КАКО ИЗГЛЕДА КИНЕСКИ Ф-16: Да ли је израелски трансфер технологије у Кину створио одличан борбени авион

П. З. С. / bulgarianmilitary.com

13. 09. 2023. у 19:26

ПРВИ прототип Ј-10 Vigorous Dragon је завршен у јуну 1997. Његово прво лансирање, значајан догађај у историји ваздухопловства, догодило се 23. марта 1998.

КАКО ИЗГЛЕДА КИНЕСКИ Ф-16: Да ли је израелски трансфер технологије у Кину створио одличан борбени авион

Фото википедија / Alert5


Упркос статусу борбеног авиона Ј-10 као врхунца кинеског домаћег програма борбених авиона, различити извештаји сугеришу могућу везу између Израелске аерокосмичке индустрије и Кинеског конзорцијума за аеронаутичку конструкцију током фазе пројектовања Ј-10.

Извештаји су открили да су Израелци тајно делили поверљиве информације са ЦАЦ-ом о ЛАВИ, израелском борбеном авиону из 1980-их који финансира Америка. Развој авиона је заустављен у раној фази када су САД престале да га финансирају.

ЛАВИ је укључио много технологије засноване на САД. Неке од карактеристика биле су заједничке са ловцем Локид Мартин Ф-16, показујући технолошку снагу САД. Вероватно је да Ј-10 користи америчку технологију, која би могла да укључи напредну авионику, композитне материјале и специфичне контроле лета, наглашавајући међународне утицаје у његовом дизајну.

ТЕХНОЛОШКА ОГРАНИЧЕЊА
Приметан је утицај Израела на дизајн Ј-10, посебно у његовој јединственој конфигурацији канар-делта. Међутим, разлике као што су повећана величина, модификован облик крила и повећано растојање између канарда и крила га разликују од ЛАВИ-ја.

Због технолошких ограничења, Кина није могла да користи компактни Pratt & Whitney PW1120 мотор из ЛАВИ-ја. То је било због немогућности производње лаких композитних делова у великом обиму. Као резултат тога, дизајн Ј-10 је измењен и проширен како би се прилагодио совјетском турбовентилаторском мотору АЛ-31Ф, што је резултирало тежином 11,75 тона.

Ј-10А и Ј-10АХ су проширени са двоседима Ј-10АС или Ј-10АСХ. Овај модел, дизајниран за поморску употребу, интегрисан је у ПЛААФ 2005. године, означавајући посвећеност Кине унапређењу војне авијације. Са конфигурацијом са два седишта, Ј-10 је кључни напредак у авијацији. Његова већа дорзална (леђна) кичма садржи основну електронику.

У марту 2009. откривени су детаљи о Ј-10Б, следећој варијанти Ј-10. Његова главна карактеристика је мотор Сатурн-Лиуика АЛ-3ФН серије 3, који генерише већи потисак од претходних мотора.

Ј-10Б има напредну војну технологију укључујући инфрацрвену претрагу и праћење [ИРСТ], ласерску куглу за даљиномер и дигиталну стаклену кабину са три дисплеја у боји високе резолуције. Такође има екран на кациги и холографски хеад-уп дисплеј у кокпиту.

ПЕСА И АЕСА
Авион користи напредни X-band пасивни електронски скенирани низ [ПЕСА] (Passive Electronically Scanned Array [PESA]) радар угледног Института бр. 607. Ово је први пут да је таква технологија уграђена у кинески борбени авион.

Rupprecht сугерише да је Ј-10Б дизајниран тако да укључује радар са активним електронским скенирањем [АЕСА] који је развио чувени 14. институт. Међутим, због несрећних кашњења, у производњу је ушао тек средином 2013. године. Модел Ј-10Б је започео серијску производњу и убрзо након тога, најновија варијанта Ј-10Ц је примећена крајем децембра 2013. Ј-10Ц је опремљен побољшаним АЕСА радаром и од 2019. има надоградњу мотора Шенјанг (Shenyang) WS-10 . Ово је први успешно произведен турбовентилаторски мотор у Кини посебно за борбене авионе.

