ПОГЛЕД ИСКОСА: Балша Рајчевић - сведок наше ликовне сцене
БАЛША Рајчевић је значајно име српске уметности и ликовне критике, па је свака његова књига о уметности - догађај.

Фото приватна архива
Мало критичара одликује изграђен став и истрајност, а још мање је способно да своје писање обједини у корицама књиге. Ликовна критика је професија у одумирању, а Рајчевићеви текстови сећају на њене звездане часове поштења, доследности и мисаоности. Тако је овај београдски критичар (рођен 1941.) у директној наследној линији која се пружа од Миодрага Б. Протића, Лазара Трифуновића, до Срета Бошњака и Ђорђа Кадијевића.
Рајчевић је сада један од најпоузданијих сведока и саучесника наше ликовне сцене, не само због своје доби, већ и способности да аналитички и синтетички промишља уметност.
Још само Ђорђе Кадијевић из те старије генерације, зна да до те мере филозофски проблематизује текст, да га оголи до онтолошких основа, постављајући у основи само једно питање: Шта је уметност? Поред мисаоне, концептуалне заснованости, којом се одликују и Рајчевићеве скулптуре и колажи, његови текстови су интересантни за читање, он никада не запада у празнословље, досадну, самодовољну анализу, које се толико грозио Дадо Ђурић.
Као и његови претходници, Рајчевић ради на успостављању вредносног критеријума, у време када су у уметности попустиле све стеге, када се више нема обзира ни према чему, а уметничко деловање се расплинуло до бесмисла и самопорицања. Реч је можда и о узалудној, донкихотовској делатности, о беспотребности критике, али је такав приступ једино могућ и частан.
Само је Рајчевић међу дипломираним вајарима и магистар историје уметности, о његовим скулптурама објављена је монографија (УЛУС, 2005), а између 1985. и 2020. публиковане су још три књиге његових критика, есеја и чланака о уметности. У међувремену, постао је и цењени књижевник, а бави се и сликарством. Текстови у књизи "Из београдских галерија" писани су у распону од 2011. до 2016. године, обухватају критике али и дуже студије, објављене у листовима и часописима "Књижевне новине", "Ликовни живот" и "Данас", у којима је Рајчевић више година био стални ликовни критичар. У књизи су представљени ствараоци из више генерација, од најстаријег Миодрага Б. Протића (1922) до најмлађе Звездане Лазин. Заступљене су скоро све врсте уметности, а анализирани су у приказима домети и ставови изнесени у шест књига о уметности. Осим славних академика и професора ту су и мање познати уметници, као и по који уметнички фотограф.
Крећући се у свом избору средњом линијом проверених и чисто ликовних вредности на трагу високог модернизма, када је југословенска уметност била на врхунцу, не залазећи у крајности авангардизма или миметичке фигурације, овај критичар је на делу, у пракси, као и у есејистичком деловању, указао на неопходност заснивања уметности као савремене естетске и етичке категорије.

ВЕШТАК ОТКРИО ЈЕЗИВЕ ДЕТАЉЕ О ДЕЧАКУ УБИЦИ: Ево зашто је Коста пуцао на чувара школе, није га потресло сазнање кога је све убио
ЗАКЉУЧИЛИ смо да је Коста био способан да управља својим поступцима у време извршења злочина и да та способност није била битно смањена. Постоји једна краткотрајна ометеност, за период у учионици за који он каже да нема сећања, али он је све радио по плану. То указује да је он управљао својим поступцима.
05. 06. 2025. у 17:05

СРПСКА ПОСЛА: Никола Јокић запањио свет! Вратио се у Србију и урадио ОВО (ВИДЕО)
НИКОЛА Јокић је најбољи кошаркаш планете, али дајте му лопту и биће најбољи у сваком спорту. То је показао још једном.
08. 06. 2025. у 08:54

ДРАСТИЧНО СЕ ПРОМЕНИО: Како данас изгледа Енес Беговић након губитка сина?
ЕНЕС БЕГОВИЋ доживео је породичну трагедију у јуну 2023. године, када му је преминуо син.
10. 06. 2025. у 17:38
Коментари (0)