есеју "Критика мржње и утопија љубави" (2016), где је и изоштрио фокус и навео два примера. Бошњачки националистички дискурс о Андрићу оптужује Андрића за подстицање шовинизма према Бошњацима, а у овом есеју Казаз преусмерава ту оптужбу са Андрића на српску књижевну критику. Он тврди да Бошњаке, као "демоне које треба уништити" (Kазаз, 2016) у свом "османофобном дискурсу" представља "великосрпска књижевна критика", а не Андрић, како бошњачки националистички критичари верују. Као што се може видети, оно што бошњачка националистичка критика каже о Андрићу - да је подстицао на геноцид над Бошњацима, или га барем легитимисао - Казаз приписује тим "великосрпским критичарима": они позивају на геноцид над Бошњацима. Националне идеологије Бошњака и Срба, тврди Казаз, употребљавају дело Иве Андрића на исти начин, и претварају га у бојно поље. Оне схватају књижевност на исти начин, мере је истим мерилима и користе је у политичке сврхе на једнак начин. Казаз тврди да те "великосрпске интерпретације" претходе, а да бошњачки националисти само понављају, потврђују и оверавају то што се тамо може наћи:

Фото Промо
"'На Дрини ћуприја' свођена је у таквим интерпретацијама на плакат који одражава хисторију међунационалне мржње, прије свега српске и бошњачке у БиХ, док је 'Писмо из 1920.' због става његовог јунака да је Босна земља мржње постајало политичком паролом.
По том је та врста читања наметана образовном процесу, па је у основношколским и средњошколским лектирама Андрићева литература тумачена као идеолошка платформа на којој се уобличује слика националног и религијског Другог као демонског свеповјесног непријатеља." (Kазаз, 2016)
У овом есеју Казаз је навео два примера те наводне великосрпске критике дела Иве Андрића: Предраг Палавестра у својој "Књизи о Андрићу" и Бранимир Живојиновић у једном чланку објављеном у "Свескама", периодичној публикацији Задужбине Иве Андрића у Београду, наводно су понудили оправдавање рата у Босни и Херцеговини и манипулисали насловом приче "Писмо из 1920" (Kaзаз, 2016). Казаз није објаснио природу њихових тврђења, нити је указао на одређене странице у њиховим публикацијама, али ако читалац хоће да провери те оптужбе, видеће да Палавестра не помиње време писања ове приче нити расправља о њеном наслову, а Живојиновићева кратка уредничка белешка ову причу и не помиње, а камоли да манипулише њеним насловом - да и не говоримо о томе да ниједан од ова два аутора не нуди никакво оправдање за рат...
Казаз је остао доследан у одбијању да наведе било какве доказе за своје тврђење, али је прошле године Ненад Величковић прихватио мој позив и у поглављу у једном зборнику анализирао тај наводно српски националистички дискурс о Иви Андрићу - и предочио његове бројне примере (Veličković, 2020a). Није јасно због чега је Величковић одлучио да измести ову дебату из језика на којем је написана и бошњачка националистичка критика, и "Битка за прошлост", и моја полемичка размена са Енвером Казазом, и да је пренесе у енглески језик, но ја могу само да будем захвалан за ову могућност да објасним властите погледе, и да анализирам Величковићеве аргументе...
Ненад Величковић, професор српске књижевности на Универзитету у Сарајеву, треба да одговори на следеће питање: ако девет аутора о којима расправља представљају српски дискурс (the Serbian discourse) о Андрићу, шта ћемо са ауторима са овог (мог) списка? Нема једног српског дискурса о Андрићу - има много српских дискурса о њему, један од њих би лако могао бити националистички, па као такав представљати еквивалент бошњачком националистичком дискурсу о Андрићу који сам анализирао у "Бици за прошлост".
(Из књиге "Фантом у Библиотеци, Постоји ли српски националистички дискурс о Иви Андрићу?" др Зорана Милутиновића, професора јужнословенске књижевности и модерне књижевне теорије на Универзитетском колеџу Лондон, у двојезичном српско-енглеском издању "Геопоетике издаваштва").
Препоручујемо

АНДРИЋЕВА ЈЕЛЕНА НИЈЕ ИЗМИШЉЕН ЛИК: Ово писмо било је необорив доказ њеног постојања
24. 02. 2022. у 17:02

СУМЊА ДА ЈЕ ЛАЖИРАН: Мистерија Андрићевог тестамента, политика умешала прсте?
21. 12. 2021. у 09:07

"ДА ЛИ НАС ЈЕ ТРАМП ПРЕВАРИО?" Немачки медији брује, шок у Берлину због слања америчких система "патриот" Украјини
ТО ЈЕ била велика нада у заштити од Путинових ракета: у понедељак је председник САД Доналд Трамп најавио да ће Украјини бити испоручено оружје, али да ће Европљани морати све да плате. Сада се испоставља да Немачка неће само финансирати, већ ће морати и сама да испоручи сопствену противваздушну одбрану, иако је већ сада у дефициту, пише немачки Билд.
19. 07. 2025. у 10:22

СКАНДАЛ ТРЕСЕ НЕМАЧКУ: Погледајте колико је Аналена Бербок потрошила на шминку за само три месеца
КАБИНЕТ бившег немачког канцелара Олафа Шолца издвојио је скоро 590.000 евра из јавних средстава за шминкање и уређивање изгледа државних функционера у периоду од 2022. до марта 2025. године, пише Билд позивајући се на податке немачке владе.
19. 07. 2025. у 11:16

Научници ајкулама спустили мртву краву на 1.629 метара дубине - нису могли да верују шта су рибе урадиле (ВИДЕО)
"ТО ПОКАЗУЈЕ стратегију преживљавања код врста које се не хране усамљено."
14. 07. 2025. у 13:06
Коментари (0)