ФОРМУЛА 1 НА КАЛЕМЕГДАНУ: Симбол храбрости, вештине и страсти
ФОРМУЛА на Калемегдану је назив за историјску трку аутомобила која је одржана 3. септембра 1939. године на стази око Београдске тврђаве, која је била део првенства Европе у брдској вожњи.
Фото: Википедија/јавно власништво
Ова трка је била јединствена по томе што је била једина трка Формуле 1 која је одржана за време Другог светског рата, и што је привукла велику пажњу јавности и медија, како у Југославији, тако и у иностранству.
Трка је имала две категорије: возаче аматерског и професионалног статуса, који су возили различите моделе аутомобила, углавном италијанске, немачке и француске производње. Укупно је учествовало 37 возача, од којих је 12 било из Југославије, а остали из Италије, Немачке, Француске, Мађарске, Румуније и Бугарске.
Стаза је била дуга 2,7 километара, и пролазила је кроз Калемегдански парк, поред Војног музеја, споменика Победнику, Сахат куле и Зиндан капије, и завршавала се код Карађорђеве улице.
Трка је имала три круга, а укупна дужина је била 8,1 километар. Била је веома узбудљива и драматична, јер је била пуна преокрета, судара, кварова и изненађења.
Највећа сензација је била победа италијанског аса Тација Нуволарија, који је возио Алфа Ромео 12Ц-37, и који је успео да надмаши фаворизованог Немца Хермана Лангера, који је возио Мерцедес-Бенз W154. Нуволари је победио са временом од 5 минута и 11 секунди, што је био нови рекорд стазе, док је Лангер био други са заостатком од 6 секунди. Треће место је освојио Француз Рене Драјфус, који је возио Талбот-Лаго Т150Ц. Најбоље пласирани Југословен је био Бошко Миленковић, који је возио Бугатти Т35Б, и који је заузео шесто место.
Трка је привукла огромну пажњу публике, која је дошла у великом броју да прати спектакл.
Трка је такође била медијски пропраћена, како од стране домаћих, тако и од страних новинара и фотографа, који су слали извештаје и слике у своје земље. Трка је била и политички значајна, јер је показала да је Југославија способна да организује велики међународни догађај, и да је у добрим односима са различитим државама, упркос тензијама које су владале у Европи пред избијање рата.
Формула на Калемегдану је, дакле, била једна од најважнијих и најзанимљивијих спортских манифестација у историји Београда и Југославије, која је оставила дубок траг у сећању и култури народа.
Ова трка је била симбол храбрости, вештине и страсти возача, који су се надметали за славу и част, али и симбол мира, сарадње и пријатељства међу народима, који су се окупили да уживају у лепоти и узбуђењу аутомобилског спорта.
Фото: град Београд
Препоручујемо
ЈЕДАН ДЕО БЕОГРАДА БЕЗ ВОДЕ: Нестанак ће трајати скоро 10 сати, ево и где
17. 12. 2025. у 07:55
Обавештење о ванредним активностима ЈКП „Градска чистоћа“ за 16. децембар
16. 12. 2025. у 10:00
ФИЦО ЗАГРМЕО: Оно што Брисел ради Србији нема никакве везе са здравим разумом!
ПРЕМИЈЕР Словачке Роберт Фицо изјавио је данас да ће на самиту ЕУ - Западни Балкан говорити у корист Србије, као и да оно што ЕУ ради Србији нема везе са здравим разумом и да је кажњавају због њених суверених ставова.
17. 12. 2025. у 15:34
"СРБЕ СУ РАСТРГЛИ, РАСТРГЛИ СУ ЈЕДАН НАРОД" Путин жестоко ударио по Европи: Тамо нема цивилизације, само деградације!
ИСПОСТАВИЛО се да на Западу нема никакве цивилизације, већ само континуирана деградација, изјавио је председник Русије Владимир Путин на проширеном колегијуму Министарства одбране Русије.
17. 12. 2025. у 13:13
МИМУ ЗАУСТАВИЛА ПОЛИЦИЈА: Изненадило их је оно што су затекли у колима
НАКОН што их је зауставила полиција, призор у колима их је изненадио...
17. 12. 2025. у 10:09
Коментари (0)