ШПАНИЈА ШОКИРА НАТО: Уговор о ловцу Ф-35 отказан, турски КААН стелт млазњак се појављује као стратешка алтернатива
НЕОЧЕКИВАНА одлука Шпаније да одустане од набавке, око које су се дуго водиле дискусије, америчког Ф-35 Лајтнинг II послала је шокантне таласе кроз европску одбрамбену и безбедносну заједницу.

Фото принтскрин YouTube/InShort
Ова објава, коју је званично потврдило шпанско Министарство одбране у августу 2025. године, представља један од најдраматичнијих преокрета у набавци европског ваздухопловства у скорије време.
Годинама је Вашингтон сматрао Мадрид вероватним купцем Ф-35, посебно за варијанту Ф-35Б која би заменила стару шпанску флоту Харијера.
Ипак, у потезу који одражава променљиве стратешке приоритете, Шпанија је одлучила да зацрта алтернативни пут који избегава зависност од америчке технологије.
Овај вакуум избора изазвао је интензивну дебату међу аналитичарима о томе које опције би Шпанија могла да следи како би одржала свој кредибилитет у ваздушној борби.
Међу кандидатима који сада привлаче озбиљну пажњу је амбициозни турски ловац пете генерације KAAN, пројекат који Анкара позиционира као одрживу алтернативу западним платформама.
Шпански војни коментатори тврде да би KAAN могао да послужи као привремени мост док се европски систем будућег борбеног ваздухопловства (FCAS) не сазри 2040-их.
То такође наглашава ширу борбу Европе између ослањања на америчку одбрамбену доминацију и тежње ка технолошком суверенитету широм континента.
У суштини, отказивање шпанског F-35 не само да је преобликовало путању њене националне одбране, већ је и подигло турски KAAN у центар пажње као потенцијалну стратешку алтернативу са дубоким импликацијама на будући баланс ваздухопловних снага НАТО-а.

Фото принтскрин YouTube/InShort
ШПАНСКЕ АМБИЦИЈЕ ОКО Ф-35 И ЊИХОВО НАГЛО ОТКАЗИВАЊЕ
Шпанско флертовање са програмом Ф-35 датира из 2023. године, када је њена влада издвојила приближно 6,25 милијарди евра (7,24 милијарде долара) за модернизацију своје флоте борбеног ваздухопловства.
Шпанска морнарица је била посебно жељна да обезбеди варијанту Ф-35Б са кратким полетањем и вертикалним слетањем (STOVL), која се сматрала јединим одрживим наследником њене застареле флоте Харијер AV-8Б „Матадор“ која би требало да се пензионише до 2030. године.
У међувремену, шпанско ратно ваздухопловство је разматрало варијанту Ф-35А као прелазно решење док је чекало Будући борбени ваздушни систем (FCAS), француско-немачко-шпански пројекат шесте генерације који је мучило кашњења и унутрашње свађе.
Уместо тога, обећала је да ће преусмерити средства у јачање своје флоте Јурофајтера Тајфуна и убрзати учешће у FCAS-у.
Преокрет је био производ три међусобно повезане динамике: трошкова, геополитике и суверенитета.
Кључно је да су шпански планери одбране закључили да би даље улагање у Јурофајтер - авион који копродукују Ербас, БАЕ Системс и Леонардо - не само проширило оперативни значај ловца кроз планиране надоградње радара ECRS Mk2 и електронског ратовања, већ би и заштитило хиљаде радних места у домаћем ваздухопловству.
Истовремено, повлачење Мадрида из набавке Ф-35 одражава растући европски консензус да континент не би требало да буде стално зависан од одбрамбених екосистема које воде САД, посебно у тренутку када су трансатлантски односи затегнути различитим политичким и економским приоритетима.
Аналитичари такође истичу да избор Шпаније носи импликације на распоред снага НАТО-а, јер одсуство F-35B сужава распоред авиона са могућношћу STOVL-а у Алијанси — остављајући Италију и Уједињено Краљевство као једине европске оператере који могу да распореде такве борбене авионе са лаких носача авиона и амфибијских бродова.

