ПОСЛЕДЊА ВОЖЊА БИЛА 31. ЈУЛА 1978: Ускотрачном „Ћиру“ 116. рођендан и 42. парастос (ФОТО)
ОВОГ 31. јула навршиће се 42 године, од када је укинута ускотрачна пруга Сарајево, Пале, Прача, Устипрача, Мост на Дрини, са којег је у два одвојена тунела, једним краком пруга ишла ка Рудом до реке Увац и другим краком ка Вишеграду.
Био је то почетак привредног суноврата, сарајевско-романијске и горњедринске регије, јер је са радом престала и пружна деоница Устипрача-Фоча до рудника Миљевина.
Руду коју су вукле композиције теретног воза, а нарочито цистерне амонијака из Панчева за „Азотару“ у Горажду, заменили су камиони. Било је то нерентабилно и врло брзо се одразило на индустријски крах, од којег се ова регија ни данас није опоравила.
- Тај гарави „ћиро“ је био „сиротињска мајка“. На његовој изградњи је овде радило на стотине радника, а пољопривредни производи нису остајали у амбарима, подрумима и траповима, већ су транспортовани ка Сарајеву и Горажду. Сељаци су почели зарађивати новац, а ја, бесплатно добијао плату, одећу и обућу. Сви пружни радници су добро живели и мало који да није пустио сузу оног 31.јула 1978. године. Био сам пратилац воза у тој задњој вожњи „Алипашин мост“ (Сарајево)-Рудо-Прибој, јер је после Другог светског рата, пруга са Увца изграђена четири километра до Прибоја. Сад кроз Прибој тутње возови Београд-Бар, кроз Рудо-туга и јад.
- Ваљда је и због свега реченог, Рудо сада, у кругу породица најнеразвијених општина у Републици Српској – каже за „Новости“ Миленко Мићевић (82), овде последњи ћиров „Мохиканац“, који, сваког 31.јула, ставља на главу железничку капу.
Миленко је у пензију отишао са „пруге“ у пола радног века, а пензију прима већ 42 године, што је, у најмању руку „дупли“ пензионерски век, јер мало који пензионер ту привилегију има 20 година.
- Зато се ја дубоко клањам гаравом „Ћиру“, а данас сам додатно тужан јер ми је, ето јуче умро колега Павле Вилотић (88) и оставио јединог мене „Новостима“ за саговорника, са сетом у гласу говори Миленко Мићевић, пружни радник у пензији.
Железничка зграда на Увцу, изграђена тада крај реке Увац, где је била и окретушка за локомотиву, а и природна граница између два ондађшња царства Турске и Аустроугарске, намерно је рађена по узору на ону из Беча, али три пута мањих габарита.
То је и данас видљиво у музеју у Бечу на мапи Беч-Увац.
Препоручујемо
ШАКИЋ ПРЕДАТ ТУЖИЛАШТВУ: Нађена униформа коју је носио кад је пуцао?
29. 07. 2020. у 10:34
МИНИСТАР НА РЕСПИРАТОРУ: Погоршало се здравствено стање Славка Букваревића
28. 07. 2020. у 22:40
НИКАД ЛОШИЈА ГОДИНА: У Модричи одржан десети јубиларни Сајам меда
28. 07. 2020. у 15:13
ВЕЛИКА ПОБЕДА РУСА У ЧАСОВОМ ЈАРУ: "Избачени су, у току чишћење стамбених зграда"
ОРУЖАНЕ снаге Руске Федерације избациле су украјинске трупе са територије фабрике ватросталних материјала у Часовом Јару, а непријатељ је потиснут у приватни сектор. У току је чишћење стамбених зграда у граду, изјавио је саветник председника ДНР-а Игор Кимаковски.
14. 01. 2025. у 10:56
ХРВАТСКИ СТРУЧЊАК: Поштовање до неба "Ер Србији", а вама неспособним олошима у Хрватској - срам вас било
ХРВАТСКА има битно више авио-путника него Србија. Међутим, Ер Србија је потпуно доминантна у региону, пише хрватски ваздухопловни аналитичар и стручњак Ален Шћурић са регионалног портала "Замааеро", чији текст преносимо у целости.
14. 01. 2025. у 11:38
ОД КОЛЕГА ИЗ "ПОТЕРЕ", САМО МЕМЕД: Зашто "трагачи" нису били на сахрани?
МИЛОРАД Милинковић преминуо је у 60. години на Божић, у цркви у Јабуковцу где је пратио литургију.
13. 01. 2025. у 20:59
Коментари (0)