СВИМА НЕКА БУДЕ ЈАСНО: НЕЋЕ БИТИ РЕПРИЗЕ МАЈДАНА Интервју - Горан Весић, министар грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре

М. Б. - Д. Ст.

26. 08. 2024. у 11:01

ПРОТЕСТИ против ископавања руде јадарит немају никакве везе са екологијом већ је то покушај смене власти на силу. Литије у Црној Гори, на које појединци алудирају, биле су миран, гандијевски отпор верујећег народа на покушај да се отму цркве и манастири. У Србији председник Вучић гради и обнавља цркве и манастире као у доба Немањића тако да поређења са Црном Гором нису примерена. Да овдашњи протести имају везе са екологијом, организатори не би блокирали железницу која је најеколошкији вид превоза. Блокаде су, заправо, њихов начин да зауставе привреду, изазову хаос у земљи и на силу промене власт и они то не крију. Не интересује њих ни литијум, ни Јадар, ни животна средина, ни здравље, а ни грађани. Само власт.

СВИМА НЕКА БУДЕ ЈАСНО: НЕЋЕ БИТИ РЕПРИЗЕ МАЈДАНА Интервју - Горан Весић,  министар грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре

Фото И. Маринковић

Овако у интервјуу за "Новости" говори Горан Весић, министар грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре уз напомену да су најгласнији они представници опозиције који су својевремено и довели компанију "Рио Тинто" у Србију.

- Јасно је да је њихова брига за животну средину само фарса. На протестима је било људи који искрено страхују да би рудник могао да загади земљиште, реке па и воду за пиће јер се годинама води страшна кампања лажи и неистина. Управо зато је председник Вучић кренуо у разговоре са грађанима, да им каже оно што често, у мору дезинформација и неистина, не могу ни да чују. Да им каже колико је ископавање и прерада ове руде заправо шанса за Србију, али и да ова власт сигурно не жели да науди својим грађанима, нити да остави загађену земљу будућим генерацијама. Копања неће бити ако нови тим Министарства здравља каже да литијум може на било који начин да угрози здравље људи.

Да ли се Влада исувише поистоветила са пројектом "Јадар"? Зашто се и најмања добронамерна сумња против експлоатације доживљава као удар на државу?

- Не слажем се са оценом да се Влада "поистоветила са пројектом Јадар" јер тако можете да кажете да се Влада поистоветила са пројектом изградње брзих пруга, ауто-путева, сваке нове фабрике или канализације за 3,5 милиона људи. Посао Владе Србије је да обезбеди бољи живот грађанима, да зарађују више, остану да живе у својој земљи која ће бити развијенија, богатија.Влада инсистира на аргументима, на проценама стручњака и не бори се против забринутих грађана, нити се, како кажете, најмања добронамерна сумња против експлоатације доживљава као удар на државу, већ се Цлада бори против дезинформација и злоупотреба и грађана и ове теме.Хајде да кажемо да сте у праву и да међу критикама има оних које су добронамерне. Па зар дијалог који Влада нуди није место да се прича о тим критикама? Зашто онда они коју су добронамерни одбијају дијалог? Није ваљда стручњак са којим треба да разговарамо пензионисана глумица која као еколошки активиста шета у бунди и којој су и ваздух и вода били чисти док јој је муж био амбасадор, а сада када није - све је загађено. Овај пројекат само из моје области доноси више од 1,7 милијарди евра улагања у друмску и железничку инфраструктуру у овај крај Србије, као што су реконструкција, модернизација и електрификација пруге Рума - Шабац - Лозница, или изградња нове пруга Ваљево - Лозница, дужине 68 километара.

Због чега као друштво сада улазимо у овај ризик, ако "живимо најбоље у историји"?Привреда расте и без литијума који ће можда до почетка експлоатације код нас већ бити превазиђен...

- Хајде да видимо како се живи. То показују економски подаци, значи није можда- Србија је прва у Европи по стопи раста, животни стандард је на знатно вишем нивоу, јер је просечна зарада 855 евра први пут у историји. Следи и двоцифрено повећање пензија. На рачуну имамо више од 700 милијарди динара, рекордне девизне резерве, 27 милијарди евра, ниво страних инвестиција биће изнад прошле године када је био 4,4 милијарде евра. Наравно да и даље један део грађана живи тешко и тога смо свесни. Зато морамо да радимо још напорније за даљи привредни напредак. Ми морамо још много да радимо да достигнемо најразвијеније земље Европе. Експлоатација јадарита и те како ће допринети додатном економском развоју. Под условом да све буде реализовано уз највише стандарде за заштиту здравља људи и животне средине. Зар треба да се одрекнемо могућности за економски развој Подриња, да проћердамо шансу да људи у Јадру зарађујуплату од 1.000 евра?И, не бих рекао да ће литијум већ бити превазиђен, јер је потражња за њим све већа.ЕУ је готово у потпуности зависна од увоза литијума, а према подацима Европске комисије потражња ће порасти чак 12 пута до 2030.

Искреност важна на мрежама

ОБЈАВИЛИ сте књигу о политичком маркетингу на друштвеним мрежама. Ко су, по вама, политичари који се најбоље сналазе на "Иксу", "Инстаграму"...