Foto: Printskrin/Twitter/ Babak Taghvaee
ТРОШКОВИ И БУЏЕТСКИ ПРИОРИТЕТИ
F-35 је дуго критикован због све већих трошкова животног циклуса. Иако Lockheed Martin оглашава јединичну цену авиона од око 82 милиона долара за F-35A, трошкови набавке и одржавања у стварном свету за стране купце често прелазе 100–120 милиона долара по авиону.
За Шпанију, аналитичари су израчунали да би укупан програм – укључујући одржавање, логистику и надоградњу софтвера – могао да нарасте далеко преко 10 милијарди евра.
Ова цифра је била у сукобу са шпанским буџетским приоритетима за одбрану, посебно имајући у виду њену обавезу да највећи део својих повећаних војних издатака од 10,5 милијарди евра за период 2025–2030. године издвоји за европске заједничке пројекте.
Фискални рачун Мадрида је био у складу са новим трендом у НАТО-у: растућом забринутошћу због дугорочне финансијске одрживости флоте Ф-35.
Додајући овом притиску, извештаји Канцеларије за одговорност владе САД (GAO) из средине 2025. године потврдили су да се глобална флота F-35 и даље суочава са стопама способности за мисију испод 60 процената, а трошкови одржавања расту брже од почетних прогноза.
Европски оператери попут Норвешке и Холандије већ су упозорили на финансијски терет одржавања доступности F-35, а неки аналитичари упозоравају да би мање ваздухопловне снаге на крају могле бити принуђене да смање своје флоте.
За Шпанију, обавезивање на тако скупу платформу ризиковало је одузимање средстава из њене домаће ваздухопловне индустрије, где се пројекти које предводи Airbus, попут Eurofighter Typhoon-а и FCAS-а, сматрају кључним за одржавање технолошког суверенитета.
Одабиром да повуче F-35, Мадрид се позиционирао да реинвестира у дугорочне европске капацитете, избегавајући буџетску „црну рупу“ која се све више повезује са циклусом одржавања Lightning II.

