У ЕВРОПИ СЕ ГРАДИ ЧУДОВИШТЕ ОД БАТЕРИЈЕ: Биће четири пута већа од кинеске
У ИСТОРИЈСКОМ центру европске електроенергетске мреже – швајцарском Лауфенбургу, недалеко од Базела, почела је изградња до сада највеће батерије на свету.

Unsplash
Пројекат швајцарске компаније Флеxбасе најављује нову еру у складиштењу енергије, са капацитетом од 1,6 гигават-сати (ГWх) и снагом од 800 мегавата, што је четири пута више од досад највећег светског батеријског складишта, које се налази у Кини.
Што се тиче избора локације, Лауфенбург није одабран случајно. Управо је ту 1958. године основано прво прекогранично енергетско чвориште које је повезало мреже Немачке, Француске и Швајцарске. То је био почетак данашње европске електроенергетске мреже, која данас снабдева око 530 милиона људи у 30 земаља. Амерички Институт инжењера електротехнике и електронике (ИЕЕЕ) прогласио је 2010. године ово постројење "прекретницом у историји енергетике“.
Сада ће Лауфенбург поново ући у историју – овога пута као локација највећег батеријског складишта електричне енергије на свету, пише WиWо.
Шта ова батерија може да уради?
Прошле недеље у Лауфенбургу је положен камен темељац за изградњу највећег светског батеријског складишта до сада.
До 2028. године требало би да буде изграђена џиновска батерија капацитета 1,6 ГWх и снаге 800 мегавата – што је снага еквивалентна великој термоелектрани или нуклеарном постројењу.
Капацитет ће бити четири пута већи од кинеског складишта које тренутно држи рекорд.
Већ сада, ова батерија може да обезбеди напајање целог Базела и његове хемијске индустрије електричном енергијом у трајању од пет сати.
У њеној непосредној близини гради се и дата центар за вештачку интелигенцију, као и аеродинамички тунел, док ће се топлота из дата центра користити за грејање града путем топлотне мреже.
Слични пројекти већ су у току и у Немачкој, попут РWЕ-ових батеријских постројења у Келну и Хаму, али су оне знатно мањег капацитета – око 84 МWх.
Њихова основна функција је стабилизација мреже, односно брза регулација фреквенције.
Технологија која мења правила игре
Кључна иновација која омогућава овако велике системе складиштења енергије јесте нова технологија позната као редоx-флоw батерије.
Уместо традиционалних литијум-јонских ћелија, ове батерије складиште енергију у течним електролитима унутар великих резервоара, што их чини изузетно дуговечним и отпорним.
Очекује се да редоx-флоw батерије имају животни век од 25 до 30 година, а захваљујући ниским трошковима материјала (на пример, коришћењу соли уместо скупих материјала попут литијума, никла или кобалта), омогућена је изградња далеко већих система по знатно нижој цени.
За разлику од литијум-јонских батерија, чији трошак пропорционално расте са капацитетом, редоx-флоw батерије су заправо јефтиније по јединици енергије – дакле, што су веће, то су исплативије.
Потребни су само већи челични резервоари, а технологија не зависи од ретких и скупих сировина.
Немачка следи овај пример
У Немачкој се сличан пројекат припрема у Лауситцу, где енергетска компанија Леаг планира изградњу батерије капацитета 500 МWх, која би требало да буде оперативна од 2027. године.
На истој локацији биће постављена и литијум-јонска батерија за стабилизацију мреже, као и постројење за производњу водоника, што ће омогућити дугорочно складиштење енергије.
Пројекат реализује америчка компанија ЕСС Тецх, користећи приступачну технологију засновану на гвожђевим солима.
Тиме се јасно показује правац у којем се енергетски сектор креће – ка флексибилним, одрживим и све приступачнијим решењима за складиштење енергије.
Базел тренутно држи светски рекорд, али то неће дуго трајати – Кина већ има планове за „гигабатерије“ капацитета и до 35 ГWх.
бтУтрка за доминацијом у области батеријских система великог капацитета је, како се види, у пуном јеку, а Европа овим пројектом јасно показује да има свог кандидата у тој трци.
(Блиц)
Препоручујемо

УПОЗОРЕЊЕ НАУЧНИКА Прети колапс радио-веза: Земља на удару геомагнетне олује са Сунца
20. 05. 2025. у 23:07

"ПОЈЕДОХ СЕ ЖИВ, ИЗЛУДЕ МЕ ТО" Вучић о отварању ауто-пута до Пожеге: То су већ фолирања и глупирања, крајњи рок до понедељка
ПРЕДСЕДНИК Србије Александар Вучић говорио је из Чачка о отварању ауто-пута до Пожеге.
03. 07. 2025. у 11:49

"МОГЛО БИ УМРЕТИ 4.500 ЉУДИ" Ова земља је најугроженија на Западном Балкану, хитан састанак у СЗО због врућина у Европи
ЈУЖНА Европа суочава се са жестоким топлотним таласом - температуре прелазе 40 степени Целзијуса, а у шпанској покрајини Уелва измерено је рекордних 46 степени, што је највиша јунска температура у историји земље. Истовремено, Италија, Грчка, Португалија и Западни Балкан такође бележе рекордне врућине, праћене шумским пожарима и људским жртвама.
01. 07. 2025. у 11:45

НЕМА КАМЕРА, РАДАРА, НИ ПОЛИЦИЈЕ: У Србији уведен НОВ НАЧИН мерења брзине - казне стижу на кућну адресу
СИСТЕМ који фунционише потпуно аутоматски.
03. 07. 2025. у 19:09
Коментари (0)