ИСТОРИЈСКИ ФАЛСИФИКАТИ "ЛЕТЕ" ИЗ ЂАЧКИХ КЊИГА: Стручњаци свесрдно подржавају најављену измену Закона о уџбеницима

Љиљана Бегенишић

19. 03. 2025. у 07:00

Намера да се издавање идентитетских уџбеника врати под окриље државе и националног Завода за уџбенике треба што пре да се реализује. Такође, неопходно је изменити наставне планове и програме на основу којих се штампају ђачке књиге, јер се преко њих спроводи ревизија историјских чињеница на штету српског народа.

ИСТОРИЈСКИ ФАЛСИФИКАТИ  ЛЕТЕ ИЗ ЂАЧКИХ КЊИГА: Стручњаци свесрдно подржавају најављену измену Закона о уџбеницима

танјуг

Из уџбеника се морају избацити опасни историјски фалсификати који утичу на свест наших ђака. Осим тога, сада је школска лектира идеолошки пречишћена, а на основу онога што је изостављено, приметно је колико се бришу трагови о значајној улози српског народа у европској и светској историји. То мора да се измени.

Овако саговорници "Новости" коментаришу најаву Владе Србије да ће уџбеници са националним садржајем - српски језик и књижевност, историја, географија, музичка и ликовна уметност, свет око нас, природа и друштво - убудуће бити под контролом државе.

Влада је на предлог премијера Милоша Вучевића усвојила Закључак којим се налаже измена Закона о уџбеницима и дају јасна упутства за успостављање транспарентног тржишта уџбеницима, укидање монопола, као и увођење највише малопродајне цене уџбеника. То значи и да ће вртоглаве цене ђачких књига бити ограничене, а монопол који имају поједине стране издавачке куће - укинут.

Да подсетимо, најпре је иницијативу за издавање националних уџбеника покренуо још 2021. године председник Александар Вучић. Првобитни план био је да они буду у ђачким рукама у школској 2022/23. години, а почео је и рад на изменама Закона о уџбенцима. Међутим, тај пропис се до данас није нашао у скупштинској процедури.

А наши саговорници оцењују да је законска одлука која је донета након 2000. да се издавање ђачких књига "одузме" националном заводу и повери страним издавачким кућама - била неразумна и да је допринела да садржај буде пун историјских фалсификата.

Фото П. Милошевић

Тако историчар Александар Растовић каже за "Новости" да су у садашњим наставним плановима и програмима историјске чињенице из 18, 19. и 20 века погрешно и злонамерно интерпретиране на штету српског народа. Он набраја неке од тендециозно интерпретираних историјских догађаја:

- Погрешно се тумачи Велика источна криза, Срби су оптужени за протеривање Турака и Албанаца, затим Срби се оптужују и за злочине током балканских ратова над Албанцима, Турцима и муслиманима, Србија је проглашена кривцем за Први светски рат, "Млада Босна" назива се терористичком организацијом, а Гаврило Принцип терористом... Даље, умањује се број јасеновачких жртава па у лекцијама имамо бројке од 50.000 до 80.000, а знамо да је државна комисија још 1945. говорила о пола милиона убијених у Јасеновцу. Крај 20. века обележили су ратови на простору бивше СФРЈ, па су и за то окривљени Срби, а нашем народу је приписан и геноцид у Србреници...

Све ово, наглашава Растовић, мора бити избачено из наставних планова и програма, који су срж проблема јер се на основу њих штампају уџбеници.

Када је реч о уџбеницима српског језика и књижевности, доктор књижевних наука професор Оливера Крупеж каже нам да у предстојећој реформи не треба допустити програмске слободе које директно иду на штету научног и критичког погледа на историјски контекст појединих значајних догађаја, као и на угао осветљавања појединих књижевних ликова, дела или аутора какви су тренутно заступљени у уџбеницима појединих издавача.

Национална читанка пред првацима

Почетком текуће школске године издата је прва национална читанка под називом "Ризница", намењана ђацима првог и другог разреда основне школе. У њој је обједињен садржај четири предмета - српског језика, света око нас, ликовне и музичке културе. Како је тада најављено из Министарства просевете у плану је и израда још три националне читанке - за трећи и четврти разреда, за више разреде основне школе и за средњошколце.

- У две последње реформе препознаје се иста тенденција: изостављање дела са историјским димензијама - анексија БиХ, теме Првог и Другог светског рата, страдање српског народа уопште - значајно редуковање дела са мотивима родољубља, националног поноса, идеала слободе, али и другарства, породице, рада, земље и села, племенитости и милосрђа... - упозорава ова професорка.

Наша саговорница истиче да ученици основне школе имају обиман програм који је испуњен многим академским знањима, а у малој мери садржајима који омогућавају да се у настави реализују циљеви образовања и васпитања који се односе на развијање националног идентитета, развијање свести и осећања припадности Србији, поштовање и неговање српског језика, традиције и културе српског народа, поштовање и очување националне културне баштине.

- Када истичемо српски језик и националну припадност, треба да имамо у виду да су ти циљеви идентични и за матерњи језик и културу свих националних мањина - каже Оливера Крупеж. - Ако говоримо о осећању припадности Србији, морамо се осврнути на незнатан број књижевних дела са мотивима завичаја, отаџбине и родољубља, као и оних који истичу њене материјалне и нематеријалне вредности. То недостаје и то треба да буде заступљено у националним уџбеницима.

Фото: Н. Фифић

Она истиче да предмет српски језик и књижевност у највећој мери може да допринесе изградњи личног, културног и националног идентитета младих:

- Национална читанка треба да садржи канонска дела која сведоче о историјским догађајима и о културним и духовним добрима - наводи ова професорка. - Такви се наслови намећу сами и треба их потражити у претходним програмима који су неговали културу сећања.

И премијер Милош Вучевић осврнуо се на садржај уџбеника и навео да не смемо дозволити да нам неко на мала врата фалсификује историју, врши национално декодирање и уништава наш вредносни систем који је дубоко укорењен у наш народ.

- Не смемо дозволити да нас убеде у уџбеницима да смо окупатори, агресори или да смо ми неког напали, кад су нас нападали - поручио је премијер. - Да не испадне и да смо ми још ишли добровољно у Јасеновац или да се нису борили јунаци на Кошарама, као и да нисмо донели слободу свим јужнословенским народима на простору бивше Југославије.

Осим тога, премијер је рекао и да не смемо да дозволимо да нам кажу да не постоје мама и тата, или да нас уче да нису највиши врхови Србије на Проклетијама и Шар-планини.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Коментари (10)

ОН ЈЕ ОЛИЧЕЊЕ ЗЛА: Мелинда Гејтс открила мрачну страну брака са Билом