ЦЕО ТЕКСТ СПОРАЗУМА ИЗМЕЂУ САД И УКРАЈИНЕ: Ударац за Зеленског - ништа од безбедносних гаранција за Кијев
УКРАЈИНСКИ медији објавили су пуни текст споразума о природним ресурсима који Украјина и САД планирају да потпишу у наредном периоду.

Foto: Shutterstock/Profimedia
Нема безбедносних гаранција за Украјину
Главна тачка која се издваја из објављеног нацрта споразума јесте да у њему нема безбедносних гаранција Украјини од стране САД, упркос инсистирању председника Владимира Зеленског.
Гаранције безбедности спомињу се само једном у тексту:
- Влада Сједињених Америчких Држава подржава напоре Украјине да добије безбедносне гаранције неопходне за стварање трајног мира.
То значи да се не ради о директном давању гаранција, већ о „подршци Украјини“ у њеним настојањима да их добије. Из текста се закључује да би те гаранције требало да пружи неко други, а не САД, јер би иначе било нелогично да Вашингтон подржава напоре Кијева да добије гаранције од самих САД.
Управљање фондом и надлежност
У тексту није прецизирано ко и на који начин ће управљати фондом у који ће се сливати средства од експлоатације украјинских природних ресурса. Наведено је да ће то бити регулисано засебним споразумом о фонду, који тек треба да буде припремљен и ратификован у парламенту.

Фото: Профимедиа
Ипак, унапред је одређено да ће управљање фондом бити заједничко, као и пуњење фонда, док ће „овлашћења представника Владе САД у доношењу одлука бити у оквиру граница које дозвољава постојеће законодавство Сједињених Држава“. Ово значи да ће амерички управници фонда деловати у складу са својом, а не украјинском правном регулативом.
Монетизација украјинских природних ресурса
Фонд ће добијати приход од будуће монетизације свих природних ресурса који се налазе у државном власништву Украјине, без обзира на то да ли су у директном или индиректном власништву државе. У тексту је наглашено да се ови приходи не односе на већ постојећа и активна предузећа.
Финансијски аранжмани између Украјине и САД
Украјина ће „уносити у фонд 50% свих прихода добијених од будуће монетизације свих природно-ресурсних актива“, без обзира на то ко је њихов власник. Поред тога, своје доприносе фонду даваће и Сједињене Државе.
Средства из фонда биће реинвестирана у Украјину најмање једном годишње. Међутим, износ реинвестирања није наведен, већ ће бити одређен будућим споразумом о фонду.
Шта значи оно што је написано у споразуму?
Текст уговора о коришћењу украјинских природних ресурса написан је нејасно и општим формулацијама. Једина конкретна ствар у њему јесте да ће Украјина у формирани фонд улагати 50% будућих прихода од нових (а не постојећих) пројеката експлоатације ресурса и коришћења инфраструктуре, док ће Сједињене Државе такође уплаћивати средства у фонд.
Кључни моменти, као што су начин управљања фондом, смер улагања, употреба средстава, поступак добијања дозвола за инвестиције и питање власничких права над објектима у које фонд улаже, нису разрађени. Уместо тога, документ се позива на још неприпремљен и непотписан уговор о фонду, у којем би требало да буду прецизирани детаљи договора.

FOTO: Tanjug/AP
С обзиром на изјаве Доналда Трампа да жели да врати помоћ коју су САД већ послале Украјини, вероватно је овај веома општи документ представљен америчком председнику као основа за стварање фонда који ће финансирати Украјина, а којим ће управљати Американци.
Према овој логици, фонд би могао добити ексклузивно право на експлоатацију украјинских рудних богатстава и на инвестиције у обнову земље након рата – чиме би се САД надокнадиле за већ пружену помоћ.
Међутим, у самом документу ништа слично није јасно наведено, већ се све време позива на будући уговор о фонду. Осим тога, реч је о будућим пројектима и њиховим потенцијалним приходима, који ће захтевати велике инвестиције. Да би се кренуло у експлоатацију природних ресурса, рат прво мора да се заврши.
Потом је неопходно пронаћи инвеститоре који ће сматрати украјинска налазишта довољно перспективним за улагање, након чега следи процес улагања огромних средстава у изградњу капацитета за рударство и прераду. Тек онда, једног дана, почеће да пристижу приходи које би Украјина уплаћивала у фонд – што је изузетно дугорочна и неизвесна перспектива.
Из текста споразума не произлази да ће фонд имати ексклузивно право на експлоатацију налазишта или обнову инфраструктуре. Такође, није наведен ни укупан износ фонда.
У оваквој ситуацији, украјинске власти би могле формално да испуне обавезе из споразума тако што ће америчким инвеститорима доделити само једно налазиште литијума и право на обнову једне електране. Остале пројекте би затим, по уобичајеном коруптивном моделу, поделиле компанијама које саме изаберу.

