ФЕЉТОН - ЗЛЕХУДА СУДБИНА ШЕФА ТИТОВОГ ВОЗНОГ ПАРКА: Блажо Јовановић и Саво Ковачевић "поклонили" Титу најбољег црногорског шофера

Миладин Мића Адамовић

24. 08. 2023. у 18:00

ДРУЖЕ Стари, дајемо Ти у службу најбољег црногорског комунисту и шофера - овим речима су, августа 1942. године, Саво Ковачевић и Блажо Јовановић представили Јосипу Брозу младог, корпулентног Никицу Прљу који ће све до 1951.године бити лични Титов возач и један од малог броја људи у којег ће Врховни командант НОВ и генерални секретар КПЈ имати велико поверење, а судбину свог шофера који је био уз њега пуних девет година, "усмерити" и на догађаје ван аутомобила који су, заправо, и претходили кобним пуцњима у згради Удбе у улици Кнеза Милоша.

ФЕЉТОН - ЗЛЕХУДА СУДБИНА ШЕФА ТИТОВОГ ВОЗНОГ ПАРКА: Блажо Јовановић и Саво Ковачевић поклонили Титу најбољег црногорског шофера

Никица Прља, поред "пакарда" којим је Тито највише волео да се вози, Фото Из књиге "Титови `бесмртници` и самоубице"

После ослобођења, када је Тито са својим пратиоцима дошао на Бели двор, односно, у вилу у Румунској улици 15 - касније Ужичку - и када су почеле да функционишу разне службе које су опслуживале државно-партијско руководство, неке ствари су полако почеле да се крећу нежељеним токовима. Доста бораца - идеалиста којима је одећа још мирисала на барут, а имали посла око или на Белом двору и вили у којој је становао Тито, желело је да се што више приближе свом "вољеном Маршалу". Броз је, иначе, још у предратном периоду "усавршио вештину" како се новцем и поклонима стиче наклоност и стимулишу људи који га опслужују, па били то и "некорумпирани комунисти".

ЧИМ ЈЕ ТИТА из Вршца довезао на Бели двор, Никица Прља је, као Брозов главни возач, одмах постављен за руководиоца Возног парка који је, иначе, потпадао под Команду објеката а чији је командант био Раде Ристановић. Прља је, у ствари, руководио моторизацијом и механизацијом Возног парка, а посебно је био задужен за возила која су припадала Маршалату, односно, за аутомобиле којима је возио Тита.

"Никица је, попут многих својих другова, душом и срцем био одан својим идеалима, који се никада не би продали за новац, нити би своју честитост и поштење стављали на коцку, а још мање да се, изигравајући кловнове и лакеје, понижавају пред комунистичким руководиоцима" - причала је аутору овог фељтона његова супруга Мила Крстајић Прља, борац Друге чете, Другог батаљона Прве пролетерске бригаде, иначе, прва домаћица Белог двора и виле у Румунској (Ужичкој) 15 и прва шефовица хигијеничарки Јованки Будисављевић - Броз.

- Док сам до јуна 1946. године била на Белом двору, а ту сам одмах по ослобођењу упознала и удала се за Никицу, Тито је био приступачан свима нама. Међутим, како је време одмицало, како су на Бели двор долазили нови људи, и он је био све даљи и даљи..."

СЕЋАЛА се Мила "како се тих дана, у Титовом друштву на Белом двору, као никад до тада нагледала руских филмова, са раскошним сценама на руском царском двору, који су на све њих оставили дубок утисак."

"Посебно памтим једну сцену кад столовима пуним меса, воћа, торти и пића, прилазе свиње, пењу се и госте уместо људи... Каква је то гозба била за свиње!"

За то време, до 1946. године, док није отишла на породиљско боловање, "Мила не може ништа лоше да каже". Неоптерећени луксузом и животом на "високој нози", који је већ захватио поједине "другове" настањене у туђим вилама на Дедињу, у непосредној близини Белог двора и Титове резиденције у Румунској улици, Мила и Никица живели су скромно у једној соби преко пута Белог двора.

"То је била дугачка и уска просторија, заправо кухиња са шпоретом, округлим столом, четири столице, два стара кауча и две полице на којима смо држали посуђе.У тој кућици налазиле су се и канцеларије... Никица је заиста био велики идеалиста... Када се једном, после месец и по дана боравка на Брионима, вратио кући да би видео нашег сина Драгана, тек што је ушао у купатило, зазвони телефон:

- Хитно, тражи те Стари! - јављају му.

Скида сапуницу са лица и одмах се враћа. Одлази без речи. Никада се није жалио.

