ПОЗОРИШНА КРИТИКА: Екранизовано позориште
НАТАША Нинковић, глумица Народног позоришта, недавно је јавно, гледајући снимак своје представе, протестовала што тај доживљај није целовит, јер су на екрану многи битни детаљи представе, па и интерпретације, невидљиви.

Новости
Иако се данас позоришни чин снима у систему од много телевизијских камера, врхунском техником, квалитетан пренос добија, метафорично речено, на оштрини, али губи на истинитости, коликогод то звучало парадоксално...
Улажење у крупни план лица глумца, што се у филмској уметности сматра врхунским психолошким средством за понирање у драмску дубину карактера, у снимању позоришне представе се често покаже као ускраћивање знатног дијапазона других сценских знакова, такође важних за слојевитост тог доживљаја.
Притом, на драмским академијама се посебно учи "глума пред камером", као издвојена вештина, у односу на главну, под позоришним светлима. Позоришно светло, један од круцијалних знакова за "читање" редитељске концепције и глумчеве експресивности, пречесто у екранизовању позоришне представе, више скрива него што открива титраје софистициране интерпретације, која остаје у сенци, невидљива. Светло је, засигурно, највећи проблем да позоришна драма на екрану постане једнако уверљива, раскошна и драматична, као у театру...
Око додатног и, почесто, другачијег осветљења се највише, у процесу снимања, ломе копља између позоришног редитеља и редитеља ТВ адаптације. Јер, преношење позоришне представе је увек, без остатка, њена адаптација за други, телевизијски медиј, "хладан", без катарзичног трансфера између живог глумца на сцени и устрепталог гледаоца у позоришном мраку. Питање је не само умећа, него и професионалне и уметничке етике да редитељ видео-адаптације позоришног дела до краја поштује и "испрати" тачну идеју редитеља и глумца, који тумаче метафорични, страсни театарски универзум, понекад неухватљив, у својој слојевитости, за мноштво камера, које, нужно, показују оку ТВ гледаоца издвојене сцене, укидајући оне друге, које гледалац из сале види и бира, учитавајући сопствено животно искуство у позоришну истину.
Ваша позоришна критичарка, као дугогодишња уредница "ТВ театра", пише ово кратко појашњење, јер је питање преноса неизрецивог, имплицитног, што позориште јесте, у претежно информативне медије заиста значајан проблем. Али, они који воле дивну Наташу Нинковић ће, захваљујући снимку, моћи да заувек уживају у њеној незаборавној Хеди Габлер, на пример, а сви млади позоришници, и они који воле театар, добиће прилику да сазнају како је Миливоје Живановић, давно, протумачио Јегора Буличова. Мало ли је?!

ЕКСПЛОЗИЈЕ ШИРОМ УКРАЈИНЕ: Руси жестоко ударили на Дњепар и Харков, Кијевом завијају сирене (ФОТО/ВИДЕО)
У КИЈЕВУ и низу украјинских региона проглашена је ваздушна претња од удара руских балистичких ракета, саопштено је данас из Ваздухопловних снага украјинске војске. Руси су дроновима силовито ударили на Харков и Дњепар, има мртвих и повређених.
30. 09. 2025. у 18:36

"ЗАШТО МИ ПИПАШ ЖЕНУ?" Овако је почела туча на свадби у Горњем Милановцу, насрнули на доктора (ВИДЕО)
СВАДБЕНО весеље у Горњем Милановцу претворило се у хаотичну сцену када је дошло до несвакидашњег инцидента.
30. 09. 2025. у 16:10

НЕ ДА НА ЋЕРКУ Богданин отац очитао лекцију Вељку, јасно му ставио до знања: "Можда пре ниси имао овакву девојку..."
ВЕЉКО је увек истицао да жели велику породицу са много деце којима ће усадити праве вредности и традицију.
29. 09. 2025. у 16:17
Коментари (0)