Foto: Tanjug AP
Очигледно је да Зеленски кроз овај уговор покушава да настави своју политику „продаје магле“, рачунајући да ће сам чин потписивања споразума ласкати Трамповом егу и да ће заузврат добити конкретне уступке. На пример, гаранције да ће остати на власти након завршетка рата, наставак војне помоћи уколико се рат продужи, или сагласност за размештање европских мировних снага, што траже Лондон и Париз.
Остаје питање да ли ће Трамп насести на овај потез. Судећи по томе што у споразуму нема конкретних обавеза америчке стране – ни у погледу безбедносних гаранција, ни у погледу износа инвестиција – Вашингтон разуме да је реч о веома апстрактном документу. А то значи да Кијев можда неће добити ништа за његово потписивање.
Пун текст документа у 11 тачака
1. Владе Украјине и Сједињених Америчких Држава, са циљем постизања трајног мира у Украјини, намеравају да оснују фонд за опоравак инвестиција (фонд) стварањем партнерства у фонду кроз заједничко власништво које ће бити утврђено споразумом о фонду. Заједничко власништво ће узети у обзир стварне доприносе учесника, како је дефинисано у одељцима 3 и 4. Фондом ће заједнички управљати представници Владе Украјине и Владе Сједињених Држава. Детаљнији услови управљања и рада фонда биће утврђени у даљем споразуму (фондском споразуму), који ће бити усаглашен у преговорима непосредно након закључења овог билатералног споразума. Максимални проценат власништва над капиталом и финансијским интересима фонда од стране Владе САД и овлашћења представника Владе САД у доношењу одлука биће у мери коју дозвољава важећи закон Сједињених Држава.
Ниједан учесник неће продати, пренети или на други начин располагати, директно или индиректно, било којим делом свог удела у фонду без претходне писмене сагласности другог учесника.
2. Фонд ће прикупљати и реинвестирати приходе уплаћене Фонду, умањене за трошкове које је направио Фонд, и оствариће приходе од будуће монетизације свих релевантних природних ресурса у власништву Државе Украјине (без обзира да ли су у директном или индиректном власништву Државе Украјине), како је дефинисано у Одјељку 3.
3. Влада Украјине допринеће Фонду 50% свих прихода примљених од будуће монетизације свих релевантних средстава природних ресурса у власништву државе Украјине (било да је директно или индиректно у власништву државе Украјине), дефинисано као и средства за природним ресурсима и лучке инфраструктуре, што је могуће даље описано у споразуму о фонду. Да не би било сумње, такви будући извори прихода не укључују текуће изворе прихода који су већ укључени у укупне приходе буџета Украјине. Временски оквир, обим и стабилност доприноса биће одређени уговором о фонду.
По сопственом нахођењу, фонд може кредитирати или рефундирати Влади Украјине стварне трошкове настале на новоствореним пројектима од којих фонд прима приход.
Доприноси који се дају у фонд биће реинвестирани најмање једном годишње у Украјину у сврху промоције безбедности, безбедности и просперитета Украјине, како је даље дефинисано у споразуму о фонду. Уговор о фонду ће такође имати одредбу у вези са будућим дивидендама.
4. У складу са важећим америчким законом, Влада САД ће задржати дугорочне финансијске обавезе за развој стабилне и економски просперитетне Украјине. Накнадни доприноси могу се састојати од средстава, финансијских инструмената и друге материјалне и нематеријалне имовине критичне за опоравак Украјине.
5. Инвестициони процес Фонда ће бити дизајниран да инвестира у пројекте у Украјини и привуче инвестиције за повећање развоја, прераде и монетизације свих јавних и приватних средстава, укључујући, али не ограничавајући се на: минерална налазишта, угљоводонике, нафту, природни гас и друге екстрактивне материјале, инфраструктуру, луке и државна предузећа. Влада Сједињених Америчких Држава и Влада Украјине намеравају да инвестициони процес резултира могућностима за додатне исплате и веће реинвестирање како би се обезбедили довољни токови капитала за опоравак Украјине, како је дефинисано у споразуму о фонду.
Учесници задржавају право да предузму радње које могу бити неопходне да заштите и максимизирају вредност својих економских интереса у фонду.
6. Споразум о фонду ће укључивати одговарајућа представљања и гаранције, укључујући оне неопходне како би се осигурало да било које обавезе које би Влада Украјине могла имати према трећим лицима, или које би могла преузети у будућности, неће резултирати продајом, преносом, залогом или другим оптерећењем доприноса Владе Украјине Фонду.
У изради споразума о фонду, учесници ће настојати да избегну сукобе са обавезама Украјине у вези са приступањем Европској унији или њеним обавезама према споразумима са међународним финансијским институцијама и другим званичним кредиторима.
7. Споразум о фонду ће, између осталог, обезбедити признање да су и Уговор о фонду и активности предвиђене њиме комерцијалне природе.
Споразум о фонду подлеже ратификацији парламента Украјине у складу са Законом Украјине „О међународним уговорима Украјине“.
8. Уговор о фонду ће посебну пажњу посветити контролним механизмима који онемогућавају слабљење, кршење или заобилажење санкција и других рестриктивних мера.
9. Текст споразума о фонду су одмах израдиле радне групе којима су председавали овлашћени представници Владе Украјине и Владе Сједињених Држава. Контакт особе одговорне за припрему уговора о фонду на основу овог билатералног споразума су: за Владу САД, Министарство трезора; од Владе Украјине, Министарства финансија и Министарства привреде.
10. Овај билатерални споразум и споразум о фонду чиниће саставне елементе архитектуре билатералних и мултилатералних споразума, као и конкретне кораке за успостављање трајног мира, јачање економске и безбедносне одрживости и одражаваће циљеве постављене у преамбули овог билатералног споразума.
Влада САД подржава напоре Украјине да добије безбедносне гаранције неопходне за стварање трајног мира. Учесници ће покушати да одреде све неопходне кораке да заштите заједничка улагања како је дефинисано у уговору о фонду.
11. Овај билатерални споразум је обавезујући и спроводиће га сваки учесник у складу са својим интерним процедурама. Влада Сједињених Држава и Влада Украјине обавезују се да ће одмах започети преговоре о споразуму о фонду.
Препоручујемо