ГЕОПОЛИТИЧКА РАЗМАТРАЊА: АУТОНОМИЈА НАСПРАМ ЗАВИСНОСТИ
Одлуку су такође обликовала геополитичка разматрања. Шпански креатори политике били су узнемирени због све непредвидивије трговинске политике Вашингтона, посебно у условима предстојећег другог Трамповог председништва.
Аналитичари су упозорили да би америчке тарифе на европски извоз одбрамбене опреме могле да поткопају индустријско учешће Шпаније у трансатлантским подухватима. Такође је постојала забринутост да би Вашингтон могао да искористи ограничења трансфера технологије као политичко средство, остављајући суверенитет Шпаније таоцем промена политике САД.
Одбацивањем Ф-35, Мадрид је сигнализирао своје слагање са ширим европским напорима за одбрамбену аутономију – наратив који је дуго заговарао Париз, а све више прихватао Берлин.
Овај тренд одражава унутрашњу реакцију Швајцарске на сопствену контроверзну набавку Ф-35 2021. године, која се суочила са критикама због угрожавања националне независности.
Шпанско министарство одбране такође је било опрезно због затворене архитектуре Ф-35.
Приступ његовим критичним изворним кодовима, пакетима за електронско ратовање и софтверу за фузију сензора остаје строго ограничен од стране Вашингтона, чак и за блиске савезнике НАТО-а.
Овај недостатак оперативног суверенитета ризиковао је да закључа Шпанију у систем у коме су надоградње и борбена готовост стално зависне од одобрења САД.
У међувремену, пројекат FCAS, иако прожет политичким споровима око поделе посла између Dassault Aviation, Airbus и Indra, и даље се сматрао будућом окосницом европске ваздушне моћи.
Шпански лидери су проценили да било каква привремена платформа не би требало да угрози њен политички утицај унутар FCAS-а.
Одбијање F-35 је стога био стратешки избор за очување њене преговарачке моћи у европским напорима шесте генерације.
ЛОВАЦ KAAN: АМБИЦИОЗНИ ТУРСКИ ПРОЈЕКАТ ПЕТЕ ГЕНЕРАЦИЈЕ
Упознајте турски ловац KAAN, раније познат као TF-X - двомоторни вишенамeнски авион са стелт технологијом који је развила компанија Turkish Aerospace Industries (TAI).
Први пут лансиран 2010. године, KAAN је постао централни део Анкариног настојања да постигне ваздухопловни суверенитет након што је 2019. године избачена из програма F-35 због куповине руских система противваздушне одбране S-400.
Први прототип авиона представљен је у марту 2023. године, а почетна испитивања лета почела су почетком 2024. године.
Турска циља да платформа буде потпуно оперативна до почетка 2030-их, а серијска производња да почне до 2028. године.
Значајно је да је компанија Turkish Aerospace убрзала интеграцију домаћих система као што су ASELSAN-ов радар са активним електронским скенираним низом (AESA) и HAVELSAN-ов софтвер за мисију, осигуравајући да KAAN не зависи од западних технологија црне кутије.
У јулу 2025. године, турски званичници одбране потврдили су да други прототип пролази кроз калибрацију авионике и структурна испитивања, што представља важан корак ка валидацији перформанси стелт технологије и борбене преживљавања.
Извори из индустрије такође извештавају да је Анкара у поодмаклим преговорима са Пакистаном и Азербејџаном како би постали рани извозни купци, а могућности копродукције су у току како би се смањили трошкови по јединици.
Ако КААН постигне своје развојне прекретнице на време, могао би да се појави као једини неамерички, некинески ловац пете генерације доступан на извозном тржишту до почетка 2030-их, дајући Турској ретку стратешку предност у глобалном ваздухопловном сектору.
КААН укључује напредне материјале који апсорбују радар и ниско уочљив труп авиона оптимизован за стелт операције против модерних интегрисаних система противваздушне одбране.
Пројектовано је да ће достићи максималну брзину од 1,8 Маха и да се може похвалити суперкрстарећим могућностима без додатног сагоревања – особином која парира Ф-22 Раптору.
Ловац ће у почетку бити покретан америчким моторима Џенерал Електрик Ф110, иако Анкара убрзава рад на домаћем погонском агрегату ТРМотор.
Његов пакет авионске електронике доминирају технологије развијене у Турској, укључујући AESA радар компаније ASELSAN, напредне системе за електронско ратовање и софтвер за фузију сензора дизајниран да омогући мрежно-центрично ратовање.
Турска позиционира KAAN као исплативу алтернативу пете генерације. Турска позиционира KAAN као процењену цену од 100 милиона долара по јединици, ловац је јефтинији од F-35 по трошковима животног циклуса, док обећава већи оперативни суверенитет за извозне клијенте.
Потенцијални купци укључују Пакистан, Азербејџан, Египат и Индонезију - све земље које траже напредне ловце, али нерадо се ослањају на америчке системе.
Успех авиона би катапултирао Турску у редове водећих извозника ваздухопловне индустрије, изазивајући укорењене играче попут Dassault-а, Saab-а и Lockheed Martin-а.
ШПАНСКИ АНАЛИТИЧАРИ ИСТИЧУ KAAN КАО ПОТЕНЦИЈАЛНУ АЛТЕРНАТИВУ
Након што је Мадрид отказао F-35, шпански медији који се баве одбраном почели су да спекулишу о KAAN-у као могућем привременом решењу.
Један аналитичар одбране рекао је да би KAAN „могао да обезбеди Шпанији кључни мост док FCAS не достигне зрелост око 2040. године“.
Он је тврдио да би и шпанско ратно ваздухопловство и морнарица могли имати користи, при чему би ова друга истраживала могућност морнаричке варијанте KAAN-а компатибилне са CATOBAR операцијама.
Таква варијанта би на крају могла да опреми шпански носач авиона следеће генерације, замишљен као наследник амфибијског јуришног брода Хуан Карлос I.
Турски војни медији су брзо појачали ове сугестије, представљајући их као доказ растућег европског интересовања за KAAN.
До септембра 2025. године, спекулације су се чак преселиле на платформе друштвених медија попут X (раније Твитер), где су ентузијасти за одбрану предложили цевовод „Hürjet → Eurofighter → KAAN“ за будућу шпанску ваздушну моћ.
ТЕМЕЉИ ШПАНСКО-ТУРСКЕ ОДБРАМБЕНЕ САРАДЊЕ
Иако званична потврда преговора о KAAN-у још увек недостаје, Шпанија и Турска већ деле сарадњу у одбрани.
Раније 2025. године, Мадрид је потписао меморандум о разумевању са ТАИ-јем за набавку 24-30 школских авиона Hürjet, развијених заједно са Ербасом.
Ова сарадња би се лако могла проширити на KAAN, са могућностима трансфера технологије у авионици, композитним материјалима и стелт дизајну.
За Турску, шпанско учешће би дало кредибилитет њеном програму пете генерације.
За Шпанију, то би могло послужити као заштита од неизвесности FCAS-а, истовремено јачајући везе са све асертивнијим НАТО савезником на јужном крилу Европе.
СТРАТЕШКЕ И ГЕОПОЛИТИЧКЕ ИМПЛИКАЦИЈЕ
Излазак Шпаније из F-35 одјекује далеко ван Мадрида. На нивоу НАТО-а, одлука истиче растуће пукотине између европских одбрамбених амбиција и доминације САД у набавкама алијансе.
Прелазак на KAAN би симболично уздигао Турску унутар одбрамбеног екосистема НАТО-а, посебно зато што Анкара наставља да балансира односе и са Вашингтоном и са Москвом.
То би такође додало замах диверзификацији добављача у Европи - тренд који је наглашен растућим извозом Рафала у Хрватску, Грчку и Индонезију.
Међутим, недоказан статус KAAN-а изазива сумње.
Упркос импресивним макетама и раним летним тестовима, остају критична питања о развоју његових мотора, перформансама стелт технологије и скалабилности производње.
За Мадрид, прихватање KAAN-а би био коцкање: замена провереног, али скупог америчког авиона за јефтинију, суверено прилагођену платформу која је још увек у повоју.
НЕЛАГОДНОСТ ВАШИНГТОНА И ЕВРОПСКИ ОПРЕЗ
САД су са нелагодом реаговале на одлуку Шпаније, плашећи се да би то могло да охрабри друге савезнике да напусте F-35 у корист домаћих алтернатива.
Руководиоци компаније Lockheed Martin приватно су лобирали у европским престоницама, упозоравајући да би ослањање на недоказане платформе попут KAAN-а могло да поткопа интероперабилност НАТО-а. Француска је, у међувремену, искористила тренутак да промовише Dassault-ов Rafale као доказано европско решење.
Али интересовање Шпаније за KAAN сугерише спремност да се истражи ризичнија, али потенцијално исплативија индустријска партнерства.
ПЕРСПЕКТИВА: СПЕКУЛАЦИЈА ИЛИ БУДУЋА РЕАЛНОСТ?
Од октобра 2025. године, Шпанија није формализовала ниједан пут набавке који укључује KAAN.
Земља наставља да улаже у надоградње Јурофајтера, док истовремено улаже политички капитал у проблематични програм FCAS.
Ипак, отказивање F-35 сигнализира отвореност за алтернативе које би биле незамисливе пре једне деценије.
Да ли ће Мадрид на крају прихватити KAAN зависиће од више фактора: темпа развоја FCAS-а, буџетских ограничења Шпаније, напретка Турске у испоруци платформе спремне за борбу и геополитичких ветрова унутар НАТО-а.
(defencesecurityasia.com)
БОНУС ВИДЕО - ШАМПИОНИ У ФОКУСУ: Страхиња Тривковић дипломата знања и спорта
Препоручујемо