Међутим, када је руководство почело да се меша у његов посао, пребацујући му да "прекомерно троши материјална добра", ствар је постала озбиљна..."

У СТВАРИ, док је боравио на путу, Прља није могао да контролише ко све и за које потребе користи аутомобиле , гориво и мазиво као и сигурност тридесетак аутомобила који су у сваком моменту морали да буду исправни. Осим тога, бринула га је љубомора и завист оних "другова" који нису могли да буду у Титовој близини, а желели од њега да сазнају шта то све Тито прича, односно, разговара са гостима док их вози у неком од бројних његових аутомобила.

Тако је једне вечери Брозов возач дошао кући веома нервозан.

- Шта је, Никица? - упита га Мила.

- Ништа, пусти ме! - рече намрштивши се.

Седе, пију кафу и ћуте, али види Мила да је њеном супругу нешто ипак покварило расположење па упорно настави да га испитује.

- Ама, Мила, не знам шта да радим. Не могу више да будем сигуран у обезбеђење Старог!

Свако се тамо, на Белом двору, почео мешати у мој посао и да ми узима кола. Те да сретну овога, те да дочекају онога... Троше много, а ја за све то одговарам.

- Разговарај најпре о томе, пре него што упознаш (Марка) Ранковића или Тита, са твојим претпостављеним, генералом Миланом Жежељом - предложи Мила.

О прекомерној потрошњи горива и мазива као и о раубовању Титових аутомобила којима је био задужен да о њима води бригу, Прља је заиста одмах упознао генерала Жежеља, али и написао писмо Александру Ранковићу у коме га је упознао са својим невољама. У ствари, Титов возач је затражио од Ранковића да организује партијску комисију која би требало "да испита и види шта се све ради(ло) у Возном парку док је био на путу са својим врховним командантом и да предузме одговарајуће мере како би се спречило арчење имовине а и осигурала Титова безбедност у возилима којима је био задужен".

СА САДРЖИНОМ овог писма, међутим, били су упознали и "они којима је критика била упућена", па је Прљи одмах припремљена контра мера": премештај из Возног парка на Белом двору за руководиоца Возног парка Удбе у Улици кнеза Милоша... Чинило се да ће се овим Ранковићевим "маневром" Прља коначно растеретити брига, и да ће уједно нестати његова страховања у вези са Титовом безбедношћу док га буде возио у колима која су прошла "контролу у Удби" а и дотадашње незадовољство малим станом требало је да нестане пошто је, премештајем на друго радно место Брозов возач "добио и нови већи стан и то у истој улици где је и радио."

"Тачно, добили смо стан у Улици Милоша Великог, али када је требало да се у њега уселимо, неко нас је већ предухитрио - сећа се Мила Прља.

- А био је то заиста леп стан...

- Мајку им божју, ишао сам да гледам онај стан у Милоша Великог, али тамо се неко уселио пре нас. Онда су ми понудили ове просторије - жалио се Никица супрузи док су, у згради Удбе на Сењаку, разгледали стан који су добили у "замену".

ОЗБИЉНЕ ИНТРИГЕ

НИКОЛА Никица Прља, све до 1951. године лични пратилац, возач и руководиоц Возног парка првог човека партије и Нове Југославије, несумњиво је био један од најповерљивијих Титових људи пуних девет година. Међутим, неким генералима који су се настанили у оближњим вилама, око резиденције у Ужичкој 15 и Белог двора, очигледно није одговарало што Тито има више поверења у свог шофера него у дојучерашње ратне команданте, па су ускоро почеле да се око Прље плету разноразне озбиљне интриге.

СУТРА: ТКАЊЕ МРЕЖЕ СТРАДАЊА БРОЗОВОГ ЛИЧНОГ ВОЗАЧА

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ИЛОН МАСК ПОДЕЛИО СНИМАК ИСТИНЕ: НАТО је бомбардовао Београд како би распарчао Србију (ВИДЕО)

ИЛОН МАСК ПОДЕЛИО СНИМАК ИСТИНЕ: "НАТО је бомбардовао Београд како би распарчао Србију" (ВИДЕО)

МИЛИЈАРДЕР Илон Маск, власник Тесле, "Спејс Икса", друштвене платформе Икс, поделио је на свом профилу говор у којем Џефри Сакс прича о нелегалном бомбардовању Србије од стране НАТО-а.

12. 11. 2024. у 15:47

Коментари (1)

ПОГИНУО ФУДБАЛСКИ РЕПРЕЗЕНТАТИВАЦ! Пре две године избегао смрт правим чудом, данас није!