ФЕЉТОН - ЛОВ НА ПОЛИТИЧКЕ БОТОВЕ: Поједини политички лидери су перфидно осмислили својеврсне наградне игре преко друштвених мрежа

Виола Бакини и Маурицио Тескони

12. 09. 2021. у 18:00

СЕЗОНА лова на политичке ботове је отпочела, али би требало да водимо рачуна да нас ти фарови не заслепе.

ФЕЉТОН - ЛОВ НА ПОЛИТИЧКЕ БОТОВЕ: Поједини политички лидери су перфидно осмислили својеврсне наградне игре преко друштвених мрежа

Фото ЕПА

Током прошлих избора за парламент Европске уније истраживачка група "Медијалаб", коју чине политиколози са Универзитета у Пизи и информатичари из Националног истраживачког савета Италије, наишла је на нешто што је у први мах могло да личи на мрежу ботова који подржавају Матеа Салвинија. Али, у питању је било нешто сасвим друго.

Кренућемо од почетка. Аналитичари су отпочели прикупљање и анализу твитова лидера странака које су се кандидовале на изборима. Трагали су за профилима чије је ретвитовање сумњиво. Да сасвим појединоставимо, мноштво твитова у кратком периоду могло би да укаже на активност чији аутор није човек, те стога и на постојање роботске мреже.

Вероватно захваљујући чишћењу које је претходно обавио см "Твитер", истраживачи нису могли да пронађу мрежу ботова када су се у одређеним тренуцима на графицима обрађених података појавили неки необични пикови. Постојала је група од 640 налога који су непрестано ретвитовали Салвинијеве објаве. Само Салвинија и никог другог. Осим тога, већина их је отворена истих дана, око 9. маја 2019. и пратили су врло мали број других профила, често и само налоге лидера Лиге за север и његове странке.

МНОГИ нису имали ни профилну и насловну фотографију, а ни биографске податке. У почетку је њихова активност била мала (нису радили ништа), а онда су се одједном, практично истовремено, активирали и објавили преко 120.000 ретвитова. То је прилично велики број ако се упореди са обимом твитовања на италијанском; реч је о 26% ретвитова Салвинијевих објава током месец дана предизборне кампање.

Сви ови елементи могли су да наведу на помисао да је у питању мрежа ботова. Али, истина је била потпуно другачија. Пажљивом погледу информатичара (и њихових алгоритама за откривање робота) није промакла чињеница да је иза тих 640 налога стајало исто толико реалних особа. Ко су они? Зашто су се ускладили како би сложно ретвитовали у корист Салвинија? Сви одговори крију се у предизборној игри коју је лансирао сам лидер Лиге за север. Правила је он лично објаснио на "Јутјубу": "Па, добро, најзад се вратио. Ко се вратио? Погоди ко? Кога ћеш освојити? Говоримо о надметању 'Освоји Салвинија'! Најзад се вратио у свом другом издању!", каже Салвини гледајући право у камеру. "Што више лајкујеш на мојој фејсбук-страници и што бржи будеш, више ћеш бодова освојити. Од ове године и на 'Твитеру' и 'Инстаграму'." Победницима се додељују награде за којима жуде његови следбеници: првак дана имао је част да му се фотографија појави на Салвинијевој страници, док је победник недеље "чак" могао и да попије кафу с њим.

ЗА ОВО надметање коришћена је техника претварања у игру - gamefication, која се састоји од увођења њених елемената у контексте који наизглед немају никакве везе с њом, попут маркетинга или политике. Циљ је био да се допре до врха ранг-листа актуелних тема, такозваних trending topics, на друштвеним мрежама, које зависе од параметара као што су број лајкова и дељења, као и брзина којом се кликће. Сасвим је могуће, дакле, да тих 640 сумњивих налога припада правим, конкретним особама које су учествовале у надметању и својски се трудиле да освоје неку награду. Истраживачи који су их први уочили назвали су их "поклоницима" због поступака по којима су се истицали на друштвеним мрежама.

