ФИЛМСКА КРИТИКА: Све је истина и све је лаж
БЕСНА због фаворизовања млађих глумица, домаћа дива на врхунцу каријере одлучује да сруши трандибал сазван поводом водећег фестивала наших телевизијских серија и јавно саопштава да ће сад она направити серију о томе како се и зашто штанцују толике домаће сапунице.
Снимање почиње одмах, на лицу места, у полупијаном сплину бесне приватне куће "краља домаћих блокбастера", са преносом уживо. Наравно, за трен ока покуља колектор моралне и професионалне трулежи самозване телевизијске "елите" која данас без стида парадира нашим екранима, а са њом и цела она булумента која се око ње роји, од наводних медијских тајкуна до набеђених новинара и ловаца на скандале, који на дневном нивоу живе од измишљања свакојаких сплачина. Добра идеја, у којој препознајемо младог аутора Синишу Цветића (његов више него успешан деби "Усековање", прошле године, био је заиста у самом врху наше продукције, као и сценаристу Давида Јаковљевића, у чијој се глави још сплићу оригинална драматургија и нарочита етичка вертикала, тако ретке у овом времену глувоће и празнине). После почетног шока цела "елита" безглаво прихвата да се оголи и прикаже у што горем светлу; почиње нова журка беде и нискости, обмане и разврата за исту ону камеру од које богато и бахато живе, а која сада постаје злоћуда и "купује" све оно што не би смела.
Заиста, ковид 19 и опште закључавање на кућни диван и даљински, донели су у прошлим годинама до сада невиђену пандемију ТВ серија, која је убрзо прерасла у несносну ноћну мору. Али то није била колатерална штета него циљано испирање мозга. Поред социопсихолошких момената погодних за свакојаке анализе и мудровања, донела је та појава невиђени бум ТВ производње, "златну грозницу" штанцовања свега што је падало на памет шибицарима који су преконоћ заиста постајали "медијски тајкуни"; дај шта даш само брзо и без великих амбиција, подметни и ти лонче кад овако обилно цури, смисли шта било и "на прву лопту", дај да се напоји ово опште, неизбежно лудило. Не само што професионални глумци нису знали куд ће пре и што су почели да их развлаче на све стране (нису се много бунили после година немаштине), него су, због њихове јурњаве за пуном тезгом, пред (и иза) камере стали и сви натуршчици без комплекса, беспослена деришчад са ћошка и свакакви мешетари буквално са дна наше опште каце. Зачуђујуће их је много успело и то је она братија која себе данас назива "елитом". Сада су они постали познати глумци, водитељи, "медијске личности", уметници и лауреати, понашају се као бахати спортски селектори или естрадне опајдаре, брзо и наизуст учећи агенде владајућег кода.
Ето, то су актери "Јоргована". Луцидно и готово клинички скенирали су их Цветић и Јаковљевић. Штета што овде немамо места да таквим фацама посветимо више пажње.
Рецимо, главни јунак журке, власник ове животињске фарме (како сам себе назива!), продуцент телевизијских хитова и главних естрадних ватромета (кога препознаје цео Београд), није плод само нашег времена и домаћих (не)прилика. Ништа боље раних двадесетих година прошлог века нису изгледали "очеви Холивуда" Луис Мајер и Сем Голдвин, који су се у Јужну Калифорнију довукли са Источне обале као пропали коцкари и рукавичари, трбухом за крухом, да би преконоћ постали фабриканти снова од милиона долара (Мима Караџић). Има још необичних ликова: Рус-лажњак, типичан московски хохштаплер са хаваном и кинеским "ролексом" (Небојша Дугалић). Па келнер џепарош који у овом кошмару оперише под надзором газдиног сина-вундеркинда, миљеника београдских платформи и будућег дипломца са Харварда. Па очајни глумац-водитељ, који не може да добије улогу јер се свакодневно ачи по разним ревијама и промоцијама. Па редитељ награђене серије, програмирани чистач ове клоаке, који је пун сентенци о бољем свету, виђени бунтовник "за Кан" - можда и аутокарикатура самог редитеља филма. Уопште, сви они на моменте стварно играју себе саме и сасвим уверљиво блеје у Караџићевом стаду.
Зато и стереотипи не делују досадно, већ виђено, него су многи у стању да нас добро забаве и разгале. Сви осим Слободе Мићаловић, која је, упркос закулисе од стереотипа усред климакса овог још мало па античког комада (не заборавимо: тешко је у 83 минута тако остварити сва три аристотелска јединства) дословно скида шминку (хм, не баш сву!) и маестрално игра финале достојно велике глумице. У завршној, краљевској секвенци игре, песме, покрета и високе хистрионске школе сва се "ова симулација живота" (како гунђа једна шмизла) стандардног, добро скројеног комада, изненада претвара у неку врсту катарзе, помно писане, режиране и игране да би се сви "Јорговани", са свим својим багажом, отргли од стварности и постали - уметнички филм!
На моменте сам се плашио да ће Цветић и Јаковљевић скренути према Паолу Сорентину и његовом фамозном Loro (2018), јер многе асоцијације просто вуку на виђена решења и сличну амбијентацију. Срећом, то се није догодило, мада, на крају, стоји иста она Берлусконијева порука из реченог филма: Tutto vero - tutto falso ("Све је истина и све је лаж"), што је, иначе, сасвим блиско дефиницији филма en gеnеral.
Препоручујемо
ЕКСКЛУЗИВНО: Ово су писма Милеве и Ајнштајна које је Србија купила на аукцији (ФОТО)
МИНИСТАРСТВО културе је, припремајући се за обележавање 150 година од рођења српске научнице Милеве Ајнштајн, на аукцији аукцијске куће Кристи у Лондону купило вредну документарну грађу коју чини серија од 43 потписана аутограмска писма Алберта Ајнштајна упућена Милеви Марић, са 10 аутограмских писама које је потписала Милева, упућених Ајнштајну.
12. 12. 2024. у 13:43
ОВОГ ДАТУМА ТЕМПЕРАТУРА ПАДА НА МИНУС 15: Детаљна временска прогноза до краја децембра
МЕТЕОРОЛОГ Иван Ристић најавио је да нас након краткотрајне стабилизације времена у другој половини децембра очекује јаче захлађење тачно 21. и 22. децембра.
12. 12. 2024. у 13:58
"УЦЕЊИВАО НАС ЈЕ": Илић 23 године крио разлог свађе са Поповићем
МИРОСЛАВ Илић одржао је први од два велика солистичка концерта у „Сава центру”, и то баш на 74. рођендан.
13. 12. 2024. у 17:54
Коментари (0)