ЛИЧНИ СТАВОВИ ПРОСУТИ ПО СЦЕНИ: Књига Јасне Новаков Сибиновић о улози глумаца у пројектима Оливера Фрљића

Миљана Краљ

22. 09. 2020. у 13:18

ЗА Јасну Новаков Сибиновић, која се већ четврт века бави издаваштвом, а коју наша културна јавност углавном идентификује као извршног уредника "Геопоетике", истраживање политичког позоришта Оливера Фрљића било је велики изазов, из кога је прво произашла докторска дисертација, а недавно и књига.

ЛИЧНИ СТАВОВИ ПРОСУТИ ПО СЦЕНИ: Књига Јасне Новаков Сибиновић о улози глумаца у пројектима Оливера Фрљића

"Турбофолк" / Фото Дражен Шокчевић / ХНК Ивана Пл. Зајца

Дело "Политичко позориште Оливера Фрљића: од емпатије до симпатије", управо је објавило Стеријино позорје, а оно у академски контекст ставља представе, које су у срединама где су настајале, изазивале бурне јавне реакције, и када су аутора нападали, и када су га бранили. На питање какав је то изазов био за њу, Јасна Новаков Сибиновић каже:

- Овај рад не глорификује Фрљића, али свакако није ни потпуно непристрасан. Никада не бих могла годинама (колико је ово истраживање и писање трајало) да се бавим нечим што ме дубоко не дира и не узбуђује на известан начин. С друге стране, у време када сам на докторским студијама на Факултету драмских уметности бирала тему, Фрљић је увелико почео да узбуркава јавност својим представама, а мене је занимало шта заправо чини његов редитељски поступак и какав је то процес рада са глумцима. Професор Иван Меденица, мој ментор и ја ставили смо сва моја питања о Фрљићу у научне оквире и тако је почело ово динамично вишегодишње истраживање.

* Ви сте се дакле бавили местом и улогом глумаца у Фрљићевим ауторским пројектима. Како га тај рад са глумцима, и њихова функција у представама, разликују од савремених редитеља у региону?

- Од изузетне важности ми је да посебно истакнем да у фокусу овог рада јесте глумачка игра и сложено питање глумачке идентификације. Или још прецизније, ова књига је посвећена глумцима и она се састоји у великој мери од њихових описа специфичности рада с овим редитељем. Будући да сам се ја искључиво бавила ауторским пројектима, који нису базирани на драмском или неком другом књижевном тексту, а у којима су увек главне теме проблематичне тачке друштва, глумци су истицали да Фрљић тражи од њих да "копају по себи", да се не скривају иза маске, да играју у своје име и да своје личне ставове о датој теми излажу на сцени. Сви су говорили о снажној емотивној и енергетској размени током проба и да се не ради о класичном извршењу глумачког задатка, већ о процесу усвајања и пласирања идеје.

* Колико је и како Фрљићево политичко позориште другачије од аутора који су се у претходним генерацијама, на југословенском простору, али и шире, њиме бавили?

- Поређење би морало да укључује и анализу различитих околности онда и сада, а то је врло сложено питање. Извесно је да нам је редитељ попут Фрљића потребан данас, јер он веома вешто, позоришним средствима, артикулише болне тачке једног друштва. У књизи једна од глумица за њега каже: "Фрљић је храбар, јасан, тачан, директан и спреман да до краја изложи прво себе, па онда то с правом тражи и од глумаца".

Јасна Новаков Сибиновић / Фото Приватна архива

* Етику и естетику Фрљићевог позоришта стављате у оквир два појма: емпатије и симпатије. Шта вам је омогућио управо тај рам?

- Ове појмове наравно не користим у оним значењима у којима су у свакодневној употреби, већ у нешто измењеном значењу. Доказујући постојање емпатијске и симпатијске идентификације код глумаца, у раду се заправо истиче изузетно важна улога емоција како током рада на ауторским пројектима, (код глумаца и редитеља) тако и приликом рецепције (код гледалаца).

* Фрљићеве уметничке и креативне механизме у процесу рада анализирате на одабраним представама из његовог опуса. Како сте дошли до тог "узорка"?

- Важно је било да се бавим ауторским пројектима, јер је у њима најизразитије то што он позориште доживљава као средство политичке борбе. То што сам рад почела да пишем 2012, а морала да пријавим коначну тему и структуру рада 2014. године, условило је да узмем у обзир само представе које је до тада урадио на простору бивше Југославије. Био је то сасвим довољан узорак за доказивање свих хипотеза које сам у раду поставила.

Помоћ психологије и филозофије

* До У својој анализи, уз позоришну теорију, користите и психологију и филозофију. Колико су ове последње две дисцилине важне за тумачење позоришног чина који често изазива контрадикторну рецепцију?

- Интердисциплинарни приступ је важан, јер је тако слика свеобухватнија. Моја тема је постављена тако да су ове две области биле нужне. Психологија је неизоставна, јер сам се бавила емпатијом и симпатијом. Сама етимологија ових појмова нужно је укључивала и филозофију, а морам признати да ми је то била тачка ослонца, јер сам филозофију дипломирала.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
СКАНДАЛ У БРИТАНИЈИ, ПОРОДИЦЕ У ШОКУ: Директорка мртвачнице гледала цртани филм са мртвим бебама у својој кући

СКАНДАЛ У БРИТАНИЈИ, ПОРОДИЦЕ У ШОКУ: Директорка мртвачнице гледала цртани филм са мртвим бебама у својој кући

ЕЈМИ Аптон (38), оснивачица удружења Florrie’s Army у Лидсу у Енглеској, нашла се у центру велике афере након што су родитељи преминуле деце открили да су тела њихових беба држана у њеној кући уместо у мртвачници.

27. 08. 2025. у 17:50

ОВО ЈЕ ДЕТАЉАН СПИСАК НАМИРНИЦА КОЈИМА ЋЕ ПАСТИ ЦЕНА: Нове економске мере важне за грађане

ОВО ЈЕ ДЕТАЉАН СПИСАК НАМИРНИЦА КОЈИМА ЋЕ ПАСТИ ЦЕНА: Нове економске мере важне за грађане

ПРЕСЕДНИК Србије Александар Вучић истакао је јуче приликом излагања о смањењу маржи на кућну хемију и прехрамбене производе, а у оквиру представљања нових економских мера за грађане, да снижење које ће уследити као последица ограничења трговачких маржи обухвата 3000 производа из 23 групе.

25. 08. 2025. у 13:15

ГЛУМИЦА И РАНИЈЕ ИМАЛА ПРОБЛЕМА СА ЗАКОНОМ? Бурне реакције Русије на хапшење Биковићеве бивше, захтева се СТРОГА казна

ГЛУМИЦА И РАНИЈЕ ИМАЛА ПРОБЛЕМА СА ЗАКОНОМ? Бурне реакције Русије на хапшење Биковићеве бивше, захтева се СТРОГА казна

ЛЕПОТИЦА из Санкт Петербурга, која се прославила драмом "Лед", за око нам је запела захваљујући романси са партнером из поменутог филма, популарним српским глумцем који је и у Русији изградио завидну каријеру.

06. 09. 2025. у 11:32

Коментари (0)

ВЕЛИКО УПОЗОРЕЊЕ МЕДВЕДЕВА: Три земље повећавају војну активност у близини руске територије