ЗЕЛЕНСКИ: Нацрт споразума са Америком не помиње никакво враћање дугова Кијева
26. 02. 2025. у 15:24

ПОЉСКА НАРУЧИЛА СТАРЛИНК ТЕРМИНАЛЕ ЗА УКРАЈИНУ: Фронт се држи захваљујући томе
26. 02. 2025. у 14:13

ПРВА РЕАКЦИЈА - ШЕШЕЉ ОТКРИО ШТА СЛЕДИ Велико упозорење лидера радикала: Српски издајници сада виде своју шансу, Додик мора бити опрезан
ПРЕДСЕДНИК СРС др Војислав Шешељ каже за АТВ да председник Републике Српске Милорад Додик мора бити опрезан након пресуде и да српски издајници у овоме виде своју шансу.
26. 02. 2025. у 15:17

ЦЕО ТЕКСТ СПОРАЗУМА ИЗМЕЂУ САД И УКРАЈИНЕ: Ударац за Зеленског - ништа од безбедносних гаранција за Кијев
УКРАЈИНСКИ медији објавили су пуни текст споразума о природним ресурсима који Украјина и САД планирају да потпишу у наредном периоду.
26. 02. 2025. у 15:42

ОМЕР ОДГАЈАН КАО МУСЛИМАН: Са 20 година сазнао да је Србин - Драгољуб (ФОТО/ВИДЕО)
БИО је Драгољуб, Омер, па поново Драгољуб. Преживео је усташки покољ надомак Добоја 1941. и логор Градишка и након две деценије боравка код помајке и по домовима, вратио се породици.
26. 02. 2025. у 11:10
Коментари (0)