ПРВИ СТЕЛТ ЛОВЦИ У АФРИЦИ И АРАПСКОМ СВЕТУ: Ево када Алжир добија два Су-57 (ВИДЕО)
05. 10. 2025. у 19:22

ОВАЈ ЧОВЕК ИЗ МУП-А ДАВАО ЛАЖНЕ ИНФОРМАЦИЈЕ О ЗВУЧНОМ ТОПУ: Вучић открио како је у последњи час спречен државни удар 15. марта
ПРЕДСЕДНИК Србије Александар Вучић изјавио је синоћ гостујући у емисији "Хит Твит" да у последњих 11 месеци није искључиво проблем био у новцу споља или изнутра, већ у томе што су све наше вредности нападнуте, али и све државне институције које су, како је истакао, разорене.
06. 10. 2025. у 09:46

(МАПЕ) ОВАКО ЋЕ СЕ КРЕТАТИ НЕВРЕМЕ У СРБИЈИ: Погледајте из часа у час, стижу снег и киша (ФОТО)
ПОГЛЕДАЈТЕ како ће се ледени облак кретати над Србијом и које крајеве кад погађа невреме. Данас и сутра облачно са кишом и хладно, осим на северозападу Војводине где ће се задржати суво време, најавио је РХМЗ.
02. 10. 2025. у 10:47

ВЕЉКОВА ОБЈАВА О РАЗВОДУ: Највећи ударац за дете
ВЕЉКО и Богдана Ражнатовић годинама су у складном браку у ком су добили три сина, а сада је он објавио снимак у ком се говори о разводу.
05. 10. 2025. у 17:34
Коментари (0)