И БРОДОЛОМИ ИСПИСИВАЛИ ИСТОРИЈУ СРБИЈЕ: Приче о немим сведоцима људских трагедија су и допринос познавању наше богате прошлости

М.Краљ

22. 02. 2024. у 17:30

БИО је Београд матична и полазна лука трговачких бродова који су довозили и одвозили људе и сваковрсну робу, кроз историју је био и ратна лука, а у водама које га запљускују водиле су се бројне, често судбоносне битке. Многи бродови који су вековима красили његове обале и чинили саставни део визуре града, данас се налазе на дну Саве и Дунава и неми су сведоци људских трагедија.

И БРОДОЛОМИ ИСПИСИВАЛИ ИСТОРИЈУ СРБИЈЕ: Приче о немим сведоцима људских трагедија су и допринос познавању наше богате прошлости

Брод "Београд" потонуо 1963. годинеФото Музеј науке и технике

Управо тим помало тајнаственим и мало познатим олупинама, мр Гордана Каровић, подводни археолог и музејски саветник Музеја науке и технике, посветила је књигу "Заувек у Београду изгубљени бродови". Ово дело које започиње бродоломом из 15. века, а завршава се потонућем тегљача "Жупа" 2020. биће представљено сутра у 13 часова, у амбијенту сталне поставке Музеја науке и технике, а о њему ће, уз ауторку, говорити др Милан Гулић, др Бојан Димитријевић и Мирослав Хркаловић.

Језгро књиге био је пројекат "Мапе потопљених бродова београдског акваторијума", који је 2007. покренуло тек основано удружење, које је Каровићева утемељила са пријатељима и сарадницима - Aqua et Arhealogia (иначе, суиздавач књиге уз Музеј науке и технике). Биле су потом потребне године истраживања да се, како каже Каровићева, као мали допринос познавању богате прошлости Београда и његових дубоко укорењених веза са рекама на чијим је обалама поникао, читаоцима представе приче о бродовима који су тонули, затим вађени, поправљани и поново пуштани у саобраћај, све док коначно нису расходовани у београдским бродарским радионицама.

"Делиград", и први и најмодернији

Фото Музеј науке и технике

Један од бродова са именом "Делиград"

БРОДОВИ су, иначе, у прошлости представљали много више од пуких превозних средстава. Били су показатељи напретка и развоја друштва и технологија кроз векове, често и симболи држава, баш као што је то био случај с "Делиградом", првим паробродом са којим је Кнежевина Србије изашла на Дунав, као и са бродовима Првог краљевског српског повлашћеног бродарског друштва - пише Каровићева, из чије се књиге може сазнати да је "Делиград" први пут упловио у матичну луку Београд 1863, а да је живот завршио у вихору Великог рата, те да су потом у његову част многи бродови понели исто име, попут самоходног теретњака поринутог 2003, који је и данас најмодренији који плови под српском заставаом.

- Реке су вековима биле основни комуникацијски, привредни и трговачки ресурс, а положај Београда, у средишту географске области у којој се у Дунав уливају велике и значајне притоке: Сава, Тиса, Бегеј, Тамиш и Велика Морава, учинио је проучавање пловидбе темом од посебног значаја за његову историју - објашњава ауторка у уводу дела заснованог на проучавању архивске грађе и теренским истраживањима, и то хидрографским и геофизичким мерењима, археолошком проспекцијом на локацијама потопљених пловила, анализом подводних видео-снимака, интервјуима са рониоцима и аласима.

Топови на дну Ушћа и код Шапца

Фото Музеј науке и технике

Средњевековни топ извађен из Саве код Шапца

ПОСТОЈИ, нажалост, само један београдски археолошки налаз који указује на остатке срдњовековних и раних нововековних бродова потонулих током битака које су се тада водиле, указује ауторка књиге:

- У питању је бродски топ подигнут с речног дна код ушћа Саве у Дунав испод Београдске тврђаве. Тај случајни налаз, који је на основу типолошких карактеристика датиран у 15. век, највероватније је заједно са бродом доспео на дно током једне од турских опсада града - 1440. или 1456. године- пише Каровићева и подсећа да је и у Сави код Шапца пронађен бродски топ (на слици) из истог периода.

