НАЈБОЉИ АМЕРИЧКИ ЛОВАЦ САДА ЈОШ СМРТОНОСНИЈИ: На Ф-22 тестира се технологија шесте генерације (ВИДЕО)

Предраг Стојковић
Предраг Стојковић

21. 08. 2024. у 19:02

РАТНО ваздухопловство САД наводи како успешно тестира на ловцу Ф-22 технологију која је намењена шестој генерацији пројекта НГАД (Неxт Генератион Аир Доминанце). Реч је о низу тајних сензорских система који ће повећати корисност летелице, а тако желе довести до продужења века трајања Ф-22.

НАЈБОЉИ АМЕРИЧКИ ЛОВАЦ САДА ЈОШ СМРТОНОСНИЈИ: На Ф-22 тестира се технологија шесте генерације  (ВИДЕО)

Фото Танјуг/АП/South Korea Defense Ministry

-Тим Ф-22 веома напорно ради на реализацији мапе пута за надоградњу напредних сензора, повезивања, оружја и других способности, рекао је бригадни генерал Џејсон Д. Ворхејс, извршни официр “Програма за напредне ловце” у јулу на конференцији названој “Животни циклус војне технологије”.

-Тим Раптор-а је недавно спровео шест тестова лета како би верификовао напредне сензоре“, рекао је Ворхејс, а служба планира да уради брзу израду прототипа како би их убацила у авион, додао је он.

-Ми ово успешно спроводимо, а то ће довести до… брзог распоређивања у блиској будућности, рекао је Ворхејс, а преноси америчка војна публикација Air&Space Forces.

Званичници службе су рекли да су напредни инфрацрвени системи за претрагу и праћење (ИРСТ), који могу укључивати и друге сензоре, тестирани на Ф-22 од прошле године. Нови ИРСТ системи ће проширити способност Ф-22 да открије стелт авионе.

Ф-22 ЈЕ ТРЕБАЛО ДА ОДЕ У ПЕНЗИЈУ ОКО 2030, АЛИ СЕ ТО ПОМЕРА ЗА 2040. ГОДИНУ

Након што су пре неколико година челници ваздухопловних снага рекли да ће Ф-22 вероватно бити пензионисан око 2030. године, последњих месеци званичници су нагло напустили ту идеју, а Ворхејс је чак изјавио да му се чини да ћемо овај ловац гледати још дуго.

-Оно што могу да вам кажем је да смо изузетно фокусирани на модернизацију како бисмо одржали, колико год је потребно, ту борбену способност која обезбеђује супериорност у ваздуху у веома спорном окружењу, додао је он.

Ово је приметна промена у односу на 2021. годину, када је генерал Чарлс Браун представио свој план ловачког авиона „4+1“ који је захтевао да Ф-22 буде замењен НГАД-ом око 2030, уз задржавање Ф-35, Ф -15Е и ЕX и Ф-16.

„Плус 1“ је био А-10, али је у марту 2023. године Браун рекао да ће А-10 бити пензионисани брже него што се очекивало и вероватно до 2030. године.

Планирано пензионисање Ф-22 2030. изазвало је извесну констернацију,пошто се сматрало да је авион структурно довољно јак да издржи све до 2040-их. Званичници службе су тада рекли да су стелт способности Ф-22 на нивоу 1980-их, где иако је ажуриран, надмашен је новим сензорима противника САД, као што је Кина.

Ворхејс је понудио једно објашњење за потенцијално продужени животни век Ф-22: његов нови рачунарски систем назван „ГРАЦЕ“ (рачунарско окружење владине референтне архитектуре).

У питању је софтвер отворене архитектуре који ће „омогућити инсталирање нетрадиционалног софтвера“ у авион, рекао је он. То ће омогућити „додатну обраду интерфејса“, додао је он.

Ворхејс није једини званичник који је сугерисао да би Ф-22 могао остати дуже него што се очекивало. Такође у јулу, генерал Кенет Вилсбах, шеф Ваздушне борбене команде, рекао је да по његовом мишљењу Ваздухопловство не треба да задржи само Ф-22, већ и 32 старија под називом Блок 20, које је Конгрес од Ваздухопловства два пута раније тражио да их повуку.

