АМЕРИКАНЦИ ПРИЗНАЈУ МОЋ РУСКОГ С-400! Кажу да ПВО систем може да прати стелт ловце попут Ф-35 (ВИДЕО)

Предраг Стојковић
Предраг Стојковић

02. 05. 2024. у 21:11

УГЛЕДНИ амерички медији признали су огромне способности руског система противваздушне одбране С-400, признајући његов потенцијал за гађање стелт борбених авиона, укључујући високо хваљени авион Ф-35 Лајтинг 2.

АМЕРИКАНЦИ ПРИЗНАЈУ МОЋ РУСКОГ С-400! Кажу да ПВО систем може да прати стелт ловце попут Ф-35 (ВИДЕО)

Фото: Профимедиа/Shutterstock/Илустрација

Руски С-400 истиче се као глобални врхунац система противваздушне одбране, који се може похвалити неупоредивим могућностима. С друге стране, Ф-35 је хваљен као најуспешнији стелт авион пете генерације који доминира на глобалном тржишту борбених авиона.

С-400 Триумф, такође познат као СА-21 Гровлер у круговима НАТО-а, може се похвалити импресивном лепезом способности, укључујући способност распоређивања различитих пројектила прилагођених за различите ваздушне претње. Са дометом од скоро 400 километара и високо хваљеним контра-стелт способностима, Триумф је стекао репутацију страшног противника способног да изазове америчку доминацију у ваздуху.

Способност С-400 да се супротстави било ком авиону била је значајан фактор у његовом извозном успеху. На пример, Индија, која је потписала уговор за пет ескадрила ракета С-400, дала је поверење овом напредном руском систему противваздушне одбране како би се супротставио кинеском борбеном авиону пете генерације, Ј-20.

Признање Вашингтон поста, позивајући се на војне стручњаке, сигнализира одступање од уобичајеног западног скептицизма у погледу способности С-400 у супротстављању стелт технологији.


САД ОКЛЕВАЈУ ДА РАСПОРЕДЕ Ф-35 У БЛИЗИНИ С-400?

Иако се могућност конфронтације између ова два страшна система наоружања може чинити удаљеном, забринутост око њиховог суживота је врло стварна.
Суштина проблема лежи у страху да би С-400 могао да угрози осетљиву технологију и оперативне способности Ф-35. Дипломатске последице куповине С-400 од стране Турске, чланице НАТО-а, служе као дирљив пример тензија око овог питања.

Спор између Турске и Сједињених Држава око куповине С-400 2019. године резултирао је избацивањем Анкаре из програма Ф-35, чиме су практично обустављени сви процеси обуке и испоруке у вези са борбеним авионима. Овај раскол наглашава озбиљност са којом Сједињене Државе гледају на потенцијалне ризике повезане са колокацијом Ф-35 и С-400.
Kathryn Wheelbarger, тадашњи вршилац дужности помоћника министра одбране САД, језгровито је резимирала ову забринутост када је отворено признала да је С-400 посебно дизајниран да циља и неутралише авионе попут Ф-35.

Према њеним речима, „незамисливо је замислити да Русија не искористи ту могућност прикупљања обавештајних података“.

Ово мишљење је поновио и генерал Тод Волтерс (Tod Wolters), који је предводио Европску команду САД, наглашавајући фундаменталну некомпатибилност између Ф-35 и С-400.

Он је истакао немогућност ових система да међусобно комуницирају и подвукао ризике које представљају покушаји С-400 да искористи могућности Ф-35. Могућност дељења критичних радарских и оперативних података са Русијом је сценарио који су Сједињене Државе и њихови савезници одлучни да избегну по сваку цену.

Упркос малој вероватноћи сукоба између ова два војна средства, само присуство С-400 у регионима где Ф-35 делује представља сложен и вишеструки изазов.

Стручњаци за одбрану сугеришу да би присуство С-400 у близини Ф-35 могло повећати капацитет Русије да побољша радарско откривање америчких авиона. Поред тога, са повећаним приступом подацима Ф-35, власници и оператери С-400 могу ефикасније да идентификују рањивости у авиону.

Пуковник грчког ваздухопловства и инжењер електронике Konstantinos Zikidis рекао је за EurAsian Times: „С-400 користи два или три радара, који се међусобно допуњују. Стога, чак и ако главни радар за претрагу можда не може да добије траг за оружје, он може да подстакне друге радаре да добију тачан траг.

