РУСКИ НАУЧНИЦИ ОТКРИЛИ: Магнетне буре уништавају озонски омотач наше планете

Novosti online

09. 04. 2023. у 19:20

ФИЗИЧАРИ са Државног универзитета у Санкт Петербургу и других руских универзитета су са колегама из Физичко-метероолошке опсерваторије у Давосу доказали да за 24 сата геомагнетене буре могу да униште око четвртине озонског омотача Земље, рекли су Спутњику у Министарству за науку и високо образовање Русије.

РУСКИ НАУЧНИЦИ ОТКРИЛИ: Магнетне буре уништавају озонски омотач наше планете

Фото НАСА

Наводи се да су научници у целом свету посветили велику пажњу истраживању озонског омотача и климатских услова на Земљи. Они проучавају природне и антропогене факторе који су активни у атмосфери, од површине планете до космичког пространства око ње.

Уништавање озонског омотача је повезано са лучењем високе енергије протона, електрона и алфа-честица које улазе у атмосферу из магнетосфере – подручје око Земље чија се физичка својства одређују магнетним пољем и његовом интеракцијом са токовима наелектрисаних честица. Као резултат тога се формирају слободни радикали који уништавају озон.

„Открили смо да се током геомагнетних бура у поларној атмосфери повећава концентрација радикала. То доводи до уништавања озона на висини мезосфере, омотача земљине атмосфере, током 24 сата. Открили смо 14-25 одсто уништеног озона на висини око 75 километара. Односно, магнетне буре могу да униште око четвртине озона на тој површини“, рекао је руководилац одељења у Санкт Петербургу за „Магнетосферу и утицај енергетских честица на атмосферу“ лабораторије за проучавање озонског слоја Ирина Миронова.

Научници су податке добили помоћу аеростатних мерења ренгенског зрачења које је повезано са излучивањем такозваних енергетских честица у атмосферу. Истраживање је било изнад Апатита у Мурманској области. Како би се проценило колико је уништен озонски омотач, коришћени су специјални математички модели који су испитивали различите процесе у атмосфери.

Осим тога, научници из Санкт Петербурга су направили модел који може да израчуна температуре и концентрације неутралних гасова, слободних електрона и јона који учествују у више од 300 различитих реакција. Између осталогм то укључује азотне и водоничне каталитичке циклусе уништавања озона.

Резултати руских научника се могу користити за прецизнију прогнозу како ће у будућности изгледати озонски омотач и клима на Земљи, као и за анализу ширења радио таласа.

sputnikportal.rs

ПРИЧА О НАЈСТАРИЈЕМ СРПСКОМ КРСТУ КОЈИ ЖИВИ ПРЕКО 1.000 ГОДИНА: Преноси се са колена на колено и окупља људе све три вере (ВИДЕО)

ПРИЧА О НАЈСТАРИЈЕМ СРПСКОМ КРСТУ КОЈИ "ЖИВИ" ПРЕКО 1.000 ГОДИНА: Преноси се са колена на колено и окупља људе све три вере (ВИДЕО)

У НАЈНОВИЈЕМ пројекту "Новости" под називом "Другачије приче" доносимо вам ексклузивне снимке са планине Румије и причу о најстаријем српском крсту који породица Андровић из околине Бара чува више од 1.000 година.

02. 07. 2024. у 15:14

ХИТНА ПОРУКА ЛЕ ПЕНОВЕ: Макрон хоће да изврши административни државни удар

ЛИДЕРКА француске крајње деснице Марин ле Пен оптужила је данас француског председника Емануела Макрона да жури да именује највише званичнике, што она види, како је навела, као преотимање власти.

02. 07. 2024. у 14:14