НИСАМ ПРИМАДОНА, ВОЛИМ ДА РАДИМ: Александар Денић, сценограф, за „Новости“ (ФОТО)

Вукица Стругар

22. 10. 2022. у 11:00

ДА једно вече, готово невољно, после ветеранског хокеја није дошао на журку у Народно позориште - ко зна како би данас изгледала каријера нашег прослављеног сценографа Александра Денића.

НИСАМ ПРИМАДОНА, ВОЛИМ ДА РАДИМ: Александар Денић, сценограф, за „Новости“ (ФОТО)

Фото Н. Скендерија

Пут му се можда никад не би укрстио с једним од највећих редитеља данашњице Франком Касторфом, нити би за последњих десет година урадили четрдесет представа, па ни изложбе "Декада" у Биоскопу "Балкан" (која се вечерас отвара), извесно, не би било.

Овенчан многобројним признањима (између осталих и за сценографа године у Немачкој 2014. године), с Касторфом је у Цириху урадио "Америку", оперску театралогију "Прстен Нибелунга" на Фестивалу у Бајројту, "Двобој" у Берлину, "Путовање на крај ноћи" у Минхену... Изложба "Декада" постављена је на пет нивоа, а експонати су макете, скице, фотографије, цртежи, чак једна цела структура (Брехтов "Галилеј"), а на врху је прави биоскоп - у коме ће се одржати пројекције Денићевих драмских представа и опера. Ова импресивна поставка о раду са Касторфом и стваралаштву у Немачкој биће отворена до краја новембра.

- Желео сам да људи виде шта ја тамо радим, јер лепо је код куће то показати - каже на почетку разговора за наш лист Александар Денић. - После деценије сарадње позвао сам Касторфа да режира у Београду. Премијера "Божанствене комедије" биће у БДП, недељу дана после отварања изложбе. Када смо почели да сарађујемо, "померио" сам се мало из света филма и српског позоришта. У Франку сам нашао, на неки начин, сродну душу. Он је одрастао у источном Берлину, ја у источном Београду и везује нас тај постсоцијалистички дух.

* И делили сте слична животна искуства?

- Док смо радили "Прстен Нибелунга" поводом 200. године од Вагнеровог рођења, причали смо како ће Зигфрид да убије аждају. И он каже: "Било би добро, кад се појаве кријумчари са калашњиковима, да Зигфрид певајући склапа пушку и убија аждају"... Током проба ја расклопим калашњиков, а мене екипа пита како знам да то радим, јесам ли био у рату. Одговорим да сам научио у војсци, Франк такође, а њима ништа није јасно... Сада је једна, уједињена Немачка, али наше искуство је слично. И ближи смо по таквим искуствима нас двојица, него он и неки западни Немац. Везују нас разне ствари, култура и слично образовање.

* По чему је посебно иновативан?

- Увео је видео у позориште. За мене је велико задовољство да правим сценографије које нису ни позоришне ни филмске. У Касторфовим представама користимо и камеру и глумца уживо. Немамо никакав лимит. Последњих неколико година, у академској Немачкој, постоји наратив да су моје сценографије дела која функционишу сама за себе. А поготово кад се споје са Касторфовом фантазијом, дају посебан квалитет. Увек имају социјално-политички бекграунд, све су то амблеми спаковани у велике структуре које, на крају крајева, дају неке метафоре.

* Кажете да се бавите контраархеологијом?

- Моје структуре су такве да ме је један, такође, сјајан немачки редитељ Армин Петрас питао да ли сам завршио историју. Одговорио сам да нисам, али да ја одатле крећем, с тим да не откопавам него - затрпавам. И правим контраст између неспојивих елемената: временских, естетских и повезујем их у овакву структуру.

* Како се то двојица уметника препознају на први поглед, без икаквог пробног или виђеног рада?

- Касторф је допутовао у Србију, јер је постојала идеја да режира у националном театру. Мислим да је била реч о неком тексту Милене Марковић. Стигао сам на парти у Народно позориште, на који се сјатио цео Београд. Као и увек кад дође неко од странаца - неко да га гњави, нешто да пита, неко да се препоручи. Ја сам се нашао на овом журу због - жеђи. Претходно сам био на ветеранском хокеју и хтео да попијем пиво, а и Тања Мандић (тадашња директорка Драме) би ми замерила да нисам дошао. У том моменту нисам знао ниједан његов рад, нити је он знао било шта о мени. Почели смо да причамо и на крају, у два ујутру, сви су отишли, а ми смо и даље причали. О животу, спорту и стварима које немају никакве везе са уметношћу. После два-три дана Франков драматург затражио је да пошаљем ЦД са радовима. Одмах ме је позвао да у Паризу поставимо "Даму с камелијама" у Театру Одеон. Од тада нисмо стали.

* Да вам се није десио сусрет са Франком, шта би вам све било "ускраћено" у каријери?

