ФЕЉТОН - ПРОПАГАНДА СА ДРУШТВЕНИХ МРЕЖА: У чак 70 земаља забележен неки вид злоупотребе током предизборне кампање
У ИЗВЕШТАЈУ, чији је приређивач оксфордски Истраживачки пројекат за рачунарску пропаганду (спада међу најзначајније истраживачке групе у овој области), тврди се да на свету има чак седамдесет земаља у којима је забележен неки вид злоупотребе на друштвеним мрежама током предизборне кампање, као и да је та појава све учесталија . Године 2018. било их је четрдесет и осам, а 2017. "само" двадесет и осам.
У чак седамдесет земаља, као што смо рекли, постоји бар по једна политичка странка или владина агенција која користи друштвене мреже настојећи да политички утиче на ставове грађана. Као што се лако може наслутити, стратегије могу да буду различите, као и платформе које се користе. Онима који планирају овакве подухвате омиљена друштвена мрежа је "Фејсбук", али кључну улогу има и "Твитер", премда се током последњих година у ту сврху употребљавају и друге платформе (од "Јутјуба" до Вотсапа, прелазећи, као што смо видели, и на апликације за упознавање, попут "Тиндера"). У многим случајевима онај ко покушава да промени политичку судбину неке државе користи лажне налоге. Међу њима су, према процени истраживача, чак у 80 одсто случајева ботови, баш као у примеру лабуристичке кампање на "Тиндеру".
СПЕЦИФИЧНИ израз гласи political bots, односно ботови који се користе у оквиру политичке пропаганде. Још пре много година почели су да запоседају простор на друштвеним мрежама и све се више користе. Према многим истраживањима, на пример, управо су политички ботови уочи изласка Велике Британије из ЕУ неуморно твитовали поруке у корист "брегзита" у пролеће 2016. године, неколико недеља пре референдума . Хаштагови као што је "#ReasonsTo LeaveEU " хиљадама пута су изнова покретани са лажних, аутоматских налога.
Осим тога, ботови су наводно били и у позадини италијанске предизборне кампање 2018. године, према истраживању Фондације Бруно Кеслер . Научници су открили више од 26.000 ботова и киборга од којих је потекло 200.000 порука на "Твитеру". Ботови и киборзи успели су да "надувају" поједине тагове (#primoposto, #algoverno, #riforme) у толикој мери да су избили на врх листе најучесталијих. У анализи коју је обавио "Wired Italia" , наговештава се да је Матео Салвини користио ботове како би побољшао рејтинг хаштага #SalviniNonMollare у јануару 2019 .
СЛОГАН се односио на зиму те године када је Салвини обављао функције заменика премијера и министра унутрашњих послова, а истражни судија Трибунала надлежног за преступе министара затражио одобрење да покрене поступак против њега због спречавања искрцавања избеглица. Пошто је било 25 милиона ретвитова, тај хаштаг подршке вођи странке Лига за север, Салвинију, уврстио се чак у светске трендове.
БОТОВИ ЗА ПРЕДИЗБОРНЕ КАМПАЊЕ
МЛАДИ политичар са Хаваја Грегор Илаган, 2016. отворио је профил на Тиндеру где се овако представио: "Хеј, ти! Ове године учествујем у изборима за Сенат. Кладим се да можемо да пронађемо заједничко становиште које би се повољно одразило на оно што се тиче нас. Скролуј надесно и упознавање може да почне." Такође 2016. године италијански радикал Марко Капато, на истој апликацији (као и на "Гриндру", најпопуларнијој апликацији за упознавање у оквиру геј заједнице) упитао је: "Тражиш другачију везу? На општинским изборима потражи #RadicaliConCappato!" Онај ко је разговарао с Илагановим или Капатовим ботом од почетка је знао да учествује у процесу везаном за предизборну кампању, за разлику од лабуристичких ботова Енглеској који су се претварали да су обични грађани вољни да деле савете. Њихови саговорници, пошто нису били свесни намештаљке, ћаскали су са њима у намери да им закажу састанак, сигурно не због тога да би одлучили за кога да гласају."