Фото: Министарство одбране Руске Федерације/Јутјуб/Florin Mocanu


ДА ЛИ ЈЕ С-400 ЗАИСТА СПОСОБАН ДА ДЕТЕКТУЈЕ СТЕЛТ МЛАЗНИЦЕ?

Корени технолошке способности С-400 се могу пратити до његовог претходника, система С-300. Док С-400 дели велики део свог хардвера са С-300, направљене су значајне надоградње радарских система, софтвера и типова пројектила. Ова побољшања пружају С-400 повећану флексибилност у пресретању мета и могућности проширеног домета.
У срцу контра-стелт способности С-400 је радарски систем Небо-М, који се састоји од три различита низа који раде на различитим фреквентним опсезима.

Коришћењем нискофреквентних радарских низова као што су Небо СВУ (ВХФ-опсег) и Противник Г (Л-опсег), Небо-М систем може да открије присуство стелт ловаца док се приближавају. Иако ови низови ниске фреквенције можда не пружају потребну верност слике за циљање, они играју кључну улогу у почетној детекцији и праћењу Да би употпунио могућности нискофреквентних низова, Небо-М систем интегрише руски Гама С1 низ који ради у С и X(Икс)-опсезима. Умрежавањем ових низова, Небо-М систем нуди свеобухватан и слојевит приступ откривању и праћењу стелт авиона.

Важно је разумети инхерентна ограничења стелт технологије када се процењује ефикасност контра-стелт способности С-400.

Фото: Free Images Pixabay

Иако су савремени стелт ловци дизајнирани да минимизирају откривање у односу на високофреквентне радарске опсеге, они нису у потпуности имуни на детекцију. Величина њиховог радарског попречног пресека (РЦС) одређује њихову могућност откривања, при чему мање вредности РЦС указују на смањену видљивост радара.

На пример, Ф-35 има РЦС од приближно 0,0015 квадратних метара, док је РЦС Ф-22 још мањи, у распону од 0,0001 до 0,0002 квадратних метара. Упркос овом напретку у стелт технологији, ниједан савремени ловац не може у потпуности да избегне детекцију на нискофреквентним радарским опсезима.

Рецензирана процена пуковника грчког ваздухопловства и инжењера електронике Константиноса Зикидиса баца светло на могућности Небо-М система.

Према Зикидисовом истраживању, нискофреквентни низови које користи Небо-М могу открити Ф-117 Nighthawk на дометима до 350 километара у оптималним условима и потенцијално до 72 километра под јаким ометањем.

Међутим, битно је направити разлику између откривања и циљања. Док су тврдње С-400 за контра-стелт засноване на његовим способностима детекције, успешно гађање стелт авиона остаје сложен и изазован задатак.

У практичном смислу, стелт технологија има за циљ да одложи откривање довољно дуго да авион може или да се бори са непријатељем или избегне претњу. Ефикасност стелт-а зависи од различитих фактора, укључујући растојање између авиона и радарског низа.


С-400 ПРОТИВ Ф-35: КО ЋЕ ПОБЕДИТИ?

Подаци које је дао пуковник грчког ваздухопловства Зикидис описују домет детекције нискофреквентних радара система С-400 у односу на Ф-117.

С обзиром да је радарски пресек Ф-117 приближно 30 пута већи од Ф-22 и најмање двоструко већи од Ф-35, домет откривања и циљања ових напредних ловаца биће значајно смањен.

Према прошлим проценама, радарски системи С-400 могли би уочити Ф-35 када се приближи на око 20 миља. Међутим, Ф-35 је наоружан ракетама ваздух-земља које могу да достигну циљеве удаљене до 40-60 миља.

Лансирајући се са удаљености која је далеко изван домета детекције С-400 од 20 миља, ракета Ф-35 има велике шансе да погоди свој циљ без ризика по авион. Ипак, стварност је далеко сложенија, посебно када се размишља о интеграцији С-400 у шири интегрисани систем противваздушне одбране (ИАДС).

Милтос Антониадес, бивши специјалиста за ваздушне снаге у Грчком ваздухопловству, истакао је да пробијање тако софистицираних мрежа није лак подвиг. Антониадес је истакао различите сценарије који компликују задатак да стелт ловци продиру у интегрисане мреже противваздушне одбране.