Сва та оданост уродила је плодом. Током предизборне кампање Салвини је на друштвеним мрежама прегазио противнике. Чак и на нивоу Европе спада међу лидере чије су објаве највише ретвитоване. А да ли су све те поруке други корисници "Твитера" заиста прочитали, остаје тек да се види, чак је вероватно да та кампања није имала одјека непосредно на самој друштвеној мрежи, пошто поклоници готово да и немају пратиоце. Стручни термин у оваквим разматрањима гласи impression, а означава потенцијалну публику до које се може допрети, а добија се када се број ретвитова сабере с бројем пратилаца преносилаца објаве. Тај збир је у овом случају веома мали.

ДОГОДИЛО се да се теме блиске Салвинију нађу међу најактуелнијим (trending topics). Стога су их видели и новинари и говорили о њима. Наметање одређених тема у јавној расправи може да донесе предност некој политичкој страни. Салвини није једини који може да се похвали да има поклонике. Крејг Тимберг, новинар "Вашингтон поста", испричао је о свом сусрету с Данијелом Џоном Собјеским, фанатичним Трамповим следбеником, који дане проводи прикован за компјутерски екран како би што више ширио идеје свог политичког идола.

Да би то постигао, користи и технике аутоматизације (од објава програмираних да се појављују у одређено време до ботова који "надувавају" преношење његових порука). Тако се догодило да седамдесетогодишњи пензионер који "употребљава лупу да би могао да чита текст на екрану" постане гласноговорник тадашњег председника САД. Много моћнији од обичних ботова, јер се његова активност не ограничава на пуко спровођење упутстава, Собјески је прави киборг. Он обједињује својства која машина тешко може да досегне, као што је креативност, са брзином и снагом рачунара и успева да допре до огромне публике. За сав тај труд овај човек не добија никаква финансијска средства од Трампа, нити од његовог особља, чак се и не нада да ће икада попити кафу са њим, попут поклоника игре "Освоји Салвинија". Собјески све ради из чистог задовољства што помаже свом идолу да стекне што више присталица. Таквих као што је Собјески, пише аутор чланка, има знатно више међу десничарима него међу левичарима. Можда је и због тога на друштвеним мрежама Трамп успео да победи Хилари Клинтон.

МРЕЖЕ УКИДАЈУ НАЛОГЕ

У ЛЕТО 2019. године "Фејсбук" је на свом званичном блогу објавио читав низ узнемирујућих мимова. На једном, на пример, с једне стране је могла да се види фотографија дисидената у Хонгконгу, а поред ње фотографија бораца ИД-а с пушком у руци. Испод је писало: "Каква је разлика?" У том чланку "Фејсбук" је објаснио да је открио и уклонио широку мрежу лажних налога отворених са циљем да дискредитују тадашње протесте у Хонгконгу, који су објављивали садржаје у намери да баце љагу на те протесте. Постоји та фотографија са ИД-ом, али и једна на којој се хонкошки побуњеници пореде с нацистима, или друга на којој уз помоћ фотошопа личе на огромне бубашвабе. "Премда су особе које су стајале иза ове активности покушале да сакрију свој идентитет", читамо на блогу, "наша истрага открила је њихову повезаност са особама блиским кинеским властима". "Твитер" је са своје стране потврдио да је укинуо преко 900 налога из истих разлога, истичући да је истрага пружила "уверљиве доказе" да је активност тих профила плод усклађене акције, уз подршку једне државе.

СУТРА: НАЈЕЗДА КИБЕРНЕТИЧАРСКИХ ТРУПА

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ИЛОН МАСК ПОДЕЛИО СНИМАК ИСТИНЕ: НАТО је бомбардовао Београд како би распарчао Србију (ВИДЕО)

ИЛОН МАСК ПОДЕЛИО СНИМАК ИСТИНЕ: "НАТО је бомбардовао Београд како би распарчао Србију" (ВИДЕО)

МИЛИЈАРДЕР Илон Маск, власник Тесле, "Спејс Икса", друштвене платформе Икс, поделио је на свом профилу говор у којем Џефри Сакс прича о нелегалном бомбардовању Србије од стране НАТО-а.

12. 11. 2024. у 15:47

Коментари (0)

НАВИЈАЧИ СУ ЗАПАЊЕНИ: Прво сазнали да се Новак Ђоковић повредио, а сад и ово!