ЕВРОПСКО НЕБО ОСТАЈЕ БЕЗ ЗАШТИТЕ: Амерички пилот и ваздухопловни експерт - Eurofighter би могао нестати у наредних 16 година (ВИДЕО)
СИТУАЦИЈА је следећа: први Eurofighter Typhoon ће вероватно биће повучени из активне службе много раније него што је првобитно планирано — вероватно деценију пре рока.

Фото: Танјуг/АП
Ово пребрзо повлачење утиче на поуздан камен темељац ваздушних снага Уједињеног Краљевства и НАТО-а у Европи, вођено конкуренцијом од најмање пет програма ловаца следеће генерације, недостатком стелт способности и високим оперативним трошковима.
Конкретно, високи трошкови и ограничена прикривеност су кључни фактори зашто ће Eurofighter Typhoon задржати свој радни век још око 16 додатних година пре наглог пензионисања. Бивши пилот америчког ратног ваздухопловства и стручњак за одбрану Харисон Кас напомиње да, иако су континуиране надоградње одржале Тајфун ефикасним, повезани високи трошкови и предстојећи развој будућег борбеног ваздушног система [Future Combat Air System-ФЦАС] указују да ће он вероватно бити повучен до 2040.
Према Air Force Technology, надоградње су заиста скупе, а помињу се да би старији авиони могли бити пензионисани 15 година раније него што је првобитно планирано. Ово рано пензионисање могло би утицати на способност РАФ-а да одржи стручност у мисијама надмоћи у ваздуху, једноставно зато што ће бити мање бораца за надмоћ у ваздуху доступних за обуку.

Фото Royal Air Force, Image by Jamie Hunter
Један од разлога зашто ова ажурирања на Eurofighter Typhoon-у долазе са тако високом ценом је његова сложена мултинационална развојна и производна структура. Тајфун је креиран кроз конзорцијум који укључује Велику Британију, Немачку, Италију и Шпанију, што компликује доношење одлука и увек повећава трошкове. Свака земља учесница има своје јединствене захтеве и индустријске доприносе, што доводи до неефикасности и већих трошкова.
На пример, програм Phase 2 Enhancement [П2Е], који је започео 2014. године, имао је за циљ да ојача способности авиона ваздух-земља. Међутим, дошло је до кашњења и прекорачења трошкова јер је требало да испуни различите захтеве свих партнерских земаља.
Још један фактор који повећава трошкове је софистицирана авионика и системи електронског ратовања Eurofighter Typhoon-а. Напредна технологија у овом авиону захтева стална ажурирања да би остала конкурентна, а ова ажурирања су скупља у поређењу са другим ловцима. Узмите, на пример, надоградњу радара Captor-E Active Electronically Scanned Array [АЕСА]. Ова надоградња је почела 2014. године и показала се као значајно финансијско оптерећење. Трошкови развоја и интеграције премашили су очекивања због различитих техничких препрека и захтева за накнадном оспособљавањем постојећих авиона.
Насупрот томе, програм Ф-35, упркос томе што има сопствени удео у прекорачењу трошкова и кашњењима, има користи од економије обима захваљујући већим серијама производње и учешћу бројних међународних партнера. Надоградња Блока 4 за Ф-35, која је почела 2018. године, има за циљ да побољша његове сензорске и могућности наоружања. Иако је то скупа надоградња, велики број производње помаже у расподели трошкова, чинећи га релативно приступачнијим по јединици у поређењу са Eurofighter Typhoon-ом.
Штавише, трошкови одржавања Eurofighter Typhoon-а су већи. Његов старији дизајн и честа потреба за надоградњом како би били у току са савременим претњама чине одржавање скупљим.
Авион је ушао у употребу почетком 2000-их, захтевајући редовна ажурирања да би остао ефикасан. Ово је у супротности са модерним дизајном као што је Ф-35, који долази унапред опремљен са напредним, интегрисаним системима, што минимизира потребу за честим и скупим надоградњама.
Поред тога, на трошкове надоградње Eurofighter Typhoon-а утиче потреба да се различите верзије одрже интероперабилним међу члановима конзорцијума. Свака земља има јединствене захтеве и конфигурације, што компликује процес надоградње и повећава трошкове.
Узмите, на пример, британски пројекат Центурион. Завршен 2018. године, фокусирао се на интеграцију новог оружја и система у тајфуне Краљевског ваздухопловства. Међутим, обезбеђивање компатибилности са авионима других земаља додало је свеукупне трошкове.
Међутим, Тајфун још није спреман да се повуче. Млазњак ће наставити да буде окосница РАФ-а најмање до 2040. године, иако је унапред скупљи од Ф-35А и кошта отприлике исто као и Ф-35Б.
-Ако је ваш приоритет брзо реаговање и заштита ваздуха, вероватно ћете желети нешто са већим дометом и бољим перформансама на великој надморској висини, што није осетљиво са безбедносног становишта и што је јефтиније за рад, објаснио је Џастин Бронк, колега на Royal United Services Institute (РУСИ).
-Тајфун је много прикладнији за ту улогу. Поред тога, Тајфун може да носи више убојних средстава, што га чини „вероватно ефикаснијим“ за мисије у дозвољеним и полу-дозвољеним ваздушним просторима попут оних изнад Ирака и Сирије.
(bulgarianmilitary.com/Бојко Николов)
БОНУС ВИДЕО - РУСИ НА ПОЗИЦИЈИ: Виђени тенкови у Курској области
Препоручујемо

ПРОВАЉЕНО У ТРЕЋУ КАСАРНУ БУНДЕСВЕРА ОВЕ НЕДЕЉЕ: Још један покушај саботаже у Немачкој
18. 08. 2024. у 20:21

ЏЕЈ ДИ ВЕНС УДАРИО НА ЗЕЛЕНСКОГ: То што он ради је апсурдно
У ИНТЕРВЈУУ за интернет портал УнХерд , амерички потпредседник Џеј Ди Венс назвао је нападе украјинског председника Володимира Зеленског на САД „непродуктивном реториком“ и „апсурдним“.
15. 04. 2025. у 10:27

МАКРОН ПОСЛЕ РУСКОГ НАПАДА: Хитно нам је потребан мир
РУСКИ ракетни напад на град Суми на северу Украјине наглашава хитну потребу за наметањем примирја Русији, изјавио је данас председник Француске Емануел Макрон.
13. 04. 2025. у 15:34

"СИНА СМО САХРАНИЛИ У НИКШИЋУ" Жељко Самарџић о највећој животној трагедији: "То је била туга за све нас"
ПЕВАЧ проговорио о болној теми.
15. 04. 2025. у 10:18
Коментари (0)