ДЕО КОЈЕ ЈЕ ЗАВРШИЛА СМРТ АУТОРА: Банатски културни центар објавио роман "Вити", који је Владан Радовановић писао безмало шест деценија

Миљана Краљ

05. 06. 2025. у 19:19

РОМАН "Бити" почео сам да пишем још 1966. године и још га нисам завршио.

ДЕО КОЈЕ ЈЕ ЗАВРШИЛА СМРТ АУТОРА: Банатски културни центар објавио роман Вити, који је Владан Радовановић писао безмало шест деценија

Фото П. Митић, архива Новости

Један од разлога тако дугог периода писања романа јесте тај да сам желео - односно желим, јер роман још није завршен - да обухватим живот једног човека од рођења докле сећање сеже, до пред смрт докле се још може писати, као и промене у животу неких других људи, промене света у којем живим а колико ја о томе знам и, најзад, претпоставке о стању оносвета...

Ово је за своје дело које носи поднаслов "Хроника једнога постојања", својевремено написао један од најаутентичнијих и најсвестранијих наших стваралаца друге половине 20. и почетка 21. века Владан Радовановић (1932-2023). Јер, Радовановић се изражавао у области музике, сликарства, књижевности, нових медија, вишемедијске синтезе...

Негујући сећање на јединственог аутора, који нас је напустио средином маја пре две године, тај роман на више од 900 страница објавио је Банатски културни центар, као и његову теоретску књигу "Вишемедијска уметност", за коју је коиздавач био Универзитет уметности у Београду.

Роман "Бити", како у поговору тврди Милош Јоцић, писан је на неконвенционалан начин, и припада Радовановићевим такозваним "животним пројектима": делима која, према његовој замисли, никада нису била "заокружена" или "завршена", већ су се писала докле год је и сам аутор био жив:

Фото промо Банатски културни центар

 

- Тек након пишчеве смрти су такви пројекти, будући у блиској вези са његовим животом (поред романа "Бити", који је описивао пишчеву јаву, други Радовановићев животни пројекат јесу његови записи сопствених снова - ти су снови током година објављивани у различитим издањима са различитим изборима текстова, али никада у коначном, обједињеном облику), тек су дакле након пишчеве смрти такви пројекти бивали комплетирани. Таква су, као што је споменуто, Радовановићева дела уопште. Класична уметничка дела морају бити - по природи ствари - у неком тренутку комплетирана и имати свој крај: последњу реченицу, тачку или ноту. Радовановићеви животни пројекти су најчистије оличење ствараочеве фасцинације променама и преображајима: без правог завршетка, посвећени процесима и токовима, неоптерећени завршним циљем или ауторски обликованом поентом. Када се Радовановићевом смрћу окончала његова животна прича, тада се завршила и прича животног романа "Бити".

Познавање историје и праксе

Фото промо Банатски културни центар

 

ПРЕМА мишљењу Чедомир Васић, професора емеритуса Универзитета уметности у Београду, "Вишемедијска уметност" пружа увид у све њене моделе, почев од историјских, балета, опере, Вагнеровог "гезамткунстверка" до раних авангарди, Баухауса, филма и анимације, видеа, проширене синеме, театра мешаних средстава, тоталне уметности, воковизуела, перформанса, нет арта, софтвер арта, синтезијске уметности....

- Књига обједињује огромно Радовановићево креативно искуство, познавање историје и праксе у овој сфери као и формулисање појмовног и категоријалног апарата неопходног за разумевање сложених обележја вишемедијске уметности- тврди професор Васић.

Eстетичка и филозофска студија, "Вишемедијска уметност" бави се такође једном од Радовановићевих животних преокупација, утврђивањем шта јесте вишемедијска уметност, и према мишљењу др Мелитe Милин, научног саветника Музиколошког института САНУ, могла би да послужи и као уџбеник у овој области, јер је Радовановић својом анализом и закључцима разрешио многа спорна питања:

- Књига се бави и извесним поетикама које имају исте претензије као вишемедијска уметност. У начелу теже да обухвате разне видове комбиновања више медија као, на пример, мултимедиј, за који се сматра да обухвата: хепенинг, колаж, позоришни комад, оперу, балет, филм и ТВ. Ипак, мултимедиј не обухвата све вишемедијске форме, те би, између осталог, и због тога било погрешно изједначити мултимедиј са вишемедијском уметношћу - закључује др Милин. 

 

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ВЕШТАК ОТКРИО ЈЕЗИВЕ ДЕТАЉЕ О ДЕЧАКУ УБИЦИ: Ево зашто је Коста пуцао на чувара школе, није га потресло сазнање кога је све убио

ВЕШТАК ОТКРИО ЈЕЗИВЕ ДЕТАЉЕ О ДЕЧАКУ УБИЦИ: Ево зашто је Коста пуцао на чувара школе, није га потресло сазнање кога је све убио

ЗАКЉУЧИЛИ смо да је Коста био способан да управља својим поступцима у време извршења злочина и да та способност није била битно смањена. Постоји једна краткотрајна ометеност, за период у учионици за који он каже да нема сећања, али он је све радио по плану. То указује да је он управљао својим поступцима.

05. 06. 2025. у 17:05

Коментари (0)

ЧИСТА ЕГЗОТИКА: Лука Јовић има милионску понуду на столу - од победника Лиге шампиона!