Nap-of-the-earth (метод који користе војни авиони који укључује летење на изузетно малим висинама, са циљем да се избегне откривање непријатеља и напади у окружењу високог ризика) може избећи откривање радара С-400, али изложити летелицу другим претњама, као што су системи за одбрану од тачакастих циљева као што је Тор М1/2

Фото принтскрин youtube

.

Алтернативно, летење на средњим висинама може изазвати реакције других елемената мреже противваздушне одбране, као што су борбени авиони у борбеној ваздушној патроли (ЦАП), приморавајући стелт авионе да одступе од путање лета или излажу ризику.

Штавише, присуство радара у ваздуху или противваздушних система на броду додаје још један слој сложености. Што је мрежа противваздушне одбране софистициранија, тим ловцима постаје теже да продру и гађају вредне циљеве попут С-400.

Чак и ако стелт ловац успе да приђе неоткривен и лансира своје оружје, посада С-400 ће вероватно открити лансирање и предузети одбрамбене мере.

Међу потенцијалним одговорима су гашење радара, испаљивање салва према претњи или примена тактике мамаца. Остаје да се утврди ефикасност ових противмера и доказала би се само у стварним борбеним ситуацијама.

Слично томе, моћ стелт ловаца у продору у интегрисане системе противваздушне одбране и неутралисању циљева високе вредности као што је С-400 зависи од континуиране евалуације, прилагођавања тактике и динамичке природе ратовања.


ЕКСПЕРТСКИ ПРИСТУП ПИТАЊУ

У разговору за EurAsian Times, Патриција Маринс (Patricia Marins), аналитичар одбране који пажљиво прати руску одбрамбену индустрију, рекла је: „Када се упореди Ф-35 са руском противваздушном одбраном као што су С-300 и С-400, Турци су једини који су тестирали и знали резултате. Према турским извештајима, С-400 је био у стању да открије Ф-16, Ф-35, па чак и Ф-22. То нико осим Турака не може потврдити.”

Она је даље истакла: „Последњих година је такође било пријављених инцидената у којима Ф-35 није могао да открије С-300.

Маринс је истакла да кључни фактор није да ли С-300 и С-400 могу да открију стелт ловце, већ да ли могу да одржавају праћење довољно дуго да ефикасно гађају мету.

-Другим речима, ефикасност ових система против Ф-35 зависи од околности. Још једно разматрање је о којој се верзији Ф-35 расправља док САД настављају да унапређују авион, додала је она.

Стелт ловци попут Ф-35 поседују технологију која резултира променљивим радарским попречним пресецима (РЦС), што утиче на њихову уочљивост. Штавише, способности пилота за маневрисање играју значајну улогу у процесу откривања.

Маринс је сугерисала да је разумно претпоставити да би авион могао бити откривен пре или након што пилот испали ХАРМ или ракете велике брзине против радара, имајући у виду домет ових ракета, као што је нови АГМ са дометом од 300 км, који побољшава обезбеђење пилота.

Маринс је указала на сталне опсервације противваздушних система са обе стране које се боре против стелт крстарећих ракета у Украјини, али је упозорила да се ти резултати не екстраполирају на авионе са фиксним крилима, наглашавајући различиту природу ових сценарија.

Имајући то у виду, док дебата траје, признање америчких медија о способности С-400 да изазове стелт технологију додаје нову димензију текућем дискурсу о равнотежи снага у модерном ратовању.

eurasiantimes.com

БОНУС ВИДЕО - РУСКИ БОМБАРДЕРИ У АКЦИЈИ: Борбена мисија у правцу јужног Доњецка

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ЕКСКЛУЗИВНО: Ово су писма Милеве и Ајнштајна које је Србија купила на аукцији (ФОТО)

ЕКСКЛУЗИВНО: Ово су писма Милеве и Ајнштајна које је Србија купила на аукцији (ФОТО)

МИНИСТАРСТВО културе је, припремајући се за обележавање 150 година од рођења српске научнице Милеве Ајнштајн, на аукцији аукцијске куће Кристи у Лондону купило вредну документарну грађу коју чини серија од 43 потписана аутограмска писма Алберта Ајнштајна упућена Милеви Марић, са 10 аутограмских писама које је потписала Милева, упућених Ајнштајну.

12. 12. 2024. у 13:43

Коментари (3)

КРАЉ ЦИГАНА! Ево шта Никола Јокић каже када се погледа у огледало! Саиграч све открио (ВИДЕО)