ТРАЖЕ ДА СЕ НЕ КУВА, А КОЛА ДА ПУНЕ НА СТРУЈУ: Може ли ЕУ да се до 2035. године ослободи аутомобила на фосилни погон без великих трошкова

ЕВРОПСКА унија намерава да већ од 2035. године забрани продају нових возила на бензински и дизел погон. То је, такорећи, сутра. Све се то уклапа и у жељу Брисела за што мањом зависношћу од фосилних горива која у великој мери стижу из Русије, чиме се циља већа енергетска независност. Поставља се, међутим, питање колико је Стари континент спреман за једну такву суштинску трансформацију.

ТРАЖЕ ДА СЕ НЕ КУВА, А КОЛА ДА ПУНЕ НА СТРУЈУ: Може ли ЕУ да се до 2035. године ослободи аутомобила на фосилни погон без великих трошкова

Фото Shutterstock

Намеће се неколико основних питања, међу којима су она да ли ће бити довољно напона струје за те силне електричне аутомобиле, где ће се они пунити, ко ће моћи да плаћа папрену цену таквих возила.

Просечан електрични аутомобил данас троши од 13 до 20 киловата струје на сто пређених километара. Поређења ради, то је између 130 и 200 сијалица од сто вати. Ако просечни возач пређе 15.000 километара годишње, то значи да ће потрошити од 2.000 до 3.000 киловата сваке године.

Очекује се да би технологија у следећих десетак година неминовно требало да узнапредује, уз мању потрошњу, па су у Француској у истраживањима узели просек од 1.800 киловата. Рачуна се да ће 2035. године, уместо данашњих 600.000 електричних аутомобила, француским улицама крстарити око 16 милиона. Тренутни возни парк износи око 32 милиона возила у земљи са 67 милиона становника, али ће се термички аутомобили и даље возити после 2035, само што се неће продавати нови.

Када се све помножи, дође се до бројке од 28 теравата годишње, што представља седам одсто укупне потрошње струје у земљи. Електрични аутомобили би "гутали" струју као читави региони. Француска електродистрибуција сматра да би то могла да покрије, али да су потребна многа додатна улагања. Неопходни су нови нуклеарни реактори, ветропаркови, иновативни системи одрживе енергије. Све и да буде довољно струје, шта би било у зимским пиковима потрошње? Довољно је да се укључе грејалице, па да систем данас зађе у црвено. Због мало мраза у априлу, ових дана се од домаћица тражи да не укључују шпорете. Како би то изгледало да се сви будући електрични аутомобили у истом тренутку, вероватно ноћу, прикључе на напон? Или, рецимо, пре поласка на годишње одморе? Поискакали би сви осигурачи.

Други значајан проблем је где пунити толика електрична возила. Чак и они који данас имају гараже, муку муче са старим инсталацијама или заједничким струјомерима. Шта ће да раде станари солитера? Хоће ли на сваком паркинг-месту на улици (којих нема довољно), бити по једна утичница? Ко ће их одржавати? Ко ће, уосталом, моћи да купи такве аутомобиле? Данас су, и са државним субвенцијама, прескупи. Хоће ли обичан грађанин тако из свог џепа баснословно плаћати еколошку транзицију? Бензин је скуп, па би уштеда могла да се оствари на дуге стазе. Али, и цена струје све више скаче, па се не зна какав ће однос бити за десет година.

Циљ је да се смањи загађење, планети и континенту је свакако потребан спас од прекомерног избацивања угљен-диоксида, али се поставља питање и колико ће се додатно загађивати околина вађењем литијума и других руда потребних за батерије. Наде се полажу и у другу покретачку енергију, али агрегати на хидроген данас су још прескупи, док је биогас углавном намењен аутобусима и камионима.

Преласци с једне на другу врсту горива коштали би државе стотине милијарди евра, због потребних инфраструктура и разних других улагања, па се на крају поставља питање има ли уопште довољно новца ко ће све то да плати.

СТРУЈА И ГАС СКУПЉИ 54 ОДСТО

БРИТАНЦИ су од 1. априла погођени огромним повећањем рачуна за енергију, што је заокружило најгору кризу трошкова живота у тој земљи у последњих неколико деценија, пише Си-Ен-Ен. Годишњи рачуни око 22 милиона домаћинстава порашће на око 2.000 фунти (2.626 долара) након што је британски енергетски регулатор подигао горњу границу дуалних - струја/гас цена енергије за 54 одсто, наводи Си-Ен-Ен. То је највећи скок цена од када је британски регулатор почео да ограничава повећања цена 2017. године. Повећање ће удвостручити, на пет милиона, број домаћинстава у Енглеској која живе у "енергетском сиромаштву", то јест која издвајају најмање 10 одсто својих укупних примања на рачуне за енергију.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ШТА СПРЕМАЈУ БРИТАНЦИ НА БАЛКАНУ: Специјалац одржао састанак са војим лидерима Албаније, Црне Горе, БиХ, Македоније и Приштине

ШТА СПРЕМАЈУ БРИТАНЦИ НА БАЛКАНУ: Специјалац одржао састанак са војим лидерима Албаније, Црне Горе, БиХ, Македоније и Приштине

СПЕЦИЈАЛНИ изасланик Велике Британије за Западни Балкан Карен Пирс организовала је састанак са војним лидерима Албаније, Црне Горе, Северне Македоније, БиХ и самопроглашеног Косова, које је представљао заменик команданта КБС-а генерал-мајор Енвер Чикаћи.

13. 11. 2025. у 15:48

ЗЕЛЕНСКИ АЛАРМИРАО ЕВРОПУ: Русија ће покренути велику агресију на континент, позната и година

ЗЕЛЕНСКИ АЛАРМИРАО ЕВРОПУ: Русија ће покренути велику агресију на континент, позната и година

УКРАЈИНСКИ председник Володимир Зеленски тврди да Русија планира да покрене велику агресију на европском континенту 2029. или 2030. године, наводећи да на то указује повећана руска производња оружја.

13. 11. 2025. у 10:54

Дарко навео ШЕСТ ствари о животу у Немачкој о којима се ћути: Разбио велики мит, па открио због чега ПОЛИЦИЈА уме да дође на врата

Дарко навео ШЕСТ ствари о животу у Немачкој о којима се ћути: Разбио велики мит, па открио због чега ПОЛИЦИЈА уме да дође на врата

ДАРКО Тешић, који стоји иза популарног Инстаграм профила „Балканац у Немачкој“ недавно је објавио видео који је привукао велику пажњу пратилаца, а у њему на духовит и искрен начин дели своја запажања о животу у Немачкој.

13. 11. 2025. у 18:15

Коментари (1)

НАЈЛЕПШЕ ЖЕЉЕ – квалитет и укус који спајају генерације