Затим, ту је и питање последњих избора у Европској унији, који су проучавани, између осталог и на Универзитету у Аризони. Истраживачи су закључили да, премда су ботови били активни у свим анализираним земљама, у Шпанији и Италији су предњачили. Осим тога, ботови (или, боље речено, ботовски налози) су претежно подржавали десничарске странке, на челу с Матеом Салвинијем, који је освојио титулу главног инфлуенсера на тим изборима захваљујући хаштагу #26 maggio-votolega. Пофили који су ретвитовали тај хаштаг, објашњавају аутори студије, већином су отворени у мају 2019. и њихова активност своди се готово искључиво на ретвитовање свега што се објави на налогу вође Лиге. А у року од два дана, 13-15. маја, укупан просечни број твитова са тих налога драстично се увећао (са седам на 428).
ИПАК, листа хаштагова који се највише преносе није једина која занима политичаре.
Политичар је, пре свега, инфлуенсер, и као сваки који држи до себе, мора да има што већи број пратилаца. Било правих или лажних. У једној студији Националног истраживачког савета Италије анализирани су милиони пратилаца кандидата у претходном изборном турнусу у Италији и показало се да је само мали број активан на друштвеним мрежама . То значи да пратиоци многих политичара имају у најмању руку сумњиве налоге, јер одавно не објављују и не деле било какве садржаје или чак то уопште нису чинили од отварања.
Између осталог, показало се да Ренци има 100.000 лажних пратилаца. Међутим, објашњавају истраживачи, тај број није толико велики кад се упореди са укупним бројем пратилаца овог бившег лидера Демократске странке. Реч је, наиме, о три одсто лажних пратилаца. "То су мали бројеви, далеко мањи од критичне масе која би могла да поремети функционисање друштвених мрежа, или утиче на алгоритам који приказује најзначајније садржаје", може се прочитати на сајту корпорације за економску анализу Поликом.
"Buzzfeed" је урадио сличну студију за Велику Британију, где Најџел Фараж и његова Странка за Брегзит имају известан број пратилаца на друштвеним мрежама, упркос тешкоћама кроз које та земља пролази након победе присталица напуштања Европске уније.
КАДА се испитају налози те странке на "Твитеру", међутим, испоставља се да је седам одсто тих профила неактивно, а отворени су - какве ли случајности - месец дана након отварања налога "@brexitparty_uk " на Твитеру и многи од њих прате само Фаража и његову странку.
Сумњу у њихову аутентичност додатно уливају имена, која слабо подсећају на имена људи, а веома личе на машински програмиране шифре. Поред ове масе успаваних пратилаца, ту је и група сасвим другачијег кова, чак хиперактивна и неуморна, која производи на хиљаде твитова дневно, у свако доба дана и ноћи, и такође, веома подсећа на ботове.
Најзначајнији италијански часопис за проверу чињеница, Pađela Politika, поновио је такву анализу за подручје Италије и потврдио налазе Националног истраживачког савета Италије
. Независно од политичког опредељења, може се прочитати на сајту часописа, налоге најважнијих италијанских политичких странака на "Твитеру" прати знатан део профила чија је активност сумњива и свакако није у складу са понашањем обичног човека - корисника.
Не може се утврдити, међутим, ко стоји иза таквих налога. "Није једноставно да се схвати да ли је то плод страначких одлука - лако се могу, наиме, прибавити лажни пратиоци како би се надувао њихов број - или је реч о појединцима који нису повезани са различитим политичким групацијама."
СУТРА: Лов на политичке ботове
Препоручујемо
ФЕЉТОН - ГОДЗИЛА ПРОТИВ КИНГ КОНГА: Прави хакери одлично познају полицијске системе
08. 09. 2021. у 18:00
ИЛОН МАСК ПОДЕЛИО СНИМАК ИСТИНЕ: "НАТО је бомбардовао Београд како би распарчао Србију" (ВИДЕО)
МИЛИЈАРДЕР Илон Маск, власник Тесле, "Спејс Икса", друштвене платформе Икс, поделио је на свом профилу говор у којем Џефри Сакс прича о нелегалном бомбардовању Србије од стране НАТО-а.
12. 11. 2024. у 15:47
"ГЛАВНА ТЕМА ЈЕ ДА ЛИ ЋЕ МОСКВА БИТИ ГАЂАНА" Велико упозорење Вучића: Свет се креће по ивици амбиса!
ПРЕДСЕДНИК Србије Александар Вучић обратио се јавности после говора на Самиту КОП29 у Азербејџану.
12. 11. 2024. у 12:33
КО ЈЕ ЈАЧИ - НАТО ИЛИ РУСИЈА? Истраживање открива ко има моћнију војску: "Две стране имају паритет само у једном погледу"
ПИТАЊЕ које занима многе добило одговор.
11. 11. 2024. у 22:35
Коментари (0)