- Није моје да оцењујем њихов рад јер нисам аналитичар. Мени је драго да је општи став јавности да сам међу најуспешнијим политичарима на друштвеним мрежама. Могу евентуално да им дам савет: друштвене мреже нису позорница на којој се глуми. Као и у животу, будите ту оно што јесте јер људи препознају искреност.

Како видите упозорења Русије и Кине да иза протеста стоји Америка? Да ли је у Србији заиста могућа реприза Мајдана?

- У Србији неће бити никакве репризе Мајдана и то свима треба да буде јасно. Неће бити ни блокаде железнице и путева. Ко то не разуме нека проба у Немачкој, САД или у Русији да блокира ауто-пут. Власт се у Србији неће мењати на силу, нити на улици. Само на изборима. А, изборе смо имали крајем прошле године и грађани су јасно рекли шта мисле о власти, а шта о опозицији.  Што се тиче спољне политике председника Вучића она је принципијелна, слободарска и независна. Негујемо добре и партнерске односе како са САД, тако и са ЕУ али и са Кином па и са Руском Федерацијом. Немојте заборавити да је политички циљ Владе пуноправно чланство у Европској унији. Пројекат "Јадар" нас драматично приближава овом циљу. То зато што убрзани економски развој Србије зависи и од реализације пројекта јер ће наша земља да производи батерије али и електрична возила, а то ће значити да ћемо моћи да водимо самосталну, независну и слободну политику јер то могу земље са јаком економијом. Зато ми је смешно када слушам наше политичке противнике који причају глупости како ће Србија да буде "рударска колонија" због пројекта "Јадар". То кажу исти они који су поклонили НИС "Гаспрому", без тендера, са све изворима нафте за 400 милиона евра?! За мање пара него што су коштале Робне куће "Београд". Исти они који нам сада причају о пијаћој води продали су све изворе воде у Србији.

Имате ли утисак, као поједини ваши страначки прваци, да многи из врха СНС недовољно бране председника Вучића од напада опозиције? И да ли су у том смислу инертни и партнери из СПС?

- Није моје да оцењујем колико ко од мојих страначких колега брани председника Вучића. Могу да говорим само о себи. Чиним то свуда и на сваком месту, јавно, улазећи свесно у сваку расправу. Не зато што је то само моја обавеза већ зато што сам део Вучићеве политике, зато што верујем у њу и зато што сам спреман да се борим за њу. Могу да приметим да имамо потпредседника странке на значајној јавној функцији који реч није рекао о пројекту "Јадар", али су му пуна уста КиМ јер мисли да је то популарно. Али о томе причам са председником и на органима наше странке.

Прошло је 13 месеци од престанка наплате накнада за грађевинско земљиште. Какви су ефекти?

- Србија је била једина земља бивше Југославије и источне Европе која је имала овај институт чији је једини циљ био да се спрече инвестиције. Па неће бити да су сви они глупи а ми једини паметни. Упркоснеос нованим критикама због укидања конверзије, та се одлука показала као исправна. У то нисам ни сумњао, зато сам је тако снажно и подржао. Укидањем конверзије смо омогућили да се крене у неколико великих пројеката.Велике компаније, попут "Филипа Мориса", Атлантик групе и "Кока-Коле" почињу изградњу нових фабрика захваљујући овој одлуци, отвориће се нова радна места. И то су само три примера, којих има знатно више, с обзиром да истраживање НАЛЕД показује да је чак девет од 10 привредника задовољно изменама закона. Агенција за просторно планирање и урбанизам примила је 3.848 захтева, од чега је 2.087 решено позитивно и као резултат дошло је до значајног пораста грађевинске активности у Србији.

Ауто-путеви у Србији изгледају веома добро. Нажалост, регионални и магистрални путеви нису у тако добром стању. Какви су планови за обнову комплетне путне мреже?

- План председника Александра Вучића који испуњавамо је да за четири године уложимо две милијарде евра у локалне и регионалне путеве, јер су они, поред ауто-путева и брзих саобраћајница, веома важни за живот људи. Са две милијарде евра можемо да урадимо око 4.000 километара локалних и регионалних путева, а када томе додамо да Министарство из својих средстава ради око 500 километара годишње, у наредних четири до пет година моћи ћемо да урадимо и обновимо 6.000 километара локалних и регионалних путева. Будући да у Србији постоји око 16.000 километара таквих путева, од којих око 7.000 км није у најбољем стању,значи да са овим улагањима можемо да завршимо и реконструишемо готово све те путеве. То је нешто што ће осетити сви грађани Србије, без обзира на то у ком делу земље да живе.

Кажу да је стала изградња метроа? Зашто?

- Прошетајте до Макишког поља и видећете да изградња метроа није стала. То говоре злонамерни, они који ништа не знају о изградњи метроа, који тај пројекат користе за прикупљање јефтиних политичких поена. Метро се не гради преко ноћи. Радови на метроу теку предвиђеном динамиком, врло брзо ћемо почети да градимо станице, а у међувремену смо расписали тендер за пројектовање треће линије. Позвао сам све компаније, домаће и стране да се јаве на тендер. За праћење изградње задужени смо први потпредседник Владе и министар финансија Синиша Мали и ја. Обојица, заиста, пратимо како теку радови готово на дневном нивоу, јер је ово најважнији пројекат у Београду и један од значајнијих у Србији.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Коментари (0)

Уштедите до 500 евра на вашем следећем путовању уз Контики!