ПОЗОРИШНА КРИТИКА: Отворено о затвору - 58. БИТЕФ
СПАСАВАЈУЋИ се од затворског насиља, које се догађа у Палмасоли, озлоглашеном боливијском затвору, гледалац неминовно стрепи од могућности да буде повређен у тучи којој присуствује.
Навикавање на страх, о коме проговара са својим боливијским актерима и швајцарским глумцем (странцем, ухваћеним у преношењу дроге и утамниченог у Палмасоли), новајлијом у затворском селу од 6000 душа (углавном без пресуде) јасно је и опипљиво. У занимљивом, за ову представу одличном простору Циглане на Сланачком путу, прође се кроз низ просторија, које су и саме довољно страшне, да се човек осети непријатно. Када затвореници (свако у неколико улога) почну са тортуром и проспу на гледаоца свој јад, заборавља се да смо на ногама готово два сата и да пратимо њихов живот у стопу, као да смо и сами притвореници.
Кристоф Фрик, редитељ, са глумцем (Никола Фрицен), из Швајцарске је кренуо у Боливију, са другим циљем истраживања, али је оно што је успео да истражи о животу и умирању људског достојанства у Палмасоли, затвору у којем ни ћелија није загарантована, плаћа се и купује, фасцинантно је, драматично и добар је материјал за представу о специфичним законима тамо, где им се нико не нада. Упркос првом слоју представе, сторији о насиљу над новајлијама, нарочито Европљанима у боливијском затвору, ток који редитељ "подмеће" тиче се актуелне болне теме света - капитализма, који доминира и стеже јаче, тамо где станује стварна беда. Испоставља се да је Палмасола својеврсно тржиште, где све може да се купи и прода, али и да се глава изгуби због немања лове. Становници Палмасоле раде, производе, баве се занатима, тргују, уцењују, потплаћују власти, изнуђују од слабијих шта им се хоће, и новац, наравно, али, онда када им затреба оно што се не може купити, мало поштовања и осећања, постају слаби и њихова бахатост се топи као грудва снега.
Затвореникова исповест о мајци, која устаје усред ноћи да би му, сваке недеље, донела омиљену храну у затвор, друга страна је редитељеве намере да прикаже изнутра осећање моћи и немоћи у ситуацији неслободе. Глумци (натуршчици?), троје из Боливије, одлично су се снашли у тешким задацима, да буду спонтани и уверљиви и као насилници, и као паћеници, а Швајцарац је игру немоћи, моћи и прилагођавања неизбежном извео тачно и са правом мером (што није било лако). Најзад, када се свет Лимасоле сруши, у упаду полиције и неуспелом бунту изнутра, на ред у представи долази документарни филм, којим аутори доказују аутентичност амбијента, док отворен простор, у коме се дешавају исповести, даје нову, тужнију димензију овом реквијему.
Представа "Палмасола..." је урађена у Клара позоришној продукцији из Базела, као и Санта Круз де ла Сијера, Боливија. Захваљујући аутентичности амбијента и актера, ова много пута на разним примерима већ испричана страва, задобила је нови вид - уплив гледаоца у стварни живот затворског села, без могућности да се склони и да са стране посматра борбу за живот и достојанство. И сам повремено недостојанствен, уплашен, у наглом бегу од конфликта у којем лако може да буде жртва, учесник у игри искуси стварну катарзу, па је лепота ноћног неба при изласку сасвим нови, радосни феномен.
ТРАМП ОТКРИО СВОЈИМ САВЕТНИЦИМА: Ову земљу ће прву посетити када преузме дужност председника САД
НОВОИЗАБРАНИ амерички председник Доналд Трамп рекао је саветницима да жели да отпутује у Кину након преузимања дужности, објавио је јуче Волстрит џурнал, позивајући се на изворе блиске разговорима.
19. 01. 2025. у 08:22
"ЉУДИ ЋЕ УМРЕТИ" Ватрогасци недељама пре ужаса у Лос Анђелесу упозоравали на најгори сценарио
МАЊЕ од месец дана пре него што су пожари захватили Лос Анђелес, група искусних ватрогасаца окупила се на Градском већу како би тражили већа средства.
15. 01. 2025. у 14:03
СТРОГО ПРАВИЛО У ДОМУ ПОПОВИЋА: Сузана и кућној помоћници забранила једно
САША Поповић тренутно време проводи у свом дому на Бежанијској коси окружен најмилијима у своја четири зида.
18. 01. 2025. у 15:23
Коментари (0)