- То је само питање перспективе. Људи понекад кажу да кад имаш велике продукцијске услове можеш да радиш. Па сви у Немачкој имају такве услове, па што не раде као ја? И овде бих у уметничком оквиру остварио много тога. Није питање димензија, да ли нешто има двадесет или два метра. Ја сам то, на пример, реализовао са оним гвозденим орлом у представи "Хитлер и Хитлер" Атељеа 212.

* Како се у пракси остварује тако креативна уметничка симбиоза?

- То је питање односа. С Касторфом функционишем на интуитивном нивоу. Ништа један другом не објашњавамо. Додуше, и са Ивицом Буљаном је слично. Али, Франк користи видео-радове, имам још већу перспективу... У "Дами с камелијама" постојала је огромна бразилска фавела на ротацији, а кад се окрене с друге стране указивала се сцена пуна сјаја, попут француских ТВ студија. Неки Саркозијев свет, јер он је тада био председник. Имао сам и огроман билборд на коме је била гола Карла Бруни (прва дама) са рекламом за намештај. Пошто је сазнала за билборд пре премијере, од фотографа је откупила фотографију. Онда сам у Београду нашао девојку која личи на њу и фотографију ставио у представу. А када се билборд окрене, видимо загрљеног Франка и Хитлера! Ставио сам их у љубичасту позадину, са жутим звездама у кругу и написом "Европа без граница". Реч је, дакле, о њиховој идеји, само са тенковима... Јасно је да Касторф и ја функционишемо вишеслојно, без икаквих компромиса. Представе су веома политичне по питању слобода, солидарности, револуција, потлачених. У "Дами с камелијама" говоримо о сукобљеном свету: свету Саркозија и свету фавеле. Иначе, на билборду у истој представи су се нашли Берлускони, Гадафи и Тони Блер - као реклама за вијагру.

Фото Н. Скендерија

* Да ли је ваша сценографија увек полазиште за Касторфову режију?

- Да, ја дајем импулс. И свет у коме он као редитељ покушава да "преживи" и да га оживи. Додуше, има и код нас редитеља који прво траже сценско решење, као и оних који то не чине. Али, ја сам одавно престао да радим тако. Нисам самопослуга.

* После ове декаде, ваш рад се у Немачкој наставља?

- Прошле године поставили смо "Зенека Адамеца", најновији Хандкеов текст у Бург театру. У Београду ми предстоји премијера "Божанствена комедија" са Касторфом, касније и "Идиот" са Ивицом Буљаном. Номинован сам за "Нестроја", највећу аустријску награду. А кад ме одавде позову, ја долазим. Нисам примадона, волим да радим.

ВЕРДИ И ПАВЕЛИЋ

- ПРЕ две године на премијери "Моћи судбине" у Берлину, целу причу сам транспоновао у Шпански грађански рат, причу о фашизму и Франку, потом у Други светски са Дучеом, а онда долазе амерички ослободиоци у џиповима... То је наша "Моћ судбине". У једном моменту зауставља се музика и чује се монолог из Малапартеовог "Капута". Певач говори део текста у коме писац сведочи о сусрету са Антом Павелићем, како пролази кроз силне ходнике и у једном тренутку види корпу од прућа. Каже поглавнику: "Видео сам пуну корпу далматинских острига". А он одговара: "Нису то остриге већ очи Срба, Цигана и Јевреја". Публика се у том тренутку комеша, прекида се премијера. Почиње свађа, пола гледалишта виче "хоћемо Вердија", а друга половина "ви сте богати скоројевићи, уметност вам ништа не значи". Ето, какве ствари изазива Касторф... - сведочи Денић.

ВАН ТЕАТРА - КАО У ЊЕМУ

- "БОЖАНСТВЕНА комедија" у БДП биће наша четрдесета сарадња! Из сваке наше представе на изложби има понешто: фотографије моје сценографије, скице, макете... Брехтов "Галилеј" само је један сегмент, да се види како те структуре функционишу кад сте у њима, ван позоришта. Уосталом, немачка критика истиче да моји радови подједнако функционишу ван театра, као и у њему.

БОНУС ВИДЕО - СЕЋАЊЕ: Павле Вујисић није завршио глуму, али многима је могао да буде професор

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ЕКСКЛУЗИВНО: Ово су писма Милеве и Ајнштајна које је Србија купила на аукцији (ФОТО)

ЕКСКЛУЗИВНО: Ово су писма Милеве и Ајнштајна које је Србија купила на аукцији (ФОТО)

МИНИСТАРСТВО културе је, припремајући се за обележавање 150 година од рођења српске научнице Милеве Ајнштајн, на аукцији аукцијске куће Кристи у Лондону купило вредну документарну грађу коју чини серија од 43 потписана аутограмска писма Алберта Ајнштајна упућена Милеви Марић, са 10 аутограмских писама које је потписала Милева, упућених Ајнштајну.

12. 12. 2024. у 13:43

Коментари (0)

ШЕШЕЉ О СЦЕНАРИЈУ КОЈИ НИКО НИЈЕ НИ САЊАО: Народ је био у заблуди (ВИДЕО)