СКРИВЕН МИЛИОНИМА ГОДИНА: Бразилске кише разоткриле један од најстаријих фосила диносауруса на свету

21. 07. 2024. у 22:30

СНАЖНЕ кише у јужној бразилској држави Рио Гранде до Сул изнеле су на површину невероватно откриће, скривено милионима година.

Фото: Принтскрин/Јутјуб/Queensland Museum Network

Истраживачи са Федералног универзитета Санта Марија пронашли су скоро потпун фосилизован скелет диносауруса.

Верује се да је тај примерак један од најстаријих диносауруса на Земљи, из времена пре 233 милиона година. Остаци су пронађени у близини вештачког језера у општини Сао Жоао до Полезине.

Створење је живело у тријасу, периоду од пре 252 милиона до 201 милион година. Било је то време кад су сви континенти били спојени у суперконтинет познат као Пангеа.

ДИНОСАУРУС МЕСОЖДЕР

Судећи по фосилима, диносаурус је вероватно био око 2,5 метра дугачак. Бразилски истраживачи сматрају да припада породици Herrerasauridae, која укључује ране апекс тероподе који су живели током тријаса, пише портал Интерестинг инџениринг.

Како се тврди, фосилизовани остаци су изузетно добро очувани и потенцијално други најкомплетнији скелет херерасауруса досад пронађен.

Херерасауруси су једна од најранијих познатих породица диносауруса, која је доминирала деловима простора данашњих Бразила и Аргентине. Били су врховни предатори у својим екосистемима и изумрли су до краја тријаса.

Бразилски истраживачи су 2019. године пронашли још једног месождерског диносауруса из тријаса. Изузетно добро очувани остаци су пронађени у близини Санта Марије. Тај примерак – назван Gnathovorax cabreirai – такође је припадао породици херерасауруса и живео је отприлике у исто време као новооткривени, пре око 233 милиона година.

Налаз би могао помоћи у превазилажењу еволуционог јаза између раних предатора из тријаса и каснијих, добро познатих теропода као што је Тираносаурус Рекс. Оба примерка из тријаса живела су десетинама милиона година пре ових џинова.

КИША ОТКРИЛА ФОСИЛЕ

Тријас је имао кључну улогу у припремању терена за доминацију диносауруса у јури и даље. Био је то период обнове након масовне екстинкције, праћен појавом нових и разноврсних облика живота.

Током наредних неколико месеци, истраживачи ће радити на утврђивању да ли фосил представља потпуно нову врсту или припада већ идентификованој.

Киша понекад може помоћи у откривању фосила спирањем слојева седимента који су прекривали те остатке милионима година. Овај елувијални процес приближава фосиле површини, олакшавајући њихово проналажење. Међутим, такође их може оштетити или уништити уколико не буду пронађени брзо.

Током ископавања је пронађено неколико костију, укључујући кост ноге и кост карлице, које су већ еродирале услед недавне велике кише.

Нажалост, Рио Гранде до Сул је доживео велике поплаве у мају, а регистрована су барем 182 смртна случаја.

sputnikportal.rs