ДА ЛИ ЈЕ НАТО ПОКУШАО ДА ЕЛИМИНИШЕ ЛИБИЈСКОГ ВОЂУ? Детаљи око тога како је Гадафи по повратку из Југославије избегао смрт
Да ли је Француска грешком оборила путнички авион изнад Италије 1980. године, учествујући у покушају да се елиминише пуковник Моамер ел Гадафи? Тако, бар, ових дана тврди бивши италијански премијер Ђулијано Амато (85), док су Париз и Вашингтон то одувек негирали. Ке д'Орсеј истовремено додаје да је Француска поводом поменуте драме увек достављала све елементе које је имала, сваки пут када би јој то тражили.
Некадашњи председник италијанског савета министара оптужује Француску да је одговорна за катастрофу код острва Устика 27. јуна 1980. године, када је на лету број 870 погинула 81 особа, заједно с члановима посаде и путницима, међу којима је било и тринаесторо деце.
Према Амату, план су организовале земље чланице НАТО да би се отарасиле Гадафија, али су уместо вође либијске џамахирије страдали путници у авиону ДЦ-9 компаније "Итавиа" на лету између Болоње и Палерма.
- Најкредибилнија верзија је она о одговорности француских ваздушних снага, у саучесништву с Американцима и онима који су учествовали у ваздушном рату на нашем небу у вече 27. јуна – изнео је у суботу у интервју "Републици" тешке оптужбе Амато, не доносећи конкретне доказе.
План је, наставља Амато, био да се симулира војна вежба НАТО с многобројним авионима у акцији, током које је требало да буде испаљен пројектил на "миг" у коме би се налазио Гадафи. Све је требало да изгледа као инцидент. Али, истиче Амато, Гадафија је о томе информисао вођа италијанских социјалиста Бетино Кракси и он никада није ушао у авион, па су два "мига" из правца Југославије кренула ка Либији без њега.
Теза која је до сада могла да се чује у прилог овим наводима је да су два либијска "мига 23" ушла у правац кретања цивилног авиона да би избегла радаре, док су их гонили француски и амерички ловци. Париз и Вашингтон од самог почетка побијају постојање таквог плана.
- Остајемо, наравно, на потпуном располагању да сарађујемо с Италијом, уколико то буде од нас тражено – кажу, по том питању, у Ке д'Орсеју.
Амато истиче да су га, шест година после пада авиона, посетили генерали који су покушали да га убеде у експлозију бомбе унутар авиона, после првобитних закључака да је постојала грешка у струтури летилице.
- Схватио сам да је постојала истина коју је требало сакрити – пренео је Амато.
После истраге и процеса који је вођен у Италији, међу којима и против више високорангираних италијанских официра због сумњи у опструкцију истраге, све је 2007. године завршено ослобађајућом пресудом. Истрага је затим поново покренута годину дана касније после тврдњи бивше италијанског председника Франческа Косиге, али ни тада није утврђена одговорност. НАТО је, каже Амато, блокирао информације.
Истиче и да је 2000. године, као премијер, писао тадашњим председницима САД и Француске Билу Клинтону и Жаку Шираку, тражећи им да расветле ову трагедију, и да су му они "учтиво одговорили упућујући га на надлежне службе", а да после тога више није чуо ништа на ту тему.
Некадашњи председник италијанског савета министара затражио је од француског председника Емануела Макрона да "спере срамоту која виси над Француском", тако што ће доказати да је наведена хипотеза нетачна, или да упути искрено саучешће Италији и породицама жртава, у вези с несрећом чији узрок више од четрдесет година није добио епилог, када су у питању конкретни кривци.
МЕЛОНИЈЕВА: ДАЈТЕ ДОКАЗЕ
Италијанска премијерка Ђорђа Мелони затражила је од Амата да пружи конкретне доказе, док је шеф италијанске дипломатије Антонио Тајани исткао да су то само "речи обичног грађанина", као и да је већ одржан процес и да су изречене казне. Италијански касациони суд је наложио 2013. године држави Италији да исплати сто милиона евра одштете породицама жртава јер није довољно добро штитила своје небо.
АЛАРМАНТНО! "ПРИПРЕМИТЕ ЗАЛИХЕ ЗА 72 САТА": Европа пред катастрофом, a ове земље у опасности
У ИЗВЕШТАЈУ о цивилној и војној спремности Европе, који је објављен у среду, наводи се како би становници Европске уније требало да прикупе залихе неопходних потрепштина у случају избијања рата или неке друге велике опасности, пише "Њузвик".
04. 11. 2024. у 16:15
ПУТИНУ У ПОМОЋ СТИЖЕ НАЈЕЛИТНИЈА ВОЈСКА: Шта је "Олујни корпус", једна од најмоћнијих специјалних јединица на свету
СЕВЕРНОКОРЕЈСКА појачања долазе усред назнака да се Русија бори с попуњавањем својих снага.
30. 10. 2024. у 12:37
КРИЛИ ЉУБАВ: Бане Мојићевић ПРИЗНАО за везу са Миленом Ћеранић
ПЕВАЧ Бане Мојићевић изненадио признањем.
04. 11. 2024. у 13:02
Коментари (0)