ДИВЉИНА ЈЕ НАШ РЕЈОН: "Новости" са припадницима ГСС на Копаонику

Драгана Матовић

03. 09. 2024. у 11:26

НА висовима Копаоника, где падине скривају опасности и не праштају неопрезнима, налазе се они који готово свакодневно доказују да су границе људске издржљивости померљиве. Они су неустрашиви спасиоци, спремни да ризукују своје животе да би спасли туђе.

ДИВЉИНА ЈЕ НАШ РЕЈОН: Новости са припадницима ГСС на Копаонику

Д. Матовић

Копаоник је леп, али може бити изузетно суров према онима који га потцењују. То нам потврђују Соња Радаковић, Александар Равас и Владимир Лаловић из Горске службе спасавања (ГСС).

- Лети се сусрећемо са другачијим изазовима него зими - каже нам Радаковићева. - Није велика гужва, али смо на опрезу све време. Људи често залутају док планинаре, понекад дехидрирају или се повреде. Морамо брзо да реагујемо, јер планина уме да буде немилосрдна. Често спасавамо и туристе који потпуно неприпремљени оду на планинарење.

ГСС

Колико је Горска служба важна, сведоче планинари и скијаши, као и заљубљеници у пећине и клисуре који су доживели непријатна искуства, па знају да им нико други осим ових спасилаца није могао помоћи.

- Најопаснија је небезбедна вожња квада - додаје Равас. - Најозбиљније повреде се дешавају у удесу са овим возилом. Возачи често немају заштитну опрему, чак ни шлемове. Квадом могу да управљају и они без возачког искуства, зато је важно да иду у колони, контролисаном брзином, са водичем. Дешава се, међутим, да људи изнајме квад и возе се где хоће. И овог лета било је неколико озбиљних падова и превртања.

ГСС чини око 300 активних спасилаца, а обуку је прошло више од 1.300 људи. Многи од њих су искусни планинари, високогорци, алпинисти, спортски пењачи, спелеолози, рониоци, скијаши и параглајдисти. Нису сви на Копаонику, има их и на другим планинама.

- Организовани смо по сменама - каже Александар. - Иако су многи спас од врућине потражили на Копаонику, овог лета је било мирно. Најбурније лето је било у време короне. Људи су масовно излазили у природу и тада смо имали највише посла. До те мере да је могло да се пореди са слабијом зимском туристичком сезоном.

Спасиоци Горске службе морају да савладају многе вештине, од прве помоћи, орјентације, основа техничког спасавања, организовања спасилачке акције, комуникације... Кад све то прођу у стању су да помогну унесрећенима којима нико други не може да приђе и нема снаге за то.

ГСС

- Тренирамо на теренима на којима радимо спасавање, да бисмо их боље упознали и да будемо спремни кад се нешто деси - додаје Лаловић. - Често вежбамо технике спасавања и пружање прве помоћи, а када је реч о физичкој спреми свако је дужан да брине о себи.

Лаловић је спелеолог и планинар. Прича нам о акцији коју ће памтити целог живота:

- Био сам део екипе планинара када се десила несрећа. Жена је упала у кањон реке и озбиљно се повредила. На основу онога што сам научио у ГСС, успео сам да је спасем. Осећај да сте спасли живот је непроцењив. Пуно ми је срце кад знам да сам некоме помогао.

Трауматично прво искуство

СВАКЕ године ГСС организује основни курс за будуће спасиоце. Пријаве за ову годину су завршене, а ускоро креће обука. За будућег спасиоца је потребна одређена физичка спремност, да су добри скијаши или планинари. Прва интервенција је увек трауматична, јер су сви свесни да од њихове ангажованости зависи нечји живот. Због тога, кажу, ту акцију воде искуснији спасиоци који млађима дају савете, подршку, помоћ.

Свима који се придружују ГСС главни мотив је хуманост. Већина је ту добровољн.

- Ово је волонтерска активност и свима нам је циљ да унесрећеном помогнемо на најбољи могући начин - каже Соња. - Држи нас заједно то што желимо да помогнемо, учимо једни од других и радимо заједно. Службе које нису обучене за рад на неприступачном терену често не могу да ураде оно што ми можемо. Дивљина је наш рејон.

Пожртвовани, храбри, ефикасни

ГОРСКУ службу спасавања основали су 1956. алпинисти, по угледу на алпске земље, а на Копаонику званично постоји од 29. новембра 1979. Током протеклих 45 година, спасиоци су добили похвале за пожртвованост, храброст и ефикасност, пре свега од оних којима су били потребни.

Понекад ови спасиоци иду у акције са хеликоптерском јединицом МУП. Увежбани да спусте носила на неприступачном терену и подигну повређене, често су пратња планинара.

- Спремни смо да унесрећеног извучемо са тешко доступног терена до безбедног места где санитет може да приђе. Увек је уз нас медицински ранац за пружање прве помоћи, а међу спасиоцима су и лекари - наглашава Соња. - Имамо своје професије, а често користимо годишње одморе или слободне викенде да дежурамо на терену уместо да летујемо. Бавимо се различитим пословима, а све нас повезује љубав према планини.

Међу спасиоцима су и пси који им помажу у претрази терена. Холандски овчар При и немачка овчарка Мери су миљеници спасилаца. Они су од непроцењиве важности за Горску службу, јер вишеструко истанчанијим чулима, готову 40 пута израженијим у односу на човека, на захтевнијем терену замењују и до тридесет људи у акцији спасавања.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ДЕСЕТИНЕ РАКЕТА ПАЛО НА ХАРКОВ, БРОЈЕ СЕ ЖРТВЕ: Одговор на напад Украјине током ноћи - драматични снимци (ВИДЕО)

РУСИЈА је гађала данас Харков са најмање десет ракета типа Искандер и С-300/400, након великог, ноћног напада Украјине беспилотним летелицама на 15 руских региона, укључујући Москву, преносе украјински медији.

01. 09. 2024. у 15:01

ПРЕМИНУО ЧУВЕНИ ГЛУМАЦ: Памтимо његове улоге у популарним серијама

ГЛУМАЦ и музичар Џејмс Дерен, преминуо је у понедељак у 88. години, преносе светски медији. Славни уметник, који се прославио ролом у филму "Гиџет", а онда заиграо и у "Звезданим стазама" имао је срчане проблеме.