Књига започиње цртицама из средњовековне историје, а њено најобимније поглавље посвећено је бродовима страдалим током ратних сукоба, првенствено судбинама бродова трговачке морнарице у тим историјским вихорима. Највећа разарања и на рекама донела су два светска сукоба у 20. веку. Одвојени сегмент бави се бродовима страдалим услед природних непогода: олујних ветрова и ледених стихија, а у књизи су и они који су на дну река завршили после фаталних судара.

- За сада смо најстарији податак о потонућима због олујног времена пронашли у 1782. години, траг до бродова потопљених због залеђених река води нас до децембра 1789, а прво потапање услед судара налазимо тек у 1858. години - открива Каровићева.

Фото Музеј науке и технике

Брод "Отаџбина" потопљен 1944.

Било је и случајева у којима је било немогуће утврдити узроке потонућа. Таква је била судбина путничког брода "Београд" који се једног јутра 1963, после дугог живота, нашао на дну Саве у чукаричком зимовнику.

- Књига о бродовима не би се могла ни замислити без прича о људима који су радни век посветили речном бродарству и неретко бивали жртве свог позива. Прибележен је зато сваки пронађени податак о капетанима, крмарима, машинистима, морнарима, ложачима и другим бродарима које "велика историја" ретко спомиње - напомиње ауторка.

Широкој публици ову проблематику приближавају многобројне илустрације овог обимног дела, штампаног на више од 340 страница. Ту су цртежи и фотографије бродова, архивска документа, подводни снимци, графички прикази снимања речног корита, па чак и немачка карта са приказом локације потопљених југословенских бродова из јуна 1941. године.

Од Дунава до Балтика

Фото Музеј науке и технике

 
ПО образовању Гордана Каровић је магистар археологије, а по занимању кустос збирки водног саобраћаја Музеја науке и технике. Посао, али и љубав према роњењу, развијена у младости, водили су је на археолошке локалитете по рекама Србије на Дунаву, Сави и Тиси, али и на Јадран, Балтик, Црно и Средоземно море.

- Књига "Заувек у Београду: изгубљени бродови" не говори само о Београду, па ни само о бродовима, нити су у питању тек неки "прилози познавању историје пловидбе" - тврди у рецензији др Милан Гулић, научни саветник Института за савремену историју. - Ова књига је много више од тога. Она је сведок трајања, историјских континуитета и дисконтинуитета, грађења и рушења, живота и смрти, успеха и неуспеха. Боље рећи, ова књига дубоко задире у целокупну историју Србије, пратећи преко река и бродова оно кроз шта су пролазили њена престоница и, уопште, држава и народ.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
АМЕРИКАНЦИ ОТВОРИЛИ КИНЕСКИ БАЛОН КОЈИ СУ ОБОРИЛИ: Остали шокирани оним што се налази у њему - Могли су нас шпијунирати!

АМЕРИКАНЦИ ОТВОРИЛИ КИНЕСКИ БАЛОН КОЈИ СУ ОБОРИЛИ: Остали шокирани оним што се налази у њему - "Могли су нас шпијунирати!"

КИНЕСКИ шпијунски балон који је 2023. године прелетео Сједињене Државе био је опремљен америчком технологијом која је могла омогућити шпијунирање Американаца, према изворима који су директно упознати са техничком анализом коју је спровела америчка војска.

11. 02. 2025. у 13:30

3 МИЛИОНА СЛЕПАЦА У ХРВАТСКОЈ: Томпсон - то није будала! Наши хероји су давно починили масакр, а чији смо ми?

3 МИЛИОНА СЛЕПАЦА У ХРВАТСКОЈ: "Томпсон - то није будала! Наши 'хероји' су давно починили масакр, а чији смо ми?"

"ЧИЈИ смо ми? Питајте Загребачку банку, Привредну банку, питајте Хрватску народну банку... Питајте све оне који нам се свакодневно церекају са свих портала и реците, имате Хрватску."

11. 02. 2025. у 17:12

Коментари (0)

РАД НА СЕБИ ЈЕ ВАШ ПОКЛОН ЗА ВАС: Побољшајте квалитет живота и постаните сами себи подршка (ВИДЕО)