Фото: Принтскрин јутјуб

ДО ПРОЈЕКТА НГАД 6. ГЕНЕРАЦИЈЕ НЕМА АЛТЕРНАТИВЕ ЗА Ф-22

У међувремену, лидери Ваздухопловних снага почели су да померају термине за ловац шесте генерације НГАД породице са посадом, који се сматра наследником Ф-22.

Вилсбах је у јулу приметио да док се не додели НГАД уговор, „нема замене за Ф-22“, а само неколико недеља касније, секретар ваздухопловних снага Френк Кендал је објавио да служба „одмара“ од НГАД-а.

Нова технологија која модернизује Ф-22 „подржава све будуће програме“ као што је НГАД, рекао је Ворхејс. „И ми ћемо користити сву ту технологију док идемо напред, на било којој платформи.“

Кроз напоре модернизације, „ми ћемо обезбедити да Ф-22 остане најбољи ловац за супериорност у ваздуху на свету и да задржи предности (први види, први пуца, први обара)“, рекао је Ворхејс.

Ф-22 је „наш мост ка НГАД-у“, а технологије које улазе у Раптор ће стићи до НГАД-а „како би осигурали нашу способност да постигнемо супериорност у ваздуху у будућности у веома напетом окружењу“.

Чињеница да САД не излази тако лако на крај са авионом шесте генерације, а да су задржале свој, како сматрају, најбољи авион пете генерације, Ф-22 Раптор до 2040-их.

Раније, главна брига руководства америчког ратног ваздухопловства у вези са Ф-22, није била његова стелт способност, већ максимални домет авиона, који се сматрао прекратким за велике удаљености у Пацифику у случају сукоба са “непријатељом број један”, Кином.

С обзиром да више конкретно не спомињу овај проблем, постоји могућност да је проблем решен, или чињеницом да је отклоњена претпоставка о сукобу са Кином, или да је америчко ваздухопловство пронашло начин да авиони Раптор значајно повећају домет. Још 2022. године почело је тестирање додатних стелт резервоара за гориво на авионима Ф-22.

Са својим додатним резервоарима, Ф-22 може да прелети максималну удаљеност од 3.200 км, што је близу 4.000 км за које се процењује да лети бомбардер Б-21 Раидер који се према САД сматра шестом генерацијом.

Наводном напретку у развоју додатних стелт резервоара, може се преписати и постојање беспилотних летелица способних за допуну горива из ваздуха. Међу њима се истиче дрон МQ-25 Стинграy који тестира америчка морнарица са капацитетом допуњавања горива скоро једнаким Ф-22.

Ф-22 РАПТОР УКРАТКО

Ф-22 Раптор је вишенаменски ловац пете генерације који су развили Лоцкхеед Мартин, Боеинг и Генерал Дyнамицс. Главни задаци Ф-22 су борба против непријатељске авијације, покривање трупа и позадинских објеката од ваздушних удара и сузбијање непријатељског ваздушног извиђања.

Способан да служи 24 сата, у свим временским условима. Ф-22 је први ловац пете генерације у служби америчког ваздухопловства, по многима далеко испред свог времена.

Ф-22 је започео живот као једноставан ловац за надмоћ у ваздуху. Међутим, од свог настанка овој летелици није претила велика ваздушна опасност од ловаца из других земаља.

Касније је еволуирао у вишенаменски ловац како су му додате могућности за различите врсте удара. Произведен је у укупно 195 примерака (8 тестних и 187 производних авиона).

Варијанте:

YФ-22А – демонстратор технологије пре производње за фазу демонстрације/валидације Адванцед Тацтицал Фигхтер (АТФ);

Ф-22А – производна верзија са једним седиштем, добила је ознаку Ф/А-22А почетком 2000-их.

Ф-22Б – планирана варијанта са два седишта, отказана 1996. године да би се уштедели трошкови развоја са поруџбинама тестних авиона претвореним у Ф-22А.

Поморска варијанта Ф-22 – планирана варијанта Ф-22 са крилима променљивог замаха који би служио на носачима авиона, за Програм Напредних тактичких борбених авиона америчке морнарице (НАТФ), у циљу замене Ф-14 Томкет. Програм је укинут 1991.

oruzjeonline.com

БОНУС ВИДЕО - РУСИ НА ПОЗИЦИЈИ: Виђени тенкови у Курској области

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Коментари (0)

ХРВАТСКА ГЛЕДА И НЕ ВЕРУЈЕ: Син познатог хрватског кошаркаша одабрао да игра за Србију!