Кинеска авио-технологија заостаје за платформом Ф-16 за отприлике 15 година, а чак и више у поређењу са напредним ловцима попут Ф-35. Међутим, тренутни модел Ј-10 има једну особину која Ф-16 недостаје: контролу вектора потиска. Ова карактеристика побољшава управљивост летелице тако што контролише правац издувних гасова млазњака, омогућавајући му да се креће на неочекиване начине.

ВЕКТОРИСАЊЕ ПОТИСКА Ј-10
Први пут представљена у Сједињеним Државама раних 1990-их, контрола вектора потиска мења начин навигације авиона манипулисањем правцем издувних гасова мотора. Ово омогућава да се авион креће у правцу супротном његовој непосредној путањи.
Користећи ову технологију, летелица може нагло да промени правац, стрмо се уздиже, значајно успорава или изводи друге необичне маневре. Ово је могуће захваљујући компјутерски контролисаном систему који брзо претвара пилотов контролни унос у акцију, уклањајући потребу за сложеним прорачунима. Пилот само командује, а авион спроводи неопходне кораке да заврши маневар.

Ј-10 ЈЕ УСВОЈИО ОВУ ТЕХНОЛОГИЈУ
У раним дизајнима авиона, лопатице су коришћене да би се променио потисак мотора и променио правац. Било је слично промени смера протока баштенског црева палцем. Модерна технологија векторирања потиска, као што су покретне млазнице потиска, сада је заменила ове лопатице. Ова технологија је уочљива у Ф-22 Рептору који може да помери свој угао потиска до 24 степена у било ком правцу.

Слично томе, Русија је уградила ову технологију у своје ловце Сухој Су-30, Су-35 и Су-57, демонстрирајући њену ефикасност. Ово повећава перформансе авиона и поставља виши стандард у технологији авиона. 2017. године, на аеромитингу у Русији приказани су импресивни маневри Су-35, заслужни за контролу вектора потиска [ТВЦ]. Данас је кинески Ј-10 такође усвојио ову технологију, придруживши се елитној групи борбених авиона познатих по својој супериорној маневарској способности.

ОРУЖЈЕ И ЕКСТЕРНА ОПТЕРЕЋЕЊА

Ј-10Ц је генерација 4++ и у Кини је током обуке или војних вежби увек побеђивао већи Ј-16 и руски Су-35 у мисијама. Унутрашње наоружање ваздухоплова састоји се од топа Грјазев-Шипунов ГШ-23, који се налази испод лучке стране носа. Друго оружје и опрема намештају се споља на 11 подвесних тачака, на које се могу причврстити до 6.000 kg (13.228 лб) било ракета и бомби, резервоара са горивом или друга опрема.

Ракете ваздуха-ваздух могу укључивати ракете кратког домета ваздух-ваздух, као што су ПЛ-8 и ПЛ-9, ракете средњег домета, као што су ПЛ-11 и ПЛ- 12, невођена и прецизна вођена муниција, као што су бомбе са ласерским вођством, противбродне ракете, као што су ИЈ-9К и анти-радарски пројектили попут ПЈ-9.

БОНУС ВИДЕО - РУСИЈА: Високопрецизна снајперска пушка Астарта представљена на форуму Армија-2023

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ДА ЛИ ЈЕ МОГЛО ГОРЕ? Ево зашто је пред репрезентацијом Србије немогућа мисија у квалификацијама за Светско првенство?

ДА ЛИ ЈЕ МОГЛО ГОРЕ? Ево зашто је пред репрезентацијом Србије "немогућа мисија" у квалификацијама за Светско првенство?

Фудбалска репрезентација Србије играће у групи К са Енглеском, Албанијом, Летонијом и Андором у оквиру квалификација за Светско првенство 2026. али је селекција "горди албиона" нешто што ће представљати највећи проблем изабраницима Драгана Стојковића Пиксија. Не само због квалитета, већ и због нечег другог.

14. 12. 2024. у 13:16

Коментари (0)

СИТУАЦИЈА ЈЕ ДРАМАТИЧНА, НАЈВАЖНИЈЕ ДА СЕ НЕ ПРЕТВОРИ У ПОТПУНО ТРАГИЧНУ Застрашујуће упозорење Марије Захарове