ПОСЛЕДЊА ВОЖЊА БИЛА 31. ЈУЛА 1978: Ускотрачном „Ћиру“ 116. рођендан и 42. парастос (ФОТО)
ОВОГ 31. јула навршиће се 42 године, од када је укинута ускотрачна пруга Сарајево, Пале, Прача, Устипрача, Мост на Дрини, са којег је у два одвојена тунела, једним краком пруга ишла ка Рудом до реке Увац и другим краком ка Вишеграду.
Био је то почетак привредног суноврата, сарајевско-романијске и горњедринске регије, јер је са радом престала и пружна деоница Устипрача-Фоча до рудника Миљевина.
Руду коју су вукле композиције теретног воза, а нарочито цистерне амонијака из Панчева за „Азотару“ у Горажду, заменили су камиони. Било је то нерентабилно и врло брзо се одразило на индустријски крах, од којег се ова регија ни данас није опоравила.
- Тај гарави „ћиро“ је био „сиротињска мајка“. На његовој изградњи је овде радило на стотине радника, а пољопривредни производи нису остајали у амбарима, подрумима и траповима, већ су транспортовани ка Сарајеву и Горажду. Сељаци су почели зарађивати новац, а ја, бесплатно добијао плату, одећу и обућу. Сви пружни радници су добро живели и мало који да није пустио сузу оног 31.јула 1978. године. Био сам пратилац воза у тој задњој вожњи „Алипашин мост“ (Сарајево)-Рудо-Прибој, јер је после Другог светског рата, пруга са Увца изграђена четири километра до Прибоја. Сад кроз Прибој тутње возови Београд-Бар, кроз Рудо-туга и јад.
- Ваљда је и због свега реченог, Рудо сада, у кругу породица најнеразвијених општина у Републици Српској – каже за „Новости“ Миленко Мићевић (82), овде последњи ћиров „Мохиканац“, који, сваког 31.јула, ставља на главу железничку капу.
Миленко је у пензију отишао са „пруге“ у пола радног века, а пензију прима већ 42 године, што је, у најмању руку „дупли“ пензионерски век, јер мало који пензионер ту привилегију има 20 година.
- Зато се ја дубоко клањам гаравом „Ћиру“, а данас сам додатно тужан јер ми је, ето јуче умро колега Павле Вилотић (88) и оставио јединог мене „Новостима“ за саговорника, са сетом у гласу говори Миленко Мићевић, пружни радник у пензији.
Железничка зграда на Увцу, изграђена тада крај реке Увац, где је била и окретушка за локомотиву, а и природна граница између два ондађшња царства Турске и Аустроугарске, намерно је рађена по узору на ону из Беча, али три пута мањих габарита.
То је и данас видљиво у музеју у Бечу на мапи Беч-Увац.
Препоручујемо
ШАКИЋ ПРЕДАТ ТУЖИЛАШТВУ: Нађена униформа коју је носио кад је пуцао?
29. 07. 2020. у 10:34
МИНИСТАР НА РЕСПИРАТОРУ: Погоршало се здравствено стање Славка Букваревића
28. 07. 2020. у 22:40
НИКАД ЛОШИЈА ГОДИНА: У Модричи одржан десети јубиларни Сајам меда
28. 07. 2020. у 15:13
АЛАРМАНТНО! "ПРИПРЕМИТЕ ЗАЛИХЕ ЗА 72 САТА": Европа пред катастрофом, a ове земље у опасности
У ИЗВЕШТАЈУ о цивилној и војној спремности Европе, који је објављен у среду, наводи се како би становници Европске уније требало да прикупе залихе неопходних потрепштина у случају избијања рата или неке друге велике опасности, пише "Њузвик".
04. 11. 2024. у 16:15
ПУТИНУ У ПОМОЋ СТИЖЕ НАЈЕЛИТНИЈА ВОЈСКА: Шта је "Олујни корпус", једна од најмоћнијих специјалних јединица на свету
СЕВЕРНОКОРЕЈСКА појачања долазе усред назнака да се Русија бори с попуњавањем својих снага.
30. 10. 2024. у 12:37
КРИЛИ ЉУБАВ: Бане Мојићевић ПРИЗНАО за везу са Миленом Ћеранић
ПЕВАЧ Бане Мојићевић изненадио признањем.
04. 11. 2024. у 13